NITRA. Na viacerých priechodoch pre chodcov v Nitre sú ľudia nútení prechádzať na červenú. Na zelenú to nestihnú. Podľa odborníkov je to v súlade s normou.
Najviac sťažností od chodcov sme zaznamenali na priechod na Štúrovej ulici neďaleko súdu. Autám prichádzajúcim z Cintorínskej tu naskočí zelená, keď sú ľudia neraz len v polovici priechodu. Vodičov na nich síce upozorňuje oranžový blikajúci panáčik na semafore, no mnohí ho ignorujú. Na ľudí trúbia alebo im rozčúlene ukazujú rôzne gestá.
„Na takomto priechode sa necítim bezpečne, som v strese a mám obavu, že do mňa vodič narazí. Ja som len v druhej tretine priechodu a on je už kolesami na zebre. Na čo je to dobré, prečo nemôže zelená pre chodcov trvať o niekoľko sekúnd dlhšie?“ pýta sa Helena, ktorá chodí cez priechod na Štúrovej denne.

Mesto zelenú nepredĺži
Mesto o nespokojnosti chodcov vie, zelenú ale nepredĺži. Argumentuje, že nastavenie signálov je v súlade s normou.
„Zatiaľ neplánujeme robiť žiadne zmeny,“ povedal Andrej Jančovič z radnice. Predĺženie zeleného signálu pre chodcov by vraj malo vplyv na plynulosť cestnej premávky.
Za stresové situácie na priechodoch môže podľa radnice neohľaduplnosť a neznalosť: „Mnohí vodiči neovládajú pravidlá cestnej premávky, alebo ich zabudli. Aj preto dochádza k popisovaným situáciám.“
Vyhláška jasne hovorí, že odbočujúci vodič je povinný dať prednosť chodcom a „pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť“. Nemá ho zaujímať, že chodcom medzitým naskočila červená a ešte stále sú na priechode.
„Vodič sa má riadiť signálmi pre vozidlá a nie signálmi určenými pre chodcov,“ prízvukuje radnica.

Zostávajú na ostrovčeku
Paradoxom je, že práve pre neznalosť vodičov už radnica nedávno zmenila signálne plány - aby ochránila chodcov. Pôvodne totiž razila filozofiu, podľa ktorej je lepšie, aby ľudia nezostávali na stredových ostrovčekoch križovatiek, pretože to nie je bezpečné. Signály teda dala nastaviť tak, aby na ostrovčekoch neuviazli.
„Ale nakoľko sa vodiči riadili svetelnými signálmi pre chodcov a nie signálmi pre vozidlá, museli sme tieto signály upraviť tak, že chodci zostávajú na ostrovčekoch. Pri tomto systéme sú ohrozovaní menej, ako keď sme im umožnili plynulý prechod cez delený priechod,“ zdôvodňuje radnica.
Ľudia sa teda logicky pýtajú, prečo sa signály nemôžu zmeniť opäť - tak, aby chodci stihli prejsť cez priechod na zelenú.
„Ak ma vodič zrazí, pretože neovláda vyhlášku, a uznajú ho za vinného, mne to už nepomôže. Myslím si, že je lepšie upraviť signálne plány a ušetriť tak chodcom nervy,“ reagovala chodkyňa Helena.

Zelená vlna
V Nitre máme dynamické riadenie dopravy. „Počas dňa pracuje dvanásť signálnych koordinovaných plánov, ktoré sa menia podľa intenzity dopravy. V podstate všetky križovatky sú súčasťou zelenej vlny, ale hlavne Štúrova - Trieda A. Hlinku a Štefánikova - Štúrova - Trieda A. Hlinku,“ píše sa v stanovisku radnice.
Signály sa menia len do takej miery, aby sa nenarušila zelená vlna. „Menia sa podľa požiadaviek, ale len drobnými opatreniami. Napríklad na Cintorínskej sa posunul signál voľno (zelená) pre vozidlá o niečo neskoršie ako signál voľno na priechode pre chodcov,“ informuje radnica.
O problém sa v minulosti zaujímal aj Výbor mestskej časti Staré mesto. Zmenu nedosiahol. Na jeho podnet však aspoň na kritickej križovatke pribudol panáčik, ktorý vodičov upozorňuje na chodcov.


Norma je splnená
Podľa normy by mal „priemerný chodec“, ktorý vstúpi na priechod v čase, keď naskočí zelená, stihnúť prejsť do dvoch tretín priechodu na zelenú. Pri výpočte sa vychádza z priemernej rýchlosti chodca a dĺžky priechodu. Kto ide „podpriemernou“ rýchlosťou, má smolu. Červená ho zastihne v polovici.
Polícia neeviduje sťažnosti verejnosti na nastavenie signálnych plánov. Potvrdila nám to hovorkyňa Božena Bruchterová.
„Pri dodržaní pravidiel cestnej premávky na svetelne riadenej križovatke všetkými účastníkmi premávky nedochádza k situáciám, kedy by bol chodec vystavený stresu,“ myslia si na Krajskom dopravnom inšpektoráte v Nitre. Napriek tomuto názoru však mnohí chodci v strese sú.
„Nechcem maľovať čerta na stenu, ale možno kompetentní niečo zmenia, až keď sa stane nešťastie. Ani potom ale nebudú cítiť zodpovednosť, veď norma je splnená,“ povedal ironicky nemenovaný mestský poslanec.