Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Univerzitný most je v zlom stave, rekonštrukciu odsúvajú

Ľudia žiadajú, aby pod mostom vznikol podjazd pre cyklistov. Ak by mesto súhlasilo, treba splniť prísne podmienky.

Iniciátori petície žiadajú, aby bol pod mostom podjazd pre cyklistov.  Iniciátori petície žiadajú, aby bol pod mostom podjazd pre cyklistov. (Zdroj: jk)

NITRA. Plánovaná rekonštrukcia Univerzitného mosta, ktorý spája centrum mesta so sídliskom Chrenová, sa opäť odsúva.

Podľa aktuálnych informácií, ktoré nám poskytla Slovenská správa ciest, bude verejné obstarávanie vypísané najskôr v decembri, respektíve v januári 2017. Ešte v júni hovorila SSC o jesennom termíne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skupina Nitranov žiada, aby pod Univerzitným mostom vznikol podjazd pre cyklistov. Hovoria, že je vhodné pripraviť podmienky na jeho výstavbu práve v súvislosti s chystanou rekonštrukciou. SSC však argumentuje, že podjazd nie je súčasťou mosta. Ak by mal vzniknúť, financovať by ho muselo mesto, ktoré zatiaľ nie je myšlienke naklonené.

SkryťVypnúť reklamu

Stav už nie je uspokojivý

Univerzitný most postavili už pred 52 rokmi, je súčasťou cesty prvej triedy I/64. V roku 2012 bol jeho stav označený stupňom IV – uspokojivý. Vlani sa dostal do stupňa V – zlý. Podľa hovorkyne SSC Zuzany Hromcovej má poruchy, ktoré negatívne vplývajú na nosnosť.

Slovenská správa ciest hovorí o rekonštrukcii mosta už roky, pôvodne chcela začať na jar 2012, vydané bolo aj stavebné povolenie. Problémom ale bolo financovanie, náklady boli vtedy vyčíslené na približne dva milióny eur.

Nakoniec SSC informovala, že peniaze pôjdu z eurofondov. Vlani vo februári bolo vyhlásené verejné obstarávanie na skupinu viacerých mostov, výsledky mali byť známe pred letnými prázdninami 2015. Termín sa však opakovane odsúval, až v januári tohto roka súťaž zrušili.

SkryťVypnúť reklamu

„Dôvodom je zmena stavu niekoľkých mostov,“ informovala vtedy hovorkyňa SSC. Povedala, že po aktualizácii rozsahu zákazky bude v čo najkratšom čase vyhlásená nová súťaž: „Financovanie ostáva z eurofondov, len sa zmení operačný program“.

Aktualizujú dokumentáciu

V máji to vyzeralo, že súťaž bude vypísaná do pár dní, v júni už nie. „Celá situácia ohľadne verejného obstarávania na mosty sa zmenila, rozdelilo sa na štyri samostatné obstarávania podľa krajov,“ informovala hovorkyňa. Toto rozdelenie malo súvisieť s prehodnotením technického stavu mostov.

„Keďže na niektoré je potrebné vypracovať novú dokumentáciu, snažíme sa predísť tomu, aby ostatné čakali tak dlho,“ povedala v júni Hromcová. Univerzitný most v Nitre sa dostal do poslednej skupiny, u ktorej bola súťaž plánovaná na jeseň. Ani to neplatí – teraz sa hovorí o prelome rokov.

SkryťVypnúť reklamu

SSC čaká na aktualizáciu dokumentácie, má byť dodaná v októbri. O prehodnotení stavu mostov sa už nehovorí. „Dokumentácia bude aktualizovaná vzhľadom na nové technické predpisy a predpisy EÚ, nie technické riešenie stavby,“ povedala Zuzana Hromcová.

Treba splniť prísne podmienky

Na otázku, či by SSC súhlasila s vybudovaním podjazdu pod mostom, sme odpoveď nedostali. „K umiestneniu podjazdu sa musí v prvom rade vyjadriť Slovenský vodohospodársky podnik,“ reagovala hovorkyňa.  

Podľa vodohospodárov je jeho vybudovanie možné, treba však dodržať prísne podmienky.

„Profil rieky Nitra v lokalite jestvujúceho premostenia na ceste I/64 je nevhodný pre budovanie objektov v prietočnom profile toku,“ upozorňuje Slovenský vodohospodársky podnik.

Dva mostné piliere už v súčasnosti znižujú kapacitu koryta, spôsobujú zachytávanie plavenín a nepriaznivé zmeny prúdenia vôd v čase povodňových stavov. S vybudovaním cyklochodníka v podchode je preto možné uvažovať jedine za dodržania viacerých podmienok.

Najhlavnejšou je, že podjazd sa bude nachádzať v ľavobrežnom svahu koryta, teda zo strany sídliska Chrenová. Konštrukciu chodníka bude treba „zarezať do svahu už v mieste zjazdov do koryta tak, aby objekt neznižoval prietočný profil toku“.

