Štvrtok, 1. december, 2022 | Meniny má Edmund

Chodci musia cez priechody prechádzať na červenú, sú v strese

Panáčika, ktorý upozorňuje na chodcov, mnohí vodiči ignorujú.

Chodci sú ešte na priechode, keď majú autá prichádzajúce z Cintorínskej zelenú. Na ľudí ich upozorňuje oranžový panáčik. Chodci sú ešte na priechode, keď majú autá prichádzajúce z Cintorínskej zelenú. Na ľudí ich upozorňuje oranžový panáčik. (Zdroj: jk)

NITRA. Na viacerých priechodoch pre chodcov v Nitre sú ľudia nútení prechádzať na červenú. Na zelenú to nestihnú. Podľa odborníkov je to v súlade s normou.

Najviac sťažností od chodcov sme zaznamenali na priechod na Štúrovej ulici neďaleko súdu. Autám prichádzajúcim z Cintorínskej tu naskočí zelená, keď sú ľudia neraz len v polovici priechodu. Vodičov na nich síce upozorňuje oranžový blikajúci panáčik na semafore, no mnohí ho ignorujú. Na ľudí trúbia alebo im rozčúlene ukazujú rôzne gestá.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Na takomto priechode sa necítim bezpečne, som v strese a mám obavu, že do mňa vodič narazí. Ja som len v druhej tretine priechodu a on je už kolesami na zebre. Na čo je to dobré, prečo nemôže zelená pre chodcov trvať o niekoľko sekúnd dlhšie?“ pýta sa Helena, ktorá chodí cez priechod na Štúrovej denne.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto zelenú nepredĺži

Mesto o nespokojnosti chodcov vie, zelenú ale nepredĺži. Argumentuje, že nastavenie signálov je v súlade s normou.

„Zatiaľ neplánujeme robiť žiadne zmeny,“ povedal Andrej Jančovič z radnice. Predĺženie zeleného signálu pre chodcov by vraj malo vplyv na plynulosť cestnej premávky.

Za stresové situácie na priechodoch môže podľa radnice neohľaduplnosť a neznalosť: „Mnohí vodiči neovládajú pravidlá cestnej premávky, alebo ich zabudli. Aj preto dochádza k popisovaným situáciám.“

Vyhláška jasne hovorí, že odbočujúci vodič je povinný dať prednosť chodcom a „pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť“. Nemá ho zaujímať, že chodcom medzitým naskočila červená a ešte stále sú na priechode.

„Vodič sa má riadiť signálmi pre vozidlá a nie signálmi určenými pre chodcov,“ prízvukuje radnica.

SkryťVypnúť reklamu

Zostávajú na ostrovčeku

Paradoxom je, že práve pre neznalosť vodičov už radnica nedávno zmenila signálne plány - aby ochránila chodcov. Pôvodne totiž razila filozofiu, podľa ktorej je lepšie, aby ľudia nezostávali na stredových ostrovčekoch križovatiek, pretože to nie je bezpečné. Signály teda dala nastaviť tak, aby na ostrovčekoch neuviazli.

„Ale nakoľko sa vodiči riadili svetelnými signálmi pre chodcov a nie signálmi pre vozidlá, museli sme tieto signály upraviť tak, že chodci zostávajú na ostrovčekoch. Pri tomto systéme sú ohrozovaní menej, ako keď sme im umožnili plynulý prechod cez delený priechod,“ zdôvodňuje radnica.

Ľudia sa teda logicky pýtajú, prečo sa signály nemôžu zmeniť opäť - tak, aby chodci stihli prejsť cez priechod na zelenú.

SkryťVypnúť reklamu

„Ak ma vodič zrazí, pretože neovláda vyhlášku, a uznajú ho za vinného, mne to už nepomôže. Myslím si, že je lepšie upraviť signálne plány a ušetriť tak chodcom nervy,“ reagovala chodkyňa Helena.

Zelená vlna

V Nitre máme dynamické riadenie dopravy. „Počas dňa pracuje dvanásť signálnych koordinovaných plánov, ktoré sa menia podľa intenzity dopravy. V podstate všetky križovatky sú súčasťou zelenej vlny, ale hlavne Štúrova - Trieda A. Hlinku a Štefánikova - Štúrova - Trieda A. Hlinku,“ píše sa v stanovisku radnice.

Signály sa menia len do takej miery, aby sa nenarušila zelená vlna. „Menia sa podľa požiadaviek, ale len drobnými opatreniami. Napríklad na Cintorínskej sa posunul signál voľno (zelená) pre vozidlá o niečo neskoršie ako signál voľno na priechode pre chodcov,“ informuje radnica.

