Chodci musia cez priechody prechádzať na červenú, sú v strese

Panáčika, ktorý upozorňuje na chodcov, mnohí vodiči ignorujú.

Chodci sú ešte na priechode, keď majú autá prichádzajúce z Cintorínskej zelenú. Na ľudí ich upozorňuje oranžový panáčik. Chodci sú ešte na priechode, keď majú autá prichádzajúce z Cintorínskej zelenú. Na ľudí ich upozorňuje oranžový panáčik. (Zdroj: jk)

NITRA. Na viacerých priechodoch pre chodcov v Nitre sú ľudia nútení prechádzať na červenú. Na zelenú to nestihnú. Podľa odborníkov je to v súlade s normou.

Najviac sťažností od chodcov sme zaznamenali na priechod na Štúrovej ulici neďaleko súdu. Autám prichádzajúcim z Cintorínskej tu naskočí zelená, keď sú ľudia neraz len v polovici priechodu. Vodičov na nich síce upozorňuje oranžový blikajúci panáčik na semafore, no mnohí ho ignorujú. Na ľudí trúbia alebo im rozčúlene ukazujú rôzne gestá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Na takomto priechode sa necítim bezpečne, som v strese a mám obavu, že do mňa vodič narazí. Ja som len v druhej tretine priechodu a on je už kolesami na zebre. Na čo je to dobré, prečo nemôže zelená pre chodcov trvať o niekoľko sekúnd dlhšie?“ pýta sa Helena, ktorá chodí cez priechod na Štúrovej denne.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto zelenú nepredĺži

Mesto o nespokojnosti chodcov vie, zelenú ale nepredĺži. Argumentuje, že nastavenie signálov je v súlade s normou.

„Zatiaľ neplánujeme robiť žiadne zmeny,“ povedal Andrej Jančovič z radnice. Predĺženie zeleného signálu pre chodcov by vraj malo vplyv na plynulosť cestnej premávky.

Za stresové situácie na priechodoch môže podľa radnice neohľaduplnosť a neznalosť: „Mnohí vodiči neovládajú pravidlá cestnej premávky, alebo ich zabudli. Aj preto dochádza k popisovaným situáciám.“

Vyhláška jasne hovorí, že odbočujúci vodič je povinný dať prednosť chodcom a „pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť“. Nemá ho zaujímať, že chodcom medzitým naskočila červená a ešte stále sú na priechode.

„Vodič sa má riadiť signálmi pre vozidlá a nie signálmi určenými pre chodcov,“ prízvukuje radnica.

SkryťVypnúť reklamu

Zostávajú na ostrovčeku

Paradoxom je, že práve pre neznalosť vodičov už radnica nedávno zmenila signálne plány - aby ochránila chodcov. Pôvodne totiž razila filozofiu, podľa ktorej je lepšie, aby ľudia nezostávali na stredových ostrovčekoch križovatiek, pretože to nie je bezpečné. Signály teda dala nastaviť tak, aby na ostrovčekoch neuviazli.

„Ale nakoľko sa vodiči riadili svetelnými signálmi pre chodcov a nie signálmi pre vozidlá, museli sme tieto signály upraviť tak, že chodci zostávajú na ostrovčekoch. Pri tomto systéme sú ohrozovaní menej, ako keď sme im umožnili plynulý prechod cez delený priechod,“ zdôvodňuje radnica.

Ľudia sa teda logicky pýtajú, prečo sa signály nemôžu zmeniť opäť - tak, aby chodci stihli prejsť cez priechod na zelenú.

SkryťVypnúť reklamu

„Ak ma vodič zrazí, pretože neovláda vyhlášku, a uznajú ho za vinného, mne to už nepomôže. Myslím si, že je lepšie upraviť signálne plány a ušetriť tak chodcom nervy,“ reagovala chodkyňa Helena.

Zelená vlna

V Nitre máme dynamické riadenie dopravy. „Počas dňa pracuje dvanásť signálnych koordinovaných plánov, ktoré sa menia podľa intenzity dopravy. V podstate všetky križovatky sú súčasťou zelenej vlny, ale hlavne Štúrova - Trieda A. Hlinku a Štefánikova - Štúrova - Trieda A. Hlinku,“ píše sa v stanovisku radnice.

