K obchvatu treba peniaze a štúdiu realizovateľnosti. Nie je ani jedno

Začiatok výstavby dlhoočakávaného obchvatu je v nedohľadne, projekt sprevádzajú viaceré problémy.

Výstavba 12 kilometrového úseku je v nedohľadne.Výstavba 12 kilometrového úseku je v nedohľadne. (Zdroj: Ladislav Odráška)

ŠAĽA. Na obchvat môžu Šaľania v najbližšom čase zabudnúť. Vyplýva to z informácií priamo zo Slovenskej správy ciest. Výstavba sa neustále odďaľuje, najnovšie sa nespomínajú žiadne termíny.

Ešte v júli sa hovorilo o tom, že sa veci pohli dopredu a výstavba začína naberať reálnejšie kontúry. V súčasnosti je však celý proces zabrzdený, čaká sa na vyjadrenie ministerstva dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dodávateľ je známy

Problémov je hneď niekoľko. Stále sa nezačalo pracovať na štúdii realizovateľnosti, ktorá je nevyhnutnou podmienkou začatia výstavby. Financovanie obchvatu je plánované so spoluúčasťou prostriedkov Európskej únie. „Celkový náklad podľa štátnej expertízy je 69 344 000 eur bez DPH v cenovej úrovni 2. štvrťrok 2009,“ informovala hovorkyňa SSC Zuzna Hromcová.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa jej ďalších slov je cieľom štúdie „posúdiť realizovateľnosť stavby z hľadiska priechodnosti navrhovanej trasy záujmovým územím s možnosťou technického, dopravného, ekonomického a environmentálne najvýhodnejšieho riešenia v požadovaných parametroch, ale aj navrhnúť a zdôvodniť časovú postupnosť realizácie jednotlivých úsekov ciest.“

Dodávateľ štúdie sa určil súťažou, výsledky boli vyhlásené na konci mája. Víťazom sa stala firma Dopravoprojekt a. s. Bratislava s ponukou 238 860 eur s DPH.

Čaká sa na ministerstvo

Dokumentácia procesu verejného obstarávania putovala následne na kontrolu riadiacemu orgánu (v tomto prípade je ním ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR). Dodanie štúdie realizovateľnosti je päť mesiacov od podpisu zmluvy.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu, že víťaz bol súťaže bol známy už v máji, ministerstvo zmluvu s ním ani takmer po piatich mesiacoch nepodpísalo. „Po vyhodnotení súťaže sme v súlade so smernicou Ministerstva dopravy požiadali riadiaci orgán o výkon kontroly verejného obstarávania pred podpisom zmluvy.

Kontrola prebehla v dňoch 28. júna – 22. augusta. Následne sme riadiaci orgán požiadali o súhlas s podpisom zmluvy o dielo,“ priblížila hovorkyňa SSC. Súhlas však podľa jej slov zatiaľ udelený nebol.

„Predpokladaný termín dodania štúdie je apríl – máj 2017,“ vraví Hromcová a dodáva, že predpokladané termíny prípravy a realizácie jednotlivých úsekov – stavieb – (a teda aj obchvatu Šale) budú teda známe až po jej vypracovaní a vyhodnotení.

Stavebné konanie je pripravené

Ďalším problémom je výkup pozemkov, na ktorých má takmer dvanásťkilometrový obchvat stáť. Momentálne je pozastavený. Podľa slov primátora Šale Jozefa Belického sa čaká na peniaze z rozpočtu štátu. „O ničom inom to nie je,“ povedal na zastupiteľstve.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto podľa neho robí, čo sa dá. „Niet príležitosti, ktorú by sme nevyužili, aby sme pripomínali tému obchvatu. Neviem ovplyvniť, že štát nevyčlenil osem miliónov eur na výkup pozemkov,“ vyjadril sa primátor Šale.

Je pripravené stavebné konanie na vydanie staveného povolenia. Stavebník však najprv musí preukázať vzťah k pozemkom (buď ich vykúpi, alebo získa súhlas od vlastníkov). „To zatiaľ nemá, preto nebolo vydané stavebné povolenie,“ pokračuje Belický. Územné rozhodnutie je stále platné, z jeho platnosti však schádza. Stavebník môže požiadať o jeho predĺženie.

Spomína sa štrajk

Kolóny v meste sa tvoria najmä pri kruhovom objazde vo Veči. Problémom je jeho malý polomer, vodiči pred ním zastavia a premávka sa spomalí. Neotočí sa na ňom poriadne ani kamión.

Tranzitná doprava je ďalšou príčinou zlej dopravnej situácie v meste. Šaľou prejde veľké množstvo nákladnej dopravy, ktorá nemá inú možnosť, ako ísť cez mesto. Zabrať dostáva aj most, ktorý spája Šaľu s mestskou časťou Veča.

So zaujímavou myšlienkou prišiel poslanec Šale Peter Andráši. „Čo keby sme obnovili tradíciu štrajkov? Nemyslím si, že to je nelegitímne. Keď bude kolóna až po Senec, potom sa možno niečo pohne. Spraviť z toho tradíciu v piatok od 14.00 od 16.30 hod.“

V minulosti už obyvatelia mesta protestovali napríklad proti kamiónovej doprave v Šali. Podľa viacerých monitoringov mesto patrí z hľadiska prejazdu kamiónovej dopravy k najvyťaženejším na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 18 989
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 942
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 134
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 368
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 814
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 098
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 688
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 490
  1. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  2. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  3. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  4. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  5. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  6. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  7. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  8. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 752
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 320
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 073
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 671
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 218
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 929
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 550
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  2. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  3. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  4. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  5. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  6. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  7. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  8. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 752
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 320
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 073
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 671
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 218
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 929
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 550
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu