NITRA. Vyše päťdesiat kaštieľov v schátralom stave predstavuje fotografický projekt Jany Šturdíkovej. Výstavu Chateaux po našom si môžete v Salóne Nitrianskej galérie pozrieť do 13. novembra. Snímky približujú súčasnú podobu slovenských kaštieľov rôznych slohových období. Fotila si ich autorka sama, s cestovaním po celej republike jej pomáhal jej otec. Kaštiele si fotograficky dokumentovala počas skorej jari alebo neskorej jesene, aby samotné objekty bez okolitej zelene lepšie vynikli.
Bizarný slovník pojmov a obrazov
„Na Slovensku je celkovo vyše štyristo kaštieľov a z toho, čo som sa ja dopátrala, je opustených a chátrajúcich zhruba sto. Môj projekt sa zameriava práve na ne. Je dlhodobý, pracujem na ňom asi tri roky. Z nitrianskeho regiónu tu môžu návštevníci vidieť napríklad kaštiele v Lukáčovciach, Hruboňove-Výčapkoch, Alekšinciach, Bábe a Bučanoch. Kaštieľ v Bučanoch patrí síce do Trnavského okresu, ale je v regióne juhozápadného Slovenska,“ hovorí Jana Šturdíková.
„Kaštiele výstava predstavuje zaradené podľa ich poslednej funkcie – za socializmu alebo po Nežnej revolúcii tu boli napríklad škola, kultúrne zariadenie, archív, administratívne priestory, byt, sklad, sýpka, výskumný ústav tabakového priemyslu, liečebňa, obchod, posilňovňa či reštaurácia. Na základe toho vzniká akýsi bizarný slovník pojmov a obrazov, ktoré by sme si za normálnych okolností asi ťažko dávali do súvislostí. Zároveň sa vynára nový, čudný obraz krajiny, v ktorej veci vyzerajú inak, ako by sme prirodzene čakali.“
Každý má začať od seba
Šturdíková zatiaľ zdokumentovala stav vyše 50 slovenských kaštieľov. Má ambíciu takto spracovať aj zvyšné objekty, uvidí, či jej to okolnosti dovolia. „Projektom sa snažím upozorniť na stav, v akom sa naše pamiatky či spoločnosť nachádzajú tým, že sa o ne nestaráme. Bola by som rada, aby sa čo najviac ľudí dozvedelo, ako mnohé z tých stavieb vyzerajú, lebo si myslím, že sa verejnosť o kaštiele nejako veľmi nezaujíma. Hovorí, že keď chceš zmeniť svet, začni od seba. Keď my všetci o stav týchto pamiatok prejavíme väčší záujem, vyvinieme akúkoľvek, hoci len malú iniciatívu na nejaké zlepšenie, môže sa potom niečo zmeniť aj v celej spoločnosti,“ zamyslela sa Šturdíková.
Ako ďalej poznamenala, podľa slov kurátora výstavy Dávida Koroncziho má jej projekt niekoľko rovín a možností interpretácie. Autorka si myslí si, že každé umelecké dielo by malo byť len špičkou toho povestného ľadovca a nevidený zvyšok by mal zostať materiálom na premýšľanie a motiváciou k rozširovaniu svojho rozhľadu.
Jana Šturdíková vyštudovala dramaturgiu na VŠMU a fotografiu na VŠVU. Vystavovala na festivaloch Mesiac fotografie v Bratislave, Mois de la Photo v Paríži, Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej, Off Festival Bratislava a ďalších výstavách na Slovensku a v zahraničí. Je spoluzakladateľkou a členkou alternatívneho výtvarného divadla Non.Garde. V roku 2015 ukončila štúdium na Inštitúte tvorivej fotografie Sliezskej univerzity v Opave. S prácou Châteaux po našom sa v tom istom roku stala finalistkou súťaže Poznan Photo Diploma Award. Následne spolu s ďalšími finalistami vystavovala v Poľsku a vo Francúzsku.


