Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Univerzitný most je v zlom stave, rekonštrukciu odsúvajú

Ľudia žiadajú, aby pod mostom vznikol podjazd pre cyklistov. Ak by mesto súhlasilo, treba splniť prísne podmienky.

Iniciátori petície žiadajú, aby bol pod mostom podjazd pre cyklistov.  Iniciátori petície žiadajú, aby bol pod mostom podjazd pre cyklistov. (Zdroj: jk)

NITRA. Plánovaná rekonštrukcia Univerzitného mosta, ktorý spája centrum mesta so sídliskom Chrenová, sa opäť odsúva.

Podľa aktuálnych informácií, ktoré nám poskytla Slovenská správa ciest, bude verejné obstarávanie vypísané najskôr v decembri, respektíve v januári 2017. Ešte v júni hovorila SSC o jesennom termíne.

Skupina Nitranov žiada, aby pod Univerzitným mostom vznikol podjazd pre cyklistov. Hovoria, že je vhodné pripraviť podmienky na jeho výstavbu práve v súvislosti s chystanou rekonštrukciou. SSC však argumentuje, že podjazd nie je súčasťou mosta. Ak by mal vzniknúť, financovať by ho muselo mesto, ktoré zatiaľ nie je myšlienke naklonené.

Skryť Vypnúť reklamu

Stav už nie je uspokojivý

Univerzitný most postavili už pred 52 rokmi, je súčasťou cesty prvej triedy I/64. V roku 2012 bol jeho stav označený stupňom IV – uspokojivý. Vlani sa dostal do stupňa V – zlý. Podľa hovorkyne SSC Zuzany Hromcovej má poruchy, ktoré negatívne vplývajú na nosnosť.

Slovenská správa ciest hovorí o rekonštrukcii mosta už roky, pôvodne chcela začať na jar 2012, vydané bolo aj stavebné povolenie. Problémom ale bolo financovanie, náklady boli vtedy vyčíslené na približne dva milióny eur.

Nakoniec SSC informovala, že peniaze pôjdu z eurofondov. Vlani vo februári bolo vyhlásené verejné obstarávanie na skupinu viacerých mostov, výsledky mali byť známe pred letnými prázdninami 2015. Termín sa však opakovane odsúval, až v januári tohto roka súťaž zrušili.

Skryť Vypnúť reklamu

„Dôvodom je zmena stavu niekoľkých mostov,“ informovala vtedy hovorkyňa SSC. Povedala, že po aktualizácii rozsahu zákazky bude v čo najkratšom čase vyhlásená nová súťaž: „Financovanie ostáva z eurofondov, len sa zmení operačný program“.

Aktualizujú dokumentáciu

V máji to vyzeralo, že súťaž bude vypísaná do pár dní, v júni už nie. „Celá situácia ohľadne verejného obstarávania na mosty sa zmenila, rozdelilo sa na štyri samostatné obstarávania podľa krajov,“ informovala hovorkyňa. Toto rozdelenie malo súvisieť s prehodnotením technického stavu mostov.

„Keďže na niektoré je potrebné vypracovať novú dokumentáciu, snažíme sa predísť tomu, aby ostatné čakali tak dlho,“ povedala v júni Hromcová. Univerzitný most v Nitre sa dostal do poslednej skupiny, u ktorej bola súťaž plánovaná na jeseň. Ani to neplatí – teraz sa hovorí o prelome rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

SSC čaká na aktualizáciu dokumentácie, má byť dodaná v októbri. O prehodnotení stavu mostov sa už nehovorí. „Dokumentácia bude aktualizovaná vzhľadom na nové technické predpisy a predpisy EÚ, nie technické riešenie stavby,“ povedala Zuzana Hromcová.

Treba splniť prísne podmienky

Na otázku, či by SSC súhlasila s vybudovaním podjazdu pod mostom, sme odpoveď nedostali. „K umiestneniu podjazdu sa musí v prvom rade vyjadriť Slovenský vodohospodársky podnik,“ reagovala hovorkyňa.  

Podľa vodohospodárov je jeho vybudovanie možné, treba však dodržať prísne podmienky.

„Profil rieky Nitra v lokalite jestvujúceho premostenia na ceste I/64 je nevhodný pre budovanie objektov v prietočnom profile toku,“ upozorňuje Slovenský vodohospodársky podnik.

Dva mostné piliere už v súčasnosti znižujú kapacitu koryta, spôsobujú zachytávanie plavenín a nepriaznivé zmeny prúdenia vôd v čase povodňových stavov. S vybudovaním cyklochodníka v podchode je preto možné uvažovať jedine za dodržania viacerých podmienok.

Najhlavnejšou je, že podjazd sa bude nachádzať v ľavobrežnom svahu koryta, teda zo strany sídliska Chrenová. Konštrukciu chodníka bude treba „zarezať do svahu už v mieste zjazdov do koryta tak, aby objekt neznižoval prietočný profil toku“.

Zábradlie je nutné eliminovať, aby sa medzi ním a piliermi mosta nezachytávali plaveniny. Medzi ďalšími podmienkami je napríklad opevnenie svahu koryta a vybudovanie nových brehových múrikov.