Signály sa menia len do takej miery, aby sa nenarušila zelená vlna. „Menia sa podľa požiadaviek, ale len drobnými opatreniami. Napríklad na Cintorínskej sa posunul signál voľno (zelená) pre vozidlá o niečo neskoršie ako signál voľno na priechode pre chodcov,“ informuje radnica.

O problém sa v minulosti zaujímal aj Výbor mestskej časti Staré mesto. Zmenu nedosiahol. Na jeho podnet však aspoň na kritickej križovatke pribudol panáčik, ktorý vodičov upozorňuje na chodcov.

Norma je splnená

Podľa normy by mal „priemerný chodec“, ktorý vstúpi na priechod v čase, keď naskočí zelená, stihnúť prejsť do dvoch tretín priechodu na zelenú. Pri výpočte sa vychádza z priemernej rýchlosti chodca a dĺžky priechodu. Kto ide „podpriemernou“ rýchlosťou, má smolu. Červená ho zastihne v polovici.

Polícia neeviduje sťažnosti verejnosti na nastavenie signálnych plánov. Potvrdila nám to hovorkyňa Božena Bruchterová.

„Pri dodržaní pravidiel cestnej premávky na svetelne riadenej križovatke všetkými účastníkmi premávky nedochádza k situáciám, kedy by bol chodec vystavený stresu,“ myslia si na Krajskom dopravnom inšpektoráte v Nitre. Napriek tomuto názoru však mnohí chodci v strese sú.

„Nechcem maľovať čerta na stenu, ale možno kompetentní niečo zmenia, až keď sa stane nešťastie. Ani potom ale nebudú cítiť zodpovednosť, veď norma je splnená,“ povedal ironicky nemenovaný mestský poslanec.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  2. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 938
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 922
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 5 737
  4. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 906
  5. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 4 426
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 3 933
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 740
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 512
  1. Dagmar Szabó: Rozhoduje sudca. Ale kto rozhoduje v mene detí?
  2. Lubomir Zahora: Porovnal som pobyt v slovenskej a rakúskej nemocnici
  3. Otilia Horrocks: Slovensko pod paľbou kritiky zvonka aj zvnútra alebo aj o diletantoch /plus video/
  4. Ivan Čáni: „Absolútne nevedomý“ Danko opäť útočí do Fica, aby mu mohol onedlho zas a znova „vyznať lásku“.
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Balkán.
  7. Vladimír Bojničan: Čo tu vlastne ostalo po Cyrilovi a Metodovi? Nič, len iracionálne dogmatické náboženstvo a preto ani nie je čo oslavovať
  8. Ján Škerko: Ak vás toto neohromí, tak vás to musí aspoň prinútiť k zamysleniu
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 182 106
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 389
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 163
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 782
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 3 875
  6. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 784
  7. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 312
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 153
  1. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  2. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  3. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  4. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  5. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  7. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  8. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Dagmar Szabó: Rozhoduje sudca. Ale kto rozhoduje v mene detí?
  2. Lubomir Zahora: Porovnal som pobyt v slovenskej a rakúskej nemocnici
  3. Otilia Horrocks: Slovensko pod paľbou kritiky zvonka aj zvnútra alebo aj o diletantoch /plus video/
  4. Ivan Čáni: „Absolútne nevedomý“ Danko opäť útočí do Fica, aby mu mohol onedlho zas a znova „vyznať lásku“.
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Balkán.
  7. Vladimír Bojničan: Čo tu vlastne ostalo po Cyrilovi a Metodovi? Nič, len iracionálne dogmatické náboženstvo a preto ani nie je čo oslavovať
  8. Ján Škerko: Ak vás toto neohromí, tak vás to musí aspoň prinútiť k zamysleniu
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 182 106
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 389
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 163
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 782
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 3 875
  6. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 784
  7. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 312
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 153
  1. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  2. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  3. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  4. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  5. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  7. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  8. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu