NITRA. Do elektronickej ankety o regulácii parkovania na štyroch nitrianskych sídliskách sa do konca minulého týždŇa zapojilo vyše tisíc ľudí. Mesto spustilo prieskum na svojom portáli nitra. sk 26. septembra, potrvá do konca októbra.
„Do ankety sa zatiaľ zapojilo 538 občanov z Klokočiny, 304 z Chrenovej, 142 z Dielov a 97 z Čermáňa,“ vyčíslil Andrej Jančovič z radnice.
Viacerí ľudia sa o prieskume dozvedeli cez esemesku, ktorú im zaslal správca bytových domov Službyt.
Ste za reguláciu?
V ankete sa radnica pýta, či máte v domácnosti jedno alebo viac áut, či auto používate denne, či pociťuje problém s parkovaním vo svojom okolí. Chce vedieť, či ste za reguláciu parkovania a či ste ochotný za ňu platiť – ak áno, akú sumu.
Nasledujú otázky, či súhlasíte, aby ďalšie auto v domácnosti bolo spoplatnené vyššou sumou a akou, či ste ochotný využívať parkovací dom v blízkosti bydliska a či ste zaň ochotný aj platiť. Na záver sa môžete vyjadriť, či vnímate pozitívne, že pripravovaná regulácia parkovania bude riešiť hlavne občanov s trvalým pobytom na sídlisku.
Prieskum má pomôcť nájsť najoptimálnejšie riešenie problému s parkovaním. Ako sa to podarí, je otázne. Podľa agentúry TASR totiž z doterajších odpovedí vyplýva, že väčšina obyvateľov sídlisk nie je ochotná platiť za reguláciu parkovania a rovnako nie je ochotná využívať parkovacie domy. Záujem o ne sa zatiaľ nad 60-percentnú úroveň vyšplhal iba na Čermáni.
Za rezidenčné parkovanie je podľa TASR ochotných priplatiť si len okolo 25 až 32 percent ľudí, a to sumu 10 až 120 eur za rok. Prieskum zatiaľ ukázal aj to, že na štyroch najväčších nitrianskych sídliskách má aspoň jedno auto vyše 95 percent obyvateľov a viac ako jedno auto vlastní vyše 40 percent respondentov.
Problémy s parkovaním podľa očakávaní najviac pociťujú obyvatelia Klokočiny a Dielov, najmenej obyvatelia Chrenovej.
Prijali systémové opatrenia
Poslanci už v júni schválili systémové opatrenia pre reguláciu parkovania na Klokočine, Dieloch, Čermáni a Chrenovej.
Ide o vylúčenie parkovania nákladných a úžitkových vozidiel na sídliskách, vyznačenie parkovacích miest vodorovným dopravným značením, úpravu podmienok vyhradzovania parkovania a využitie odstavných plôch a parkovacích miest nákupných centier mimo času ich obchodnej prevádzky.
Poslanci v júni diskutovali aj o zavedení rezidentského parkovacieho systému podľa trvalého pobytu obyvateľov. Teraz čakajú, ako sa k nemu vyjadria samotní obyvatelia.
Za prvé auto symbolicky
V návrhu, ktorý nedávno predložil prednosta Igor Kršiak, sa píše o vydaní rezidentskej karty pre prvé vozidlo obyvateľa s trvalým pobytom za symbolický poplatok.
„Pre každé ďalšie vozidlo sa určí poplatok vo výške násobku základného poplatku“. Za vydanie abonentskej karty (pre držiteľov bez trvalého pobytu v zóne) sa má platiť násobne vyšší poplatok. Pre návštevníkov sídliska má byť vyčlenené dopravným značením určité množstvo parkovacích miest bez použitia parkovacej karty.
„Pretlak áut na sídliskách nevieme rozumným spôsobom vyriešiť. Je to problém, ktorý je takmer neriešiteľný,“ povedal na zastupiteľstve poslanec Miloš Dovičovič.
„Každý problém je riešiteľný, otázka je, do akej miery. Skúšame prijať opatrenia, aby sme sa dopracovali k lepšiemu stavu, aký momentálne je,“ reagoval vtedy primátor Jozef Dvonč.