ŠAĽA. Na obchvat môžu Šaľania v najbližšom čase zabudnúť. Vyplýva to z informácií priamo zo Slovenskej správy ciest. Výstavba sa neustále odďaľuje, najnovšie sa nespomínajú žiadne termíny.
Ešte v júli sa hovorilo o tom, že sa veci pohli dopredu a výstavba začína naberať reálnejšie kontúry. V súčasnosti je však celý proces zabrzdený, čaká sa na vyjadrenie ministerstva dopravy.
Dodávateľ je známy
Problémov je hneď niekoľko. Stále sa nezačalo pracovať na štúdii realizovateľnosti, ktorá je nevyhnutnou podmienkou začatia výstavby. Financovanie obchvatu je plánované so spoluúčasťou prostriedkov Európskej únie. „Celkový náklad podľa štátnej expertízy je 69 344 000 eur bez DPH v cenovej úrovni 2. štvrťrok 2009,“ informovala hovorkyňa SSC Zuzna Hromcová.
Podľa jej ďalších slov je cieľom štúdie „posúdiť realizovateľnosť stavby z hľadiska priechodnosti navrhovanej trasy záujmovým územím s možnosťou technického, dopravného, ekonomického a environmentálne najvýhodnejšieho riešenia v požadovaných parametroch, ale aj navrhnúť a zdôvodniť časovú postupnosť realizácie jednotlivých úsekov ciest.“
Dodávateľ štúdie sa určil súťažou, výsledky boli vyhlásené na konci mája. Víťazom sa stala firma Dopravoprojekt a. s. Bratislava s ponukou 238 860 eur s DPH.

Čaká sa na ministerstvo
Dokumentácia procesu verejného obstarávania putovala následne na kontrolu riadiacemu orgánu (v tomto prípade je ním ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR). Dodanie štúdie realizovateľnosti je päť mesiacov od podpisu zmluvy.
Napriek tomu, že víťaz bol súťaže bol známy už v máji, ministerstvo zmluvu s ním ani takmer po piatich mesiacoch nepodpísalo. „Po vyhodnotení súťaže sme v súlade so smernicou Ministerstva dopravy požiadali riadiaci orgán o výkon kontroly verejného obstarávania pred podpisom zmluvy.
Kontrola prebehla v dňoch 28. júna – 22. augusta. Následne sme riadiaci orgán požiadali o súhlas s podpisom zmluvy o dielo,“ priblížila hovorkyňa SSC. Súhlas však podľa jej slov zatiaľ udelený nebol.
„Predpokladaný termín dodania štúdie je apríl – máj 2017,“ vraví Hromcová a dodáva, že predpokladané termíny prípravy a realizácie jednotlivých úsekov – stavieb – (a teda aj obchvatu Šale) budú teda známe až po jej vypracovaní a vyhodnotení.
Spracované dokumentácie
2004: Príprava stavby obchvatu mesta Šaľa, zaradený bol do územného plánu mesta Šaľa.
2006: Technická štúdia a Zámer EIA (zisťovacie konanie pre skúmanie vplyvov na životné prostredie)
2007: Správa o hodnotení vplyvov na ŽP, posudok na vplyvy ŽP a záverečné stanovisko MŽP SR
2009: Dokumentácia pre územné rozhodnutie
2011: 26. januára vydalo Mesto Šaľa rozhodnutie o umiestnení stavby. Právoplatnosť nadobudlo 3. marca, platnosť je predĺžená do konca januára 2017
2013: Dokumentácia pre stavebné povolenie
Stavebné konanie je pripravené
Ďalším problémom je výkup pozemkov, na ktorých má takmer dvanásťkilometrový obchvat stáť. Momentálne je pozastavený. Podľa slov primátora Šale Jozefa Belického sa čaká na peniaze z rozpočtu štátu. „O ničom inom to nie je,“ povedal na zastupiteľstve.
Mesto podľa neho robí, čo sa dá. „Niet príležitosti, ktorú by sme nevyužili, aby sme pripomínali tému obchvatu. Neviem ovplyvniť, že štát nevyčlenil osem miliónov eur na výkup pozemkov,“ vyjadril sa primátor Šale.
Je pripravené stavebné konanie na vydanie staveného povolenia. Stavebník však najprv musí preukázať vzťah k pozemkom (buď ich vykúpi, alebo získa súhlas od vlastníkov). „To zatiaľ nemá, preto nebolo vydané stavebné povolenie,“ pokračuje Belický. Územné rozhodnutie je stále platné, z jeho platnosti však schádza. Stavebník môže požiadať o jeho predĺženie.

Spomína sa štrajk
Kolóny v meste sa tvoria najmä pri kruhovom objazde vo Veči. Problémom je jeho malý polomer, vodiči pred ním zastavia a premávka sa spomalí. Neotočí sa na ňom poriadne ani kamión.
Tranzitná doprava je ďalšou príčinou zlej dopravnej situácie v meste. Šaľou prejde veľké množstvo nákladnej dopravy, ktorá nemá inú možnosť, ako ísť cez mesto. Zabrať dostáva aj most, ktorý spája Šaľu s mestskou časťou Veča.
So zaujímavou myšlienkou prišiel poslanec Šale Peter Andráši. „Čo keby sme obnovili tradíciu štrajkov? Nemyslím si, že to je nelegitímne. Keď bude kolóna až po Senec, potom sa možno niečo pohne. Spraviť z toho tradíciu v piatok od 14.00 od 16.30 hod.“
V minulosti už obyvatelia mesta protestovali napríklad proti kamiónovej doprave v Šali. Podľa viacerých monitoringov mesto patrí z hľadiska prejazdu kamiónovej dopravy k najvyťaženejším na Slovensku.