ŠAĽA. Mesto Šaľa vyhlásilo nový tender na dodávateľa MHD. Starú súťaž zrušili, prihlásil sa do nej iba jeden uchádzač. Mestu sa zdala jeho ponuka vysoká, tak sa verejnú súťaž rozhodlo zopakovať.
Prihlásil sa iba jeden
Prvá verejná súťaž bola vyhlásená ešte v minulom roku. Predmetom zákazky bolo „prevádzkovanie pravidelnej mestskej autobusovej dopravy v meste.“ Podľa súťažných podkladov chcelo mesto prevádzkovať pravidelnú linku mestskej autobusovej dopravy na linke železničná stanica – Veča, námestie a späť.
Do verejnej súťaže sa napokon prihlásil iba jeden uchádzač. „Mesto zorganizovalo rokovanie s dodávateľom, k dohode ale neprišlo. Na základe týchto skutočností bola vyhlásená nová súťaž,“ informovala hovorkyňa mesta Alexandra Szabová. Dôvodom neuzatvorenia kontraktu bola vysoká cena dodávateľa, pre mesto sa zdala byť nevýhodnou. V marci teda súťaž zrušilo.
Elektrobus plánujú opäť
V auguste bol teda vyhlásený nový tender. Podľa slov hovorkyne mesta sa v ňom upravili špecifikácie elektrobusu. Ten bol v podmienkach prevádzkovania aj pri prvej výzve, víťazná firma ho mala prevádzkovať od roku 2017.
V novej výzve boli upravené špecifikácie elektrobusu tak, aby „spĺňal moderné požiadavky a zabezpečil tak najvyšší komfort a bezpečnosť pre občanov. V záujme mesta je, aby bola obyvateľom dodaná čo najkvalitnejšia služba za najvýhodnejšie finančné podmienky,“ dodala hovorkyňa Šale.
Radnica chce nového dodávateľa vysúťažiť na desať rokov, od 1. januára 2017 do konca roka 2026.
Mesto plánuje využiť opcie, keďže dĺžku obdobia poskytovania služieb vo verejnom záujme je možné predĺžiť o polovicu.
„V prípade potreby sa vzhľadom na podmienky odpisovania aktív môže doba platnosti zmluvy o službách vo verejnom záujme predĺžiť najviac o 50 %, ak dopravca služieb vo verejnom záujme poskytuje aktíva významné z hľadiska celkových aktív potrebných na výkon služieb osobnej dopravy, ktoré sú predmetom zmluvy o službách vo verejnom záujme, a ak sú tieto aktíva spojené prevažne so službami osobnej dopravy, ktoré sú predmetom zmluvy,“ oznámilo mesto Šaľa. Zmluva môže byť predĺžená formou dodatku najneskôr do 31. decembra 2025.
Súčasným dodávateľom je Arriva
Predpokladaná hodnota zákazky je 1,9 milióna eur bez DPH (2,3 milióna s daňou). Lehota na predkladanie ponúk je do 29. septembra. Rozhodovať by mala ekonomicky najvýhodnejšia ponuka.
Podobne ako pri prvej výzve bude mať celková nákladová cena relatívnu váhu 80 bodov a úroveň technického vybavenia dvadsať.
Mestskú hromadnú dopravu v Šali v súčasnosti zabezpečuje na jednej linke autobusová spoločnosť Arriva Nové Zámky, a. s. Trasa je dlhá šesť kilometrov, má maximálne trinásť zastávok, v pracovných dňoch premáva dvadsaťpäť spojov, v sobotu trinásť, v nedeľu a cez štátne sviatky dvanásť.
Poslanec bude opäť lobovať za zrušenie súťaže
Prvú súťaž, ktorá bola vyhlásená v novembri 2015 spochybnil poslanec Šale Michael Angelov. „Takto nastavená súťaž nie je pre mesto Šaľa a jeho obyvateľov výhodná a nerieši základný problém MHD v meste – nízku frekvenciu spojov kombinovanú s vysokou kapacitou vozidiel,“ povedal vtedy Angelov.
Podľa poslanca bola zmluva nevýhodná, nezvyšovala totiž počet kilometrov. Mestu vyčítal, že bola nastavená tak, že víťazom a zrejme jediným záujemcom bude súčasný prevádzkovateľ MHD. Okrem toho poslanec vyčítal aj jej dĺžku, desať rokov podľa jeho slov zväzovalo ruky nasledujúcemu vedeniu mesta a zastupiteľstvu. Za návrh vtedy hlasoval iba on sám.
O niečo podobné sa podľa jeho slov pokúsi aj na najbližšom zastupiteľstve. „Nedokážem sa zmieriť s predstavou, že namiesto toho, aby sme sa pokúsili vytvoriť moderný systém autobusovej dopravy, zachováme aktuálny neefektívny systém a ešte budeme preplácať investíciu za drahý elektrobus. Na septembrovom zastupiteľstve tieto a ďalšie argumenty poslancom opäť predostriem a pokúsim sa aktuálnu situáciu zvrátiť v prospech obyvateľov mesta,“ priblížil Angelov a dodal, že mesto sa malo podľa neho po neúspešnej súťaži pokúsiť o skúšobnú prevádzku s menšími, častejšie jazdiacimi autobusmi.