NITRA. Kruhový objazd pod Zoborom sa avizovanej prestavby tak skoro nedočká. Slovenská správa ciest ju plánovala ešte pred otvorením novej rýchlostnej cesty R1.
Z objazdu sa mala stať klasická priesečná križovatka so svetelnou signalizáciou, práce sa mali začať v roku 2013, náklady boli vyčíslené na 3,2 milióna eur. Po otvorení R1 intenzita dopravy klesla, podľa odborníkov však objazd bez ohľadu na to nespĺňa normy.
„Slovenská správa ciest neplánuje prestavbu kruhového objazdu, so zreteľom na finančné možnosti,“ vyjadrila sa hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová.
Chýba spomaľovací efekt
Prestavbu okružnej križovatky na priesečnú žiadalo pred rokmi mesto. Po otvorení R1 sa nebránilo myšlienke, že pod Zoborom zostane okružná križovatka.
„V takom prípade ale budeme požadovať, aby bola rekonštruovaná na križovatku v zmysle noriem,“ povedali v roku 2013 na radnici.
Dopravný inšpektorát vtedy potvrdil, že objazd nespĺňa normy. Vyjadril sa, že nepriaznivé stavebné usporiadanie umožňuje priame prejazdy áut: „absentuje spomaľovací efekt okružnej križovatky v smere Zobor – centrum“.
„Okrem toho majú vodiči z dôvodu dvoch jazdných pruhov problém pri výjazde z okružnej križovatky. Dopravný inšpektorát ju navrhol stavebne upraviť tak, aby boli tieto nedostatky eliminované,“ povedala v roku 2013 policajná hovorkyňa.
Štatistiku nehôd nemajú
Dnes sa už krajský dopravný inšpektorát relevantným vyjadreniam vyhýba.
Na otázku, či by bola vhodná úprava objazdu pod Zoborom, sme dostali takúto odpoveď: „Čo sa týka vhodnosti úpravy „okružnej križovatky pod Zoborom“, je potrebné zdôrazniť, že základným predpokladom k návrhu úpravy už existujúcej okružnej križovatky sú dopravnoinžinierske podklady, územné možnosti a konkrétne podmienky v mieste, kde by navrhovaná zmena mala byť realizovaná. Až následne jednotnou spoluprácou so všetkými dotknutými štátnymi orgánmi a inštitúciami môže byť takáto úprava realizovaná.“
Štatistiky dopravnej nehodovosti na kruhovom objazde vraj polícia nemá k dispozícii.

Rozšíria cestu?
Hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová povedala, že prestavba objazdu „bude záležať od pridelených finančných prostriedkov“. Zároveň potvrdila, že SSC nenamieta proti rozšíreniu cesty na Dobšinského ulici.
Táto cesta spája objazd a Zobor. O jej rozšírení sa hovorilo v súvislosti s plánovanou úpravou objazdu, potom zostalo ticho. Viacerí Zoborčania sa však rozšírenia cesty naďalej domáhajú.
V liste, ktorý sme dostali do redakcie, jeden napísal: „V dopoludňajších hodinách je problematické dostať sa zo Zobora do centra autami a MHD. Pred okružnou križovatkou sú dlhé rady dymiacich vozidiel znečisťujúcich životné prostredie.“
Cesta patrí župe, ktorá bola v minulosti naklonená jej rozšíreniu a začala podnikať kroky.
„Nitriansky samosprávny kraj má predbežne uzatvorenú zmluvu s mestom Nitra na pozemky pod predmetnou stavbou, ale zároveň rieši aj majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov vo vlastníctve tretích osôb, čo je náročný a zdĺhavý proces. Bez neho nie je možné žiadnu stavbu realizovať,“ povedala hovorkyňa župana Oľga Prekopová.

Áut je menej
Župa zároveň poukázala, že sa situácia v križovatke po otvorení R1 zmenila: „Z výsledkov meraní je preukázateľné, že sa výrazne znížila intenzita dopravy v predtým prevládajúcom smere Bratislava – Banská Bystrica. To znamená, že sa situácia v smere pri výjazde z ulice Dobšinského upravila“.
Župa vyčíslila, že jej patrí vyše 2-tisíc kilometrov ciest a podobné podnety eviduje aj z iných častí kraja: „Preto sa snažíme určovať priority opráv a rekonštrukcií podľa naliehavosti, dôležitosti a s prihliadnutím na všetky cesty druhej a tretej triedy vo vlastníctve NSK.“
Na potrebu rozšírenia cesty na Dobšinského ulici sme sa pýtali aj polície. „Krajský dopravný inšpektorát v súčasnosti neeviduje problémy v súvislosti s premávkou na dotknutom úseku okružnej križovatky,“ píše sa vo vyjadrení.
Vyhovuje len dočasne
„Situácia na objazde sa skutočne zlepšila, ale znovu sa zhorší – najmä v súvislosti s automobilkou Jaguar,“ upozornil odborník.
Rozšírenie cesty na Dobšinského ulici by podľa neho pomohlo, ale situáciu by bolo treba riešiť komplexne – vrátane úpravy celého objazdu, ktorý nespĺňa normy.
Dvojpruhová okružná križovatka je pod Zoborom od roku 2008. Predtým bola doprava riadená svetelnou signalizáciou.
„Križovatka v terajšom tvare nebude vyhovovať v roku 2025,“ vyjadrila sa v roku 2013 Slovenská správa ciest. V tom čase sa ešte o investícii automobilky nevedelo.