Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Štúdia lanovky je už hotová, trasa vedie nad nezastavanou časťou Zobora

Daňou za to, že navrhovaná lanovka nepôjde ponad domy, je výhľad. Nitru bude vidieť až z hornej tretiny trasy.

Na Zobore stále vidieť, kadiaľ viedla trasa bývalej lanovky. Nová lanovka má k hornej stanici viesť zboku - z ľavej strany.Na Zobore stále vidieť, kadiaľ viedla trasa bývalej lanovky. Nová lanovka má k hornej stanici viesť zboku - z ľavej strany. (Zdroj: jk)

NITRA. Biskupstvo už má predbežnú štúdiu lanovky na Zobor. S niekdajšou lanovou dráhou má spoločné len dve veci - dĺžku trasy a kapacitu prepravovaných osôb.

Navrhovaná nová trasa vedie mimo zastavaného územia a dvojmiestne sedačky nahradili dve trojice 8-miestnych kabín. Sú odolnejšie voči vetru a odvezú aj bicykle.

Autorom štúdie je architektonická kancelária Zuskin z Ružomberka. S bývalou dolnou stanicou lanovky nepočíta. Po konzultácii s biskupstvom ju umiestnila do nezastavanej lokality, smerom k liečebnému ústavu na Zobore.

Skryť Vypnúť reklamu

Štofko: Dôležitý je názor verejnosti

Biskupstvo je členom Nitrianskej organizácie cestovného ruchu, ktorá hľadá možnosti, ako do Nitry prilákať návštevníkov na dlhšie ako na pár hodín. Nad obnovením lanovky uvažuje aj z dôvodu, že mu patrí les a pozemok pod hornou stanicou. Hovorí, že vlastníctvo pozemkov spája aj so zodpovednosťou za ich rozvoj.

Projekt lanovky by mal vzniknúť v spolupráci s mestom Nitra, biskupský ekonóm Martin Štofko už štúdiu predstavil primátorovi Jozefovi Dvončovi.

„My nemáme ambíciu lanovku stavať ani prevádzkovať, no chceme nachystať podklady, aby sa mohol projekt - ak bude taká možnosť - uchádzať o financie,“ povedal už na jar Štofko, ktorý sa myšlienkou zaoberá približne tri roky.

Zdôraznil, že pre cirkev je dôležité, aby projekt našiel podporu u väčšej časti verejnosti, mesta Nitra aj ochrancov životného prostredia.

Skryť Vypnúť reklamu

„Nič nechceme presadzovať nasilu. Na druhej strane, nečakáme, že budú všetci nadšení a netvárime sa, že nebude vyrúbaný žiadny strom. Vždy je to o kompromise. V opačnom prípade by nemohli ani v Tatrách vzniknúť lyžiarske strediská,“ poznamenal Štofko.

Horná stanica má zostať

Pozitívom je, že lanovka by neviedla nad domami, ale len ponad Kláštorskú cestu a nezastavané biskupské pozemky. V lese by boli iba štyri nosné stĺpy.

„Táto trasa má aj jeden hendikep - nie je z nej ideálny výhľad na mesto. Nitru bude vidieť iba z hornej tretiny trasy. Ale zase tam bude pekný výhľad na Dražovský kostolík,“ naznačil biskupský ekonóm.

Keď sa ľudia viezli bývalou lanovkou zo Zobora, videli hrad. Teraz pôjde trasa zboku. Dolná stanica má byť na polceste medzi poslednými domami a liečebným ústavom. Poloha hornej stanice sa nemení.

Skryť Vypnúť reklamu

„Budova patrí mestu Nitra, pozemky pod ňou sú naše. Najmä vzhľadom na životné prostredie by bolo vhodné ju využiť a nestavať nič nové,“ povedal Štofko.

V objekte by boli toalety a bufet, samotná technológia lanovky však nie, pretože trasa bude prichádzať z inej strany ako kedysi. Pre vystupovanie a nastupovanie ľudí do kabínok bude treba urobiť spevnenú plochu s prestrešením.

Aj súčasťou dolnej stanice má byť bufet a toalety, v druhom objekte sa uvažuje s požičovňou bicyklov. Autá by mali parkovať na nových spevnených plochách popri ceste vedúcej k liečebnému ústavu, štúdia so samostatným parkoviskom nepočíta.

Kúpi Jaguar permanentky?

Biskupstvo odhadlo náklady na samotnú lanovku na 2,5 až 3 milióny eur.

„Hľadať v súčasnosti investora je predčasné, pretože každý, kto by mal o lanovku záujem, potrebuje vedieť, či sa vôbec dá v tejto podobe zrealizovať. Ja sa nádejam, že ak bude projekt dobrý, nájde sa aj vhodný grant na jeho podporu,“ povedal biskupský ekonóm.

Ako príklad spomenul Objekt služieb turistom pod hradom, na ktorý cirkev získala peniaze z Nórskych fondov.

Pred časom sa hovorilo aj o možnosti, že by na výstavbu lanovky prispela automobilka Jaguar. „Projekt sa im páči, no ich interné predpisy neumožňujú podporu samotnej výstavby. Sú však ochotní nejakým spôsobom podporiť prevádzku - môže to byť napríklad aj formou permanentiek pre zamestnancov.“

Skončila pred 22 rokmi

Sedačková lanovka premávala na Zobore v rokoch 1970 až 1994, jej trasa merala 1375 metrov. Skončila, pretože už nespĺňala bezpečnostné predpisy.

Odvtedy sa opakovane hovorilo o rekonštrukcii. Istá firma napríklad chcela na dražovskej strane Zobora postaviť minivlek a alpskú šmýkačku, avizovala aj umelé zasnežovanie svahu.

Konštrukcia lanovky nakoniec zhrdzavela, mesto ju dalo v roku 2009 demontovať, pretože ohrozovala okolie.

V roku 2011 radnica rokovala o výstavbe novej lanovky so spoločnosťou Veolia (dnes Arriva), prevádzkovateľom mestskej autobusovej dopravy. Ani tento zámer nevyšiel.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 890
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 336
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 461
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 114
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 765
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 815
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 418
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 417
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 552
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 533
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Na koronavírus zomrel v galantskej nemocnici 43-ročný pacient

V domácej karanténe je šesť zamestnancov.

Galantská nemocnica.

Faško asi neostane, už sedel s Karom. Kde v zahraničí ho chcú?

Nechcel som ostať v Nitre, ale spravil som dobre, odfukuje si kométa Fortuna ligy.

Mestský úrad v Šali.

Divadlo Andreja Bagara obnovilo svoj online program

V rámci neho ponúka aj rozhovory s hereckými legendami.

V rámci online programu "spoluVYHRÁME" divadlo ponúka výber pútavých rozhovorov s hereckými legendami, ktoré boli piliermi nášho divadla, alebo sa výrazne podieľali na jeho formovaní, ako bol napríklad aj Jozef Dóczy.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Už ste čítali?