NITRA. Obrazy príjemne farebnej palety vytvorené najmä technikou akrylu môžete vidieť v Galérii VÚŽV v Lužiankach. Výstavu Evy Szórad s názvom Rozhovory s krajinou otvorili pri príležitosti Agrofilmu 2016, jej prvou veľkou samostatnou výstavou talentovanej maliarky a dizajnérky.
Tridsať obrazov za dva mesiace
Mladá Nitrianka v šibeničnom termíne dvoch mesiacov namaľovala tridsať diel na zadanú tému venujúcu sa problematike enviromentu a ekológie, ktorá korešponduje s obsahom spomínaného filmového festivalu. Na predajnú výstavu sa z nich podarilo umiestniť 26.
„Aby som všetko stihla, musela som sa ponáhľať. Každý deň po práci a cez víkendy som maľovala, pričom už v robote som premýšľala, čo vlastne chcem maľovať. Veľkou radkyňou mi bola v tomto smere moja mama a kamaráti, ktorým som priebežne posielala fotky s tým, čo som vytvorila a oni mi povedali svoje názory. Inšpiroval som sa aj na internete,“ priznala výtvarníčka, ktorá pracuje ako dizajnérka v obchode s nábytkom.
„Tvorila som na určenú tému. Myslím si, že je to niekedy lepšie, ako si námety vymýšľať sám. Vžiť sa do témy som nemala problém, v Nitre žijem a environmentálne problémy ma trápili vždy, všetko to zlé, čo robí človek prírode a krajine. Niekedy som riešila dilemu, ako to, čo mám v hlave, dám do obrazu.“
Využila aj techniku dripping
Autorka diela vytvorila akrylovými farbami s využitím techniky drippingu – farby stekajúcej po plátne. „Snažila som sa v obrazoch použiť všetky možné techniky, ktoré ma v súvislosti s akrylom napadli. Niekedy som mala pocit, že som dokonca objavila nové. Bolo to také experimentovanie, nakúpila som si litre farieb a vylievala na plátno, všeličo som skúsila,“ hovorí Eva Szórad.
„Som spokojná s tým, ako výstava vyznieva. Niektoré obrazy mám vyslovene rada, vravím si – tento si zavesím doma, aj tento! Ale už ani nemám toľko stien. Ak sa to nepredá, budem to musieť niekde skladovať.“
Sú varovaním
Podľa slov kurátorky výstavy Marty Hučkovej sú Rozhovory s krajinou od Evy Szórad varovaním. Varovaním pred devastovaním sveta a jeho prírodných zdrojov. Autorka na problematiku environmentu a ekológie reaguje veľmi citlivo.
„Vníma krásu prírody, oblohy, flóry a fauny, vedie s ňou dialóg. Pýta sa a hľadá odpovede. Odpovede niekedy optimistickejšie odráža jej impresívna paleta – dokumentuje to dielo Sloboda. Inokedy ju premôže smútok a vytvára diela v pochmúrnej depresívnej čiernej tónine. Človek rád pozerá na pokojnú nočnú oblohu plnú jagavých hviezd, tie sa však dnes strácajú v nepriehľadnom smogu. Smutný príbeh oblohy zobrazila v diele Svetlá. Dotýka sa jej aj znečisťovanie podzemných vȏd – dielo Vrstvy zeme. Na znečisťovanie vodných tokov poukazuje v kompozícii Šťastné ryby. Šťastné preto, že mȏžu plávať v čistej vode. Problémy lesných porastov zobrazila v dielach Bakté a Deforestácia,“ uviedla Hučková.
Druhý tematický okruh Evinej tvorby sa zaoberá históriou Nitry. V ňom zaznamenáva významné dominanty – panoramatické veduty hradného kopca s Nitrianskym hradom. Tému podľa Hučkovej zobrazila netradične podľa rytín starých majstrov z obdobia polovice 17. storočia. Okolitú krajinu Nitry autorka približuje v diele Energia. Svojsky poňala kompozíciu Dražovského kostolíka, jednoduchá kresba na tmavom pozadí pȏsobí efemérne a zároveň monumentálne a dodáva jej príťažlivosť minulých stáročí. Do tejto série patrí aj obraz Nočná Nitra. Autorka tvorí tiež diela v duchu geometrickej abstrakcie. Tie sú na výstave zastúpené triptychom Polia.
