NITRA. Pacient, ktorého privezie záchranka na urgentný príjem do nemocnice, musí byť urgentne ošetrený. Je nepredstaviteľné, aby dlhé minúty čakal na studenej chodbe, pretože sestrička nevie zohnať lekára.
V nitrianskej nemocnici sa takýto prípad nedávno stal, prešetruje ho už Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Komisiu zriadil aj riaditeľ nemocnice Jozef Valocký.
Ženu, ktorú nechali čakať na chodbe, priviezla záchranka s prasknutým vredom, stratila údajne dva litre krvi. Informácie o tom, kedy prišiel lekár z urgentného príjmu, sa rôznia. Riaditeľ Valocký hovorí o štrnástich minútach, záchranka o pätnástich, podľa svedkyne to bolo viac.
„Z môjho pohľadu nie je podstatný čas, zaujímavý je len jeden jediný fakt – že pacientka nebola okamžite prevzatá do ambulancie. Zlyhal systém, nebol zvládnutý manažment pacienta,“ povedal krajský lekár Ľubomír Ševčík.
Na tabuli hanby
Na prípad upozornila Petra z Nitry, ktorá bola jeho svedkom. Spolu s priateľom, ktorý mal žlčníkový záchvat, čakala 15. novembra pred urgentným príjmom chirurgických disciplín. Prišli o druhej v noci.
Na internetovej tabuli hanby Petra najskôr písala, že lekár mal prísť do ambulancie až po 50 minútach, dnes tam už tento údaj nie je. Z opisu situácie na webe vyplýva, že lekár prišiel po vyše 25 minútach.
„Zobudili sme sestričku, povedala, že chvíľku máme počkať v čakárni, že volá lekárovi. Tak sme čakali. Prešlo 10 minút a nič,“ píše Petra na webe. Vtom prišla záchranka so ženou, ktorá bola „v hroznom stave, ešte na chodbe jej dávali rýchlo infúzie“. Lekár zo záchranky sestre oznámil, že pacientka stratila dva litre krvi a potrebuje ihneď ošetriť.
„Sestrička povedala, že ok, počkajte na chodbe, už som lekára volala. Po ďalších 10 minútach sa pani na chodbe, len v pyžamku a pod tenučkou dekou, dostávala do šoku, zdravoťáci zo záchranky okolo nej behali a robili maximum. Lekár zo záchranky znova klope sestričke a vraví, počujte, ale tá pani nám tu zomiera, kde je ten lekár?“ opisuje situáciu Petra.
Sestrička podľa nej odpovedala, že lekára nevedia nájsť! Žiadosť, aby aspoň zobrala pacientku dovnútra, odmietla – vraj nemôže. „Po 20 minútach od príchodu stále doktor z urgentu nikde, pani stoná na chodbe, tečie jej ďalší roztok. Doktor zo záchranky klope tretíkrát, že to nemyslia vážne, že tá pani zomiera na stratu krvi a je v šoku! Že nech niekoho zavolá alebo aspoň z ARO nech prídu. A sestrička? Na ARO tiež nebudú vedieť čo s ňou, musíte čakať vonku!“ napísala Petra.
Podľa nej prešlo približne 25 minút od príchodu záchranky, keď s priateľom odišli preč. Pacientka bola stále na chodbe.
Petra dala podnet na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Úrad potvrdil, že v nemocnici vykoná dohľad.

Preverujú aj videozáznam
„V záujme maximálne korektného prešetrenia medializovaného prípadu som zriadil komisiu na prešetrenie prípadu,“ povedal riaditeľ nemocnice Jozef Valocký.
Informoval, že pacientku do nemocnice priviezlo sanitné vozidlo rýchlej lekárskej pomoci o 02.15 hodine. „O 02.29 hodine, teda 14 minút po príchode, bola pacientka prevzatá službukonajúcim lekárom urgentného príjmu. Z toho vyplýva, že doteraz medializované údaje o približne hodinovom čakaní nie sú presné.“
Riaditeľ dodal, že pacientka bola 22. novembra, po skončení liečby, prepustená do domácej ošetrovateľskej starostlivosti. K detailom prípadu sa zatiaľ nevyjadril, pretože komisia ešte neukončila svoju činnosť. „V rámci prešetrenia zisťuje stanoviská zainteresovaných zamestnancov, preveruje kamerový záznam a robí opatrenia na získanie objektívnych a serióznych informácií, na základe ktorých bude môcť vyjadriť svoj záver.“
Kto sú členovia komisie, Valocký nepovedal. Nedostali sme odpoveď ani na otázku, aký čas čakania je na urgentnom príjme prípustný, keďže je to urgentný príjem.
Hovoria o 15 minútach
„Po overení si predmetných skutočností môžeme konštatovať, že lekár ambulancie RLP odovzdal pacientku na chirurgickej príjmovej ambulancii približne po 15 minútach od príchodu RLP na centrálny príjem,“ vyjadrila sa v piatok Vladimíra Döményová zo Záchrannej zdravotnej služby Bratislava.
Chceli sme vedieť, či je z pohľadu záchranárov takéto dlhé čakanie (navyše na chodbe) bežné a či je v poriadku, že sestra nepustila pacientku do ambulancie.
„ZZS Bratislava nemá žiadny vplyv na stavebnú ani technickú povahu priestorov urgentných príjmov nemocníc ani na ich technické vybavenie. Posádka sprevádza pacienta po príchode na urgentný príjem nemocnice vždy tak, ako si to vyžadujú okolnosti každej konkrétnej situácie,“ reagovala Döményová.
Čakanie je neprípustné
O prípad sa zaujíma aj krajský lekár Ľubomír Ševčík. Stanovisko si vyžiadal od riaditeľa nemocnice.
„Na urgentnom príjme by nemal pacient čakať, preto sa volá urgentný. Lekár tu musí byť stále k dispozícii, pretože sem privážajú pacientov s náhlou zmenou zdravotného stavu,“ konštatoval Ševčík.
Zároveň ho prekvapilo, že nemocnica zriadila urgentný príjem chirurgických disciplín bez toho, aby si vyžiadala povolenie. „Oficiálne viem len o jednom urgentnom príjme, nachádza sa v novom liečebnom pavilóne,“ dodal Ševčík.
V prípade spomínanej pacientky to ale nehrá žiadnu úlohu: „Je jedno, či hovoríme o urgentnom príjme alebo chirurgickej ambulancii, keď pacienta privezie záchranka, nemá čakať ani minútu na chodbe.“ Hoci ešte vyšetrovanie prípadu nie je ukončené, nemocnica aj záchranná služba už potvrdili, že pacientku si prevzal lekár až po 14, respektíve 15 minútach. Podľa Ševčíka je zrejmé, že zlyhal systém.
„Nie je možné, aby sestra v nemocnici nezohnala lekára a pacientku nechala čakať na chodbe. Je povinnosťou zdravotníckeho personálu, aby okamžite zasiahol a zastabilizoval pacienta, preto boli vytvorené urgentné príjmy. Predstavte si, že by ste zavolali hasičov a 15 minút by ich nemohli zohnať,“ poznamenal Ševčík.