Zábradlie je nutné eliminovať, aby sa medzi ním a piliermi mosta nezachytávali plaveniny. Medzi ďalšími podmienkami je napríklad opevnenie svahu koryta a vybudovanie nových brehových múrikov.

„Upozorňujeme, že v čase zvýšených prietokov v povodí toku dôjde k usadeniu naplavenín v podjazde pre cyklistov, za jeho odstránenie bude zodpovedať prevádzkovateľ,“ píše sa v stanovisku SVP. V čase povodňovej aktivity bude vstup do koryta zamedzený.

Mesto zatiaľ s podjazdom neuvažuje

Skupina Nitranov, ktorá žiada vybudovať podjazd, spísala petíciu, ktorú zaslala na mestský úrad. Ten ale nie je myšlienke naklonený.

„Podjazd pre cyklistov pod Univerzitným mostom nie je momentálne súčasťou výstavby plánovaných cyklotrás. Návrh na takúto investičnú akciu nebol k dnešnému dňu schválený a zatiaľ sa neuskutočnili ani rokovania so Slovenskou správou ciest k vybudovaniu podjazdu pre cyklistov,“ povedal Andrej Jančovič z radnice.

Vybudovanie podjazdu vraj nie je možné „aj z toho dôvodu, že most na ceste I/64 nie je v správe mesta, ale Slovenskej správy ciest“.

Samotný fakt, že most nepatrí mestu, ale výstavbe podjazdu nebráni. Vyplýva to aj z vyjadrenia, ktoré dostali iniciátori petície od hlavnej kontrolórky mesta Dariny Keselyovej. Okrem iného sa v ňom píše, že bol oslovený správca mosta aj správca toku (Slovenský vodohospodársky podnik), aby sa vyjadrili, „či výstavba podjazdu je technicky možná“.

Je to na poslancoch

„V súčasnosti musia cyklisti prechádzať cez svetelne riadený priechod pre chodcov na križovatke cesty I/64 a miestnych komunikácií Wilsonovo nábrežie a Československej armády. Zriadením priechodu pre cyklistov sa skrátil jazdný pruh pre odbočenie vľavo k Mlynom a na svetelnej signalizácii sa narušilo logické poradie fáz. Tieto úpravy sa negatívne odzrkadlili na celkovej kapacite križovatky, najmä na vedľajších komunikáciách,“ povedal Andrej Sitkey, jeden z iniciátorov petície.

S nárastom intenzity dopravy a predĺžením cyklotrasy po Priemyselnú ulicu a kafilériu je podľa neho nevyhnutné zriadiť podjazd pod Univerzitným mostom a zároveň zrušiť priechod pre cyklistov na svetelnej križovatke. Potreba je o to väčšia, že mesto plánuje rozšíriť cyklotrasy na oba brehy rieky.

„Z hľadiska bezpečnosti je najlepším riešením mimoúrovňové križovanie cesty I. triedy,“ dodal Sitkey.

Koncepcia cyklistickej dopravy v meste ale s podjazdom neuvažuje. Píše sa to v spomínanom vyjadrení hlavnej kontrolórky, ktorá zároveň pripomína, že realizácia akejkoľvek investičnej akcie je podmienená schválením financií v mestskom rozpočte.

Vybudovanie podjazdu je teda v konečnom dôsledku na rozhodnutí poslancov. Iniciátori petície sa ich chystajú osloviť.

Najčítanejšie na My Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  7. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 539
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 852
  3. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 4 546
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 019
  5. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 2 982
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 552
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 332
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 756

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Biely Kameň
  3. Ľubomír Maretta: Melódia
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
  5. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
  6. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  7. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  8. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 244 121
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 10 685
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 810
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 512
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 509
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 614
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 239
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 220
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Po troch rokoch sa opäť uskutoční obľúbený turnaj o Pohár firmy TIBI.

Futbalová rodina zo Šale a okolia sa teší na Troch kráľov. Zloženie turnaja je už známe.


11 h
Mestskí policajti na Orechovom dvore.

V lokalite hádzali kamene aj v minulosti.


1 h
MY | TOP správy z regiónov

Prečítajte si výber TOP správ z regiónov.


17 h
Staršie žiačky HK Slovan Duslo Šaľa "A" vyhrali turnaj v Hodoníne.

Získali aj dve individuálne ocenenia.


21 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

HIPEC sa využíva vtedy, keď zlyháva systémová liečba chemoterapiou.


2. dec

Osídlenie pochádza z mladšej doby kamennej.


20 h

Slovensko je posledná krajina v rámci Európskej únie, ktorá používa papierové testy.


1. dec

Zadržané osoby skončili v policajnej cele.


20 h

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Biely Kameň
  3. Ľubomír Maretta: Melódia
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
  5. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
  6. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  7. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  8. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 244 121
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 10 685
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 810
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 512
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 509
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 614
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 239
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 220
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu