Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky

Rozhodnutie o dopravnom podniku nitrianski poslanci opäť odsunuli

Mesto sa pokúsi od štátu získať akcie v Arrive.

Nitrianska MHD podľa poslancov aj vedenia mesta funguje dobre, chceli by však znížiť náklady. Nitrianska MHD podľa poslancov aj vedenia mesta funguje dobre, chceli by však znížiť náklady. (Zdroj: jk)

NITRA. Poslanci opäť nerozhodli, či mesto vytvorí vlastný dopravný podnik alebo vypíše súťaž na dopravcu. K téme sa vrátia v októbri.

Radnica uvažuje nad dopravným podnikom „s možnosťou spolupráce alebo kapitálového vstupu niektorého z prepravcov“, pretože chce mať pod väčšou kontrolou mestskú autobusovú dopravu. Tento zámer schválili poslanci v lete na mimoriadnom zastupiteľstve.

V súčasnosti má mesto podpísanú zmluvu so spoločnosťou Arriva Nitra, ktorá sa na budúci rok v máji skončí. Zákon umožňuje predĺžiť ju až o päť rokov. Skôr či neskôr bude musieť mesto vypísať medzinárodný tender na prevádzkovateľa MHD alebo založiť vlastný podnik.

Skryť Vypnúť reklamu

Hoci sa v prípade súťaže očakáva, že by vyhral súčasný dopravca, podstatné je podľa poslanca Miloša Dovičoviča nastaviť podmienky tak, aby mesto dospelo k iným zmluvným vzťahom. Dosiahnuť by tiež malo zastúpenie v dozorných orgánoch dopravcu.

Mesto musí mať majoritu

Primátor Jozef Dvonč povedal, že si vie veľmi dobre predstaviť, že by mesto vložilo do dopravného podniku päť elektroautobusov, na ktoré chce získať peniaze z eurofondov.

To by však nestačilo, pretože odborníci upozorňujú, že mesto by muselo mať v podniku „majoritný vplyv blížiaci sa k 100 % vlastníctvu“, aby mu mohlo zadávať priame zákazky. V materiáli, ktorý dostali poslanci, sa konkrétne čísla neuvádzajú. Mestský úrad to zdôvodnil krátkosťou času, ktorý mal na vypracovanie.

„Tento materiál jednoznačne preukazuje, že založenie dopravného podniku je funkčný aj ekonomický nezmysel. Keď si pozriete čísla, tak by sme potrebovali približne 30 miliónov eur, a to tam ešte nie sú nacenené informačné technológie, čipové karty, personálne zabezpečenie, vlastne nič,“ povedal Dovičovič.

Skryť Vypnúť reklamu

Konštatoval, že ak zastupiteľstvo zotrvá v ilúzii budovania mestského dopravného podniku, „bude to len prejav alibizmu a ukážka neschopnosti rozhodnúť v takejto pre mesto vážnej veci“.

Z tohto dôvodu navrhol, aby poslanci schválili vypísanie verejného obstarávania na dopravcu a aby prednostovi uložili vypracovať návrh kritérií hodnotenia ponúk. Jeho návrh neprešiel.

Doplatok narastá

Poslanec Peter Oremus sa s vyjadrením, že mestský dopravný podnik je ekonomický nezmysel, nestotožnil. Vyčíslil, že Arriva má tržby z dopravy vo verejnom záujme 7 miliónov ročne (od cestujúcich plus príspevok od mesta).

„Za desať rokov je to 70 miliónov eur, myslím si, že to už je zaujímavý balík peňazí“. Nová súťaž podľa neho dopadne tak, že opäť vyhrá súčasný dopravca, ktorý má lokálny monopol.

Skryť Vypnúť reklamu

Kritizoval, že hoci rastie počet prepravovaných osôb a cena nafty je nízka, rastie aj doplatok, ktorým mesto prispieva na výkony vo verejnom záujme. Dopravca sa podľa Oremusa asi zbadá, až keď bude mať mesto svoj dopravný podnik.

Ani Marta Rácová sa myšlienky na dopravný podnik nechce tak ľahko vzdať: „Ak je takáto možnosť, chcem vás vyzvať, aby sme mali odvahu ísť do toho. Keď sa ukáže, že to ekonomicky nevychádza, môžeme predĺžiť zmluvu súčasnému dopravcovi.“

Lacná reklama

Dovičovič poukázal, že cieľom dopravného podniku má byť zníženie príspevku mesta na fungovanie MHD: „A o tom tu stále nepadlo ani slovo. Lebo či bude MHD prevádzkovať nejaký dopravný podnik alebo objednaný prevádzkovateľ, náklady sa budú a môžu líšiť len minimálne.“

Doplatky mesta totiž súvisia s cenou cestovného a poskytovanými zľavami, o čom aj teraz rozhoduje zastupiteľstvo. Aby sa zásadne znížili náklady, bolo by treba podľa Dovičoviča znížiť cenu nafty alebo mzdy či obmedziť objem MHD.

Podľa primátora je možné prevádzkové náklady ešte znížiť plynofikáciou autobusov, ktorú navrhuje Arriva, aj spomínanými mestskými elektroautobusmi.

Poslanec Ján Greššo je presvedčený, že finančnú situáciu by mohli vylepšiť aj príjmy z reklamy, ktorou sú polepené autobusy. V súčasnosti to podľa neho vychádza, že autobus mesačne takto zarobí len 38 eur, pri 92 autobusoch je ročná suma vyše 42-tisíc eur.

„Dnes jeden bilbord stojí mesačne 150 eur. A my autobus, ktorý je chodiaca megaúčinná reklama, predávame za 38 eur? To je nonsens,“ kritizoval Greššo.

41 percent patrí štátu

Štefan Štefek pripomenul, že stopercentným vlastníkom Arrivy nie je nemecká firma, ale 41 percent vlastní štát. „Keď je zmluvne zaručený štvorpercentný zisk pre Arrivu, tak 41% z toho ide štátu.“

Dodal, že štát má zastúpenie v spoločnosti v osobe predsedu predstavenstva, má aj člena v dozornej rade. Paradoxne, mesto, ktoré prispieva na chod MHD, žiadne zastúpenie v orgánoch Arrivy nemá.

To by sa mohlo zmeniť. Primátor avizoval, že mesto dalo posúdiť možnosť získania akcií od fondu národného majetku. Podľa neho by tieto akcie mohli byť vkladom mesta do dopravného podniku.

„Keď zistíme, že táto cesta nie je reálna, tak rozhodneme o podmienkach súťaže. Aj tak bude musieť mať súčasný prepravca predĺženú zmluvu, čo nám zákon umožňuje,“ dodal primátor.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  2. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  3. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  6. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  7. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  8. Kam patria rolky z toaletného papiera? Dávať dole etikety zo sklenených nádob?
  9. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  10. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  1. Koniec čakania na kuriéra
  2. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  3. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  6. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  7. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  8. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  9. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 10 964
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 637
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 7 100
  4. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 6 186
  5. Stiahnite si stovky e-kníh 4 424
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 4 261
  7. Crème de la crème po slovensky 3 256
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 934
  9. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 2 806
  10. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 605
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Dr. Zetor

Počas jedného dňa odohrá koncerty na 15 rôznych miestach v Nitre.


5 h
Miki Škuta.

Považuje sa za jediného slovenského hudobníka, ktorý sa pohybuje na najvyššej úrovni v oblasti klasickej hudby, jazzu aj popu.


7 h
Aj takto sa parkovalo na Chrenovej počas výstavy Agrokomplex.

Dvaja muži sa pokúsili blokovacie zariadenie prepíliť. Žena ho poškodila nechtiac.


9 h
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Pozrite si MY športujeme.


11 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragická dopravná nehoda uzatvorila rýchlostnú cestu. Policajti pripomínajú, čo robiť, ak vás na diaľnici sklame auto.


a 1 ďalší 22 h

Američania skupujú drevo v celej Európe, výsledkom je cena, ktorá likviduje slovenský drevospracujúci priemysel.


21. jún

Na lúkach v obci Bolešov v Trenčianskom kraji uhynulo 67 kusov hovädzieho dobytka.


TASR 22. jún

Obcou na Záhorí sa prehnala smršť. Starý kostol náporu vody odolal.


22. jún

Už ste čítali?