NITRA. Poslanci opäť nerozhodli, či mesto vytvorí vlastný dopravný podnik alebo vypíše súťaž na dopravcu. K téme sa vrátia v októbri.
Radnica uvažuje nad dopravným podnikom „s možnosťou spolupráce alebo kapitálového vstupu niektorého z prepravcov“, pretože chce mať pod väčšou kontrolou mestskú autobusovú dopravu. Tento zámer schválili poslanci v lete na mimoriadnom zastupiteľstve.
V súčasnosti má mesto podpísanú zmluvu so spoločnosťou Arriva Nitra, ktorá sa na budúci rok v máji skončí. Zákon umožňuje predĺžiť ju až o päť rokov. Skôr či neskôr bude musieť mesto vypísať medzinárodný tender na prevádzkovateľa MHD alebo založiť vlastný podnik.
Hoci sa v prípade súťaže očakáva, že by vyhral súčasný dopravca, podstatné je podľa poslanca Miloša Dovičoviča nastaviť podmienky tak, aby mesto dospelo k iným zmluvným vzťahom. Dosiahnuť by tiež malo zastúpenie v dozorných orgánoch dopravcu.
Mesto musí mať majoritu
Primátor Jozef Dvonč povedal, že si vie veľmi dobre predstaviť, že by mesto vložilo do dopravného podniku päť elektroautobusov, na ktoré chce získať peniaze z eurofondov.
To by však nestačilo, pretože odborníci upozorňujú, že mesto by muselo mať v podniku „majoritný vplyv blížiaci sa k 100 % vlastníctvu“, aby mu mohlo zadávať priame zákazky. V materiáli, ktorý dostali poslanci, sa konkrétne čísla neuvádzajú. Mestský úrad to zdôvodnil krátkosťou času, ktorý mal na vypracovanie.
„Tento materiál jednoznačne preukazuje, že založenie dopravného podniku je funkčný aj ekonomický nezmysel. Keď si pozriete čísla, tak by sme potrebovali približne 30 miliónov eur, a to tam ešte nie sú nacenené informačné technológie, čipové karty, personálne zabezpečenie, vlastne nič,“ povedal Dovičovič.
Konštatoval, že ak zastupiteľstvo zotrvá v ilúzii budovania mestského dopravného podniku, „bude to len prejav alibizmu a ukážka neschopnosti rozhodnúť v takejto pre mesto vážnej veci“.
Z tohto dôvodu navrhol, aby poslanci schválili vypísanie verejného obstarávania na dopravcu a aby prednostovi uložili vypracovať návrh kritérií hodnotenia ponúk. Jeho návrh neprešiel.

Doplatok narastá
Poslanec Peter Oremus sa s vyjadrením, že mestský dopravný podnik je ekonomický nezmysel, nestotožnil. Vyčíslil, že Arriva má tržby z dopravy vo verejnom záujme 7 miliónov ročne (od cestujúcich plus príspevok od mesta).
„Za desať rokov je to 70 miliónov eur, myslím si, že to už je zaujímavý balík peňazí“. Nová súťaž podľa neho dopadne tak, že opäť vyhrá súčasný dopravca, ktorý má lokálny monopol.
Kritizoval, že hoci rastie počet prepravovaných osôb a cena nafty je nízka, rastie aj doplatok, ktorým mesto prispieva na výkony vo verejnom záujme. Dopravca sa podľa Oremusa asi zbadá, až keď bude mať mesto svoj dopravný podnik.
Ani Marta Rácová sa myšlienky na dopravný podnik nechce tak ľahko vzdať: „Ak je takáto možnosť, chcem vás vyzvať, aby sme mali odvahu ísť do toho. Keď sa ukáže, že to ekonomicky nevychádza, môžeme predĺžiť zmluvu súčasnému dopravcovi.“
Lacná reklama
Dovičovič poukázal, že cieľom dopravného podniku má byť zníženie príspevku mesta na fungovanie MHD: „A o tom tu stále nepadlo ani slovo. Lebo či bude MHD prevádzkovať nejaký dopravný podnik alebo objednaný prevádzkovateľ, náklady sa budú a môžu líšiť len minimálne.“
Doplatky mesta totiž súvisia s cenou cestovného a poskytovanými zľavami, o čom aj teraz rozhoduje zastupiteľstvo. Aby sa zásadne znížili náklady, bolo by treba podľa Dovičoviča znížiť cenu nafty alebo mzdy či obmedziť objem MHD.
Podľa primátora je možné prevádzkové náklady ešte znížiť plynofikáciou autobusov, ktorú navrhuje Arriva, aj spomínanými mestskými elektroautobusmi.
Poslanec Ján Greššo je presvedčený, že finančnú situáciu by mohli vylepšiť aj príjmy z reklamy, ktorou sú polepené autobusy. V súčasnosti to podľa neho vychádza, že autobus mesačne takto zarobí len 38 eur, pri 92 autobusoch je ročná suma vyše 42-tisíc eur.
„Dnes jeden bilbord stojí mesačne 150 eur. A my autobus, ktorý je chodiaca megaúčinná reklama, predávame za 38 eur? To je nonsens,“ kritizoval Greššo.
41 percent patrí štátu
Štefan Štefek pripomenul, že stopercentným vlastníkom Arrivy nie je nemecká firma, ale 41 percent vlastní štát. „Keď je zmluvne zaručený štvorpercentný zisk pre Arrivu, tak 41% z toho ide štátu.“
Dodal, že štát má zastúpenie v spoločnosti v osobe predsedu predstavenstva, má aj člena v dozornej rade. Paradoxne, mesto, ktoré prispieva na chod MHD, žiadne zastúpenie v orgánoch Arrivy nemá.
To by sa mohlo zmeniť. Primátor avizoval, že mesto dalo posúdiť možnosť získania akcií od fondu národného majetku. Podľa neho by tieto akcie mohli byť vkladom mesta do dopravného podniku.
„Keď zistíme, že táto cesta nie je reálna, tak rozhodneme o podmienkach súťaže. Aj tak bude musieť mať súčasný prepravca predĺženú zmluvu, čo nám zákon umožňuje,“ dodal primátor.