NITRA. Bunkrom otriasol poriadny výbuch. Nie jeden, dokonca tri. Vzduchom sa vzápätí šíril štipľavý dym, ktorý návštevníkov vyháňal do menej zadymených priestorov. Na hlavách mali oranžové helmy a okuliare a v ušiach „štuple“, ktoré „vyfasovali“ hneď pri vstupe.
Nikomu sa nič nestalo, nešlo o žiadnu sabotáž či teroristický čin. Riadené výbuchy malých náloží usmerňoval skúsený pyrotechnik, ktorého si na pomoc zavolala mladá autorka novej výstavy. Zlatým klincom vernisáže Klaudie Korbeličovej bola totiž originálna site-specific inštalácia a performancia s výbuchmi dronov, ktoré sú už tretí rok hlavným objektom jej záujmu.
V Nitre má slovenskú premiéru
„Výstavu Vojna je obchodný model som vytvorila špeciálne pre priestory Bunkra Nitrianskej galérie. Na názve sme sa dohodli s kurátorkou Mariannou Brinzovou. Projektu sa venujem dlhodobo – prezentujem ho v Čechách aj na Slovensku. Vždy si vyberiem nejaký vhodný priestor, pre ktorý vytváram rôzne site-specific inštalácie,“ hovorí Klaudia Korbeličová. „V prvej výstave v Čechách fiktívne mesto zo soklov, na ktorých boli drony, vybuchlo deň pred vernisážou. Tým sme si vlastne overili, ako výbuchy fungujú, čo si môžeme dovoliť. V Bunkri Nitrianskej galérie, v ktorej má moja výstava slovenskú premiéru, je to naopak – výbuchy dronov diváci mohli sledovať počas vernisáže.“
Kto na nej nebol, si môže deštrukciu dronov pozrieť na výstave ako videoprojekciu. Okrem toho tu uvidí už vybuchnuté artefakty z prvej - českej výstavy, či inštaláciu z reliktov s vojenskou tematikou – z tlačovín, cedúľ, liekov, vojenských baretov...
Odlieva ich z čokolády
Popri dyme z výbuchov sa v Bunkri šírila aj príjemná vôňa. Drony sú totiž z čokolády, autorka ich odlieva zo špeciálnych lukoprénových foriem vyfrézovaných na základe zmenšených 3D modelov dronov.
Nosnou myšlienkou projektu je podľa Korbeličovej dron ako nositeľ čohosi zlého, - hrozby, manipulácie, teroru. „Každý ho môže vnímať ako niečo, čo sa dá zneužiť. Výbuchy dronov sa odohrávajú v Bunkri, čo vytvára paradox s miestom, ktoré má vlastne ľudí ochraňovať pred podobnou hrozbou,“ vysvetľuje autorka.
„To, že sú drony z čokolády, túto hrozbu ironizuje. Pôvodná funkcia dronov je dozerať, sledovať, ostreľovať, získavať tajné informácie. Tu sa to otáča proti nim – sú zbavené svojej pôvodnej funkcie, keďže sú z čokolády, materiálu, ktorý odkazuje na konzum či pop kultúru, a nakoniec sú ešte aj zničené,“ dopĺňa kurátorka Brinzová.
„Projekt poukazuje na fakt, ako sa moderné technológie dajú využiť na dobré účely, ale aj zneužiť, napríklad vo vojenskej oblasti. Možno na Slovensku tento problém nie je až taký vypuklý, ale ľudia dnes bežne chodia do zahraničia, kde sa ľahko môžu stať svedkom či účastníkom atentátu alebo teroristického útoku.“




