„Znížilo by sa cestovné aj strata, ktorú musí vykrývať Mesto Nitra,“ tvrdí primátor Ferdinand Vítek, ktorý zatiaľ podrobnosti tají. Prezradil len, že až 96 percent súčasnej mestskej autobusovej dopravy by zostalo zachovaných. „Analýza doteraz nestála Mesto ani korunu,“ uistil nás. O peniazoch sa vraj bude hovoriť až v prípade, ak sa začne realizovať.
Svoju predstavu predkladá na zastupiteľstvo aj Slovenská autobusová doprava. Vypracovala návrh nového cestovného poriadku – k tomuto kroku ju vyzvalo Mesto, ktoré žiada znížiť neefektívne výkony a tým aj predpokladanú stratu. Nový poriadok by mal vstúpiť do platnosti od 1. júla. „Dopravnú situáciu v roku 2005 možno z viacerých hľadísk hodnotiť negatívne. Jednostranným posúvaním a rušením spojov postupne došlo k značnej nerovnomernosti v dopravnej ponuke, kedy sa v určitých časových úsekoch vozidlá idúce jedným smerom zhlukujú a naproti tomu vznikajú tzv. „hluché obdobia“, kedy je interval medzi spojmi neúmerne dlhý. Tento fakt zákonite vplýva na nerovnomernosť v obsadení vozidiel cestujúcimi,“ uvádza sa v materiáli. SAD v ňom píše o zavedení intervalovej dopravy: to znamená, že by autobusy chodili v časoch, ktoré by sa každú hodinu opakovali. Výhodou je „zapamätateľnosť“ cestovného poriadku. Na väčšine liniek je navrhovaný interval medzi spojmi 30 minút v čase špičky a 60 minút v ostatnom čase.
SAD tiež uvažuje so zrušením troch súčasných liniek. Vytvoria sa tak vraj lepšie podmienky „pre zlučovanie prepravných prúdov, a tým pre pravidelnejšiu dopravu. Pre zrušenie boli pritom vytipované linky, ktoré sa z dlhodobého hľadiska javia rozsahom ponuky (počtom spojov), počtom prepravených osôb a v konečnom dôsledku aj výslednou tržbou na jeden kilometer ako najslabšie.“ Ide o linky číslo 16, 17 a 23. Tridsaťjednotka má byť zlúčená s desinou. V prípade troch liniek (4, 13, 18) je navrhnuté presmerovanie. Od 1. júla SAD uvažuje aj s tarifným zvýhodňovaním pravidelných cestujúcich.
Autor: - mh -