GALANTA. Mestská časť Galanty Kolónia je po novom obytnou zónou. Upozorňuje na to značka pri vstupe. Radnica k tomuto kroku pristúpila na základe pripomienok občanov žijúcich v mestskej časti.
Autá nedodržiavali rýchlosť
Problémov v Kolónii bolo viac, šoféri, napríklad, parkovali pri ceste, čím obmedzovali prístup autobusov, smetiarov, áut zabezpečujúcich údržbu cestných komunikácií alebo vozidiel záchrannej služby. Navyše, v mestskej časti sa autá preháňali obrovskou rýchlosťou. Všetky tieto fakty prispeli k tomu, aby bola vyhlásená za obytnú zónu.
Radnica sa občanov snažila výzvami prinútiť k zmene, napriek tom k náprave neprišlo. „Mesto nakoniec pristúpilo k zmene organizácie dopravy, ktorá bola poslancami odsúhlasená komisiou investičnej výstavby, dopravy a verejného poriadku, ako aj Okresným dopravným inšpektorátom,“ znie informácia z mestského úradu.
Jedným z obmedzení vyplývajúcich z vyhlásenia Kolónie za obytnú zónu je zákaz státia na uliciach. V obytnej zóne sa totiž smie parkovať iba na miestach na to určených. To sa nepáči niektorým obyvateľom mestskej časti. Sťažujú sa, že návštevy nemajú kde parkovať. Nie je podľa nich žiadna alternatíva.
Mesto sa bráni, podľa platných noriem má mať rodinný dom na pozemku minimálne dve parkovacia státia. „Ak príde návšteva do predmetnej lokality, môže stáť vo vjazde k nehnuteľnosti tak, aby nestála na komunikácii. Predpokladáme, že intenzita návštev v danej lokalite nebude prevyšovať kapacitu obsadenosti vjazdov k jednotlivým nehnuteľnostiach v rovnakom čase,“ píše sa vo vyhlásení mesta.
Spomaľovače sa neosvedčili
Značka obytná zóna zároveň znamená obmedzenie rýchlosti na 20 km/h. Podľa obyvateľov osadenie značky nepomôže, pomohli by skôr spomaľovače. S tými má však radnica zlé skúsenosti. „Pri prejazde motorovým vozidlom po spomaľovacom prahu vozidlo musí spomaliť, po prejazde spomaľovacím prahom pridá plyn a zrýchľuje. Pri tomto prejazde sa vytvára hluk a zároveň jazda vozidlom nie je plynulá. Tento hluk pri prejazde spomaľovacími prahmi narúša pohodu bývania v priľahlých nehnuteľnostiach,“ reaguje mesto.
Poslanec František Gaulieder sa na zastupiteľstve pýtal, prečo sa neurobilo verejné zasadnutie občanov pred prijatím rozhodnutia. „Občanov sme o zmene informovali s predstihom. Nezaznamenali sme spätné väzby a výhrady,“ reagoval primátor Paška. V súčasnosti prebieha upozorňovanie občanov, nie perzekúcia.
Podľa niektorých poslancov by sa malo uvažovať o podobnom kroku aj v iných častiach mesta, kde je individuálna bytová výstavba. Podľa primátora takéto podnety zaznamenali, keď však obyvateľov oboznámili s obmedzeniami, ktoré prináša vyhlásenie za obytnú zónu, radšej od zámeru ustúpili. Podľa poslanca Lászla Bira je altenatívou „zóna 30“, ktorá so sebou prináša menej negatív ako obytná zóna.
Na mestskom zastupiteľstve sa k problematike vyjadril aj občan z Kolónie. Podľa neho je najväčší problém mestskej časti parkovanie. „Bolo by dobré zvážiť parkovanie v slepých uličkách, niekedy je potrebné, aby pri domoch parkovalo viac áut,“ reagoval na problematiku. Jedným z riešení by mohlo byť aj parkovanie s časovým obmedzením.
Pribudne chodník
Zmenám v Kolónii nemusí byť koniec. Radnica avizuje výstavbu cyklotrasy a chodníka pre peších smerom do Galanty. „Momentálne sa dokončuje realizácia stavebného povolenia, podarilo sa nám po dlhých rokoch prázdnych rečí dotiahnuť posledné pozemky pod ňou, zanedlho by sa mohlo začať stavať,“ priblížil primátor Paška. Posunúť by sa malo tiež označenie obce „Galanta – časť Kolónia“.
Zmien by sa mohla dočkať aj osudná križovatka vedúca do Kolónie, prezývaná tiež „križovatka smrti.“ „V súčasnosti sa finalizuje aj projektová dokumentácia zmeny organizácie dopravy, ktorá by mala riešiť výrazné zníženie rýchlosti v križovatke, svetelného výstražného znamenia a zároveň osadenie psychologického dopravného značenia – merač rýchlosti,“ dodal Paška.