„Upozorňujeme, že v čase zvýšených prietokov v povodí toku dôjde k usadeniu naplavenín v podjazde pre cyklistov, za jeho odstránenie bude zodpovedať prevádzkovateľ,“ píše sa v stanovisku SVP. V čase povodňovej aktivity bude vstup do koryta zamedzený.

Mesto zatiaľ s podjazdom neuvažuje

Skupina Nitranov, ktorá žiada vybudovať podjazd, spísala petíciu, ktorú zaslala na mestský úrad. Ten ale nie je myšlienke naklonený.

„Podjazd pre cyklistov pod Univerzitným mostom nie je momentálne súčasťou výstavby plánovaných cyklotrás. Návrh na takúto investičnú akciu nebol k dnešnému dňu schválený a zatiaľ sa neuskutočnili ani rokovania so Slovenskou správou ciest k vybudovaniu podjazdu pre cyklistov,“ povedal Andrej Jančovič z radnice.

Vybudovanie podjazdu vraj nie je možné „aj z toho dôvodu, že most na ceste I/64 nie je v správe mesta, ale Slovenskej správy ciest“.

Samotný fakt, že most nepatrí mestu, ale výstavbe podjazdu nebráni. Vyplýva to aj z vyjadrenia, ktoré dostali iniciátori petície od hlavnej kontrolórky mesta Dariny Keselyovej. Okrem iného sa v ňom píše, že bol oslovený správca mosta aj správca toku (Slovenský vodohospodársky podnik), aby sa vyjadrili, „či výstavba podjazdu je technicky možná“.

Je to na poslancoch

„V súčasnosti musia cyklisti prechádzať cez svetelne riadený priechod pre chodcov na križovatke cesty I/64 a miestnych komunikácií Wilsonovo nábrežie a Československej armády. Zriadením priechodu pre cyklistov sa skrátil jazdný pruh pre odbočenie vľavo k Mlynom a na svetelnej signalizácii sa narušilo logické poradie fáz. Tieto úpravy sa negatívne odzrkadlili na celkovej kapacite križovatky, najmä na vedľajších komunikáciách,“ povedal Andrej Sitkey, jeden z iniciátorov petície.

S nárastom intenzity dopravy a predĺžením cyklotrasy po Priemyselnú ulicu a kafilériu je podľa neho nevyhnutné zriadiť podjazd pod Univerzitným mostom a zároveň zrušiť priechod pre cyklistov na svetelnej križovatke. Potreba je o to väčšia, že mesto plánuje rozšíriť cyklotrasy na oba brehy rieky.

„Z hľadiska bezpečnosti je najlepším riešením mimoúrovňové križovanie cesty I. triedy,“ dodal Sitkey.

Koncepcia cyklistickej dopravy v meste ale s podjazdom neuvažuje. Píše sa to v spomínanom vyjadrení hlavnej kontrolórky, ktorá zároveň pripomína, že realizácia akejkoľvek investičnej akcie je podmienená schválením financií v mestskom rozpočte.

Vybudovanie podjazdu je teda v konečnom dôsledku na rozhodnutí poslancov. Iniciátori petície sa ich chystajú osloviť.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  4. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  5. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  6. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 272
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 486
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 993
  4. Aká je chémia vôní 10 758
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 486
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 852
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 846
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 257
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 213
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 823
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Skupina obchodovala s anabolikami aj tabletkami na sex, polícia zatvárala oči. Bývalý silák dostal 23 rokov

Rozsudok je už právoplatný. Odsúdeným prepadne majetok v prospech štátu.

V kauze boli odsúdení štyria muži a jedna žena.

Berec ju volal Vegetka. Z malého mesta to dotiahla až k titulom v bundeslige

Miriam Šimáková bola v jednej sezóne aj najlepšou pravou spojkou v Nemecku.

Miriam Šimáková vľavo vo farbách Norimbergu, vpravo v drese Plastiky Nitra.

Polícia už nevyšetruje pokus Agrokomplexu predať kaštieľ Malanta

Ministerstvo zatiaľ nevie, čo s kultúrnou pamiatkou.

Kaštieľ funguje v udržiavacom režime, umelecké diela z neho odviezli.

Právna poradňa MY: Práva zamestnanca a riešenie sporov so zamestnávateľom počas pandémie

Bojíte sa o zárobok, lebo ste v karanténe? Prišli ste o prácu, lebo váš zamestnávateľ obmedzuje podnikanie? Viete, na koho a kde sa máte obrátiť v takejto či podobnej situácii? Aj na tieto otázky odpovedajú v bezplatnej právnej poradni naši právni experti.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Zámkoch otvorili nové nákupné centrum

Pre návštevníkov je k dispozícii osem obchodných prevádzok.

V trnavskej nemocnici je pozitívne testovaných takmer sto zamestnancov

Počet hospitalizovaných pacientov s COVID-19 je vo Fakultnej nemocnici v Trnave približne rovnaký v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.

V Nitre padnú hlavy. Len či správne...

Húfna kritika (aj) od ex-hráčov. Za Nitru nastupuje v prvej slovenskej lige najmenej odchovancov v histórii.

Už ste čítali?