O problém sa v minulosti zaujímal aj Výbor mestskej časti Staré mesto. Zmenu nedosiahol. Na jeho podnet však aspoň na kritickej križovatke pribudol panáčik, ktorý vodičov upozorňuje na chodcov.

Norma je splnená

Podľa normy by mal „priemerný chodec“, ktorý vstúpi na priechod v čase, keď naskočí zelená, stihnúť prejsť do dvoch tretín priechodu na zelenú. Pri výpočte sa vychádza z priemernej rýchlosti chodca a dĺžky priechodu. Kto ide „podpriemernou“ rýchlosťou, má smolu. Červená ho zastihne v polovici.

Polícia neeviduje sťažnosti verejnosti na nastavenie signálnych plánov. Potvrdila nám to hovorkyňa Božena Bruchterová.

„Pri dodržaní pravidiel cestnej premávky na svetelne riadenej križovatke všetkými účastníkmi premávky nedochádza k situáciám, kedy by bol chodec vystavený stresu,“ myslia si na Krajskom dopravnom inšpektoráte v Nitre. Napriek tomuto názoru však mnohí chodci v strese sú.

„Nechcem maľovať čerta na stenu, ale možno kompetentní niečo zmenia, až keď sa stane nešťastie. Ani potom ale nebudú cítiť zodpovednosť, veď norma je splnená,“ povedal ironicky nemenovaný mestský poslanec.

Najčítanejšie na My Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  2. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  3. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku
  4. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  2. Zimná ríša divov Maďarska
  3. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  4. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  7. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  8. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 12 896
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 924
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 111
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 4 363
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 071
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 146
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 106
  8. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 1 040

Blogy SME

  1. Šimon Briatka: 2-minútové pravidlo – akčná produktivita a budovanie zvykov
  2. Soňa Bulbeck: o Bolte a o ľuďoch...
  3. Matej Galo: Čaká Putina rovnaký osud ako Miloševiča?
  4. Peter Papík: Nedostatok odborných učiteľov
  5. Robert Štepaník: diel 79 - Mimi Parker (Low) - R.I.P.
  6. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska
  7. Martin Sukupčák: SAS - ke tlieskam, radšej koniec agónii
  8. Štefan Vidlár: BULO ZHULO
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 235 295
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 899
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 167
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 952
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 824
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 647
  7. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 164
  8. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 2 933
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Vďaka unikátnej liečbe môžete odstrániť nielen bolesti kĺbov, ale aj ich príčinu. Stovky slovenských pacientov hovoria o prekvapivých výsledkoch. Dlhoročné problémy s artrózou či osteoporózou sú preč.


8 h
Zľava Matej Porubský (Báb), Dušan Gális (Solčany), na druhej fotke Vladimír Masaryk (Krušovce) a Ján Harbuľák (Čeľadice).

V hlasovaní trénerov aspoň jeden hlas dostalo 58 hráčov.


19 h
Viac ako polovicu gólov Šale strelila Olívia Ščípová.

Prvá porážka Šale prišla v desiatom kole MOL ligy.


22 h
Nový riaditeľ župného úradu Peter Privalinec, na fotke z leta  bol riaditeľom RSÚC.

Nový šéf Peter Privalinec už úradu kedysi šéfoval.


30. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Želiezovský dub bol jedným z troch najvýznamnejších stromov v Uhorsku.


29. nov

Polícia počas piatich dní zbierala stopy vedúce k jeho vypátraniu.


9 h

Nový šéf Peter Privalinec už úradu kedysi šéfoval.


30. nov

Jediná ZOO v našej krajine, kde chovajú slony africké, je v Bojniciach.


10 h

Blogy SME

  1. Šimon Briatka: 2-minútové pravidlo – akčná produktivita a budovanie zvykov
  2. Soňa Bulbeck: o Bolte a o ľuďoch...
  3. Matej Galo: Čaká Putina rovnaký osud ako Miloševiča?
  4. Peter Papík: Nedostatok odborných učiteľov
  5. Robert Štepaník: diel 79 - Mimi Parker (Low) - R.I.P.
  6. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska
  7. Martin Sukupčák: SAS - ke tlieskam, radšej koniec agónii
  8. Štefan Vidlár: BULO ZHULO
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 235 295
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 899
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 167
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 952
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 824
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 647
  7. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 164
  8. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 2 933
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu