NITRA. Do konca decembra si vo Ferebnej galérii Nitrianskej galérie môžete pozrieť výstavu prác hendikepovaných detí z Nitry a iných miest. Výtvarné diela v rôznych technikách vytvorili počas jesenných dielní 8. ročníka vzdelávacieho projektu Tvoriť môže každý. Podporilo ho ministerstvo kultúry a mesto Nitra.
Projekt vedie galerijná pedagogička Elena Tarábková, ktorá na štvrtkovej vernisáži privítala mladých tvorcov. Spolu s vecnými cenami im odovzdala spolu 19 diplomov – päť prvých miest, sedem druhých a sedem tretích.
Päť techník
Dielne v galérii prebiehali do septembra do novembra. Tvorili v nich žiaci s mentálnym, telesným i kombinovaným postihom, s Downovým syndrómom či autisti zo špeciálnych škôl a zariadení z Nitry, Výčap-Opatoviec, Vrábeľ, Kremnice, Novej Bane, Poľného Kesova a tiež detskí pacienti z nitrianskej MŠ a ZŠ pri Fakultnej nemocnici.
„Do projektu sa zapojilo 239 žiakov zo siedmich škôl, pripravili sme pre nich 32 dielní zameraných na päť tém - techník. Maľovali sme na hodváb, na sklo, robili sme viazanú a skladanú batiku, papierové objekty a keramiku. Tvorba keramiky bola zaujímavá tým, že sa deti učili nanášať glazúru, to sme robili po prvýkrát. To bolo pre ne dosť náročné, pretože namiešaná prášková glazúra sa v inej farbe nanáša a v inej vypáli. Keď si deti vybrali žltú, červenú a modrú farbu, nanášali na keramiku vlastne tri odtiene šedej farby. Nevedeli si teda predstaviť farebnosť kompozície, ktorá vznikne,“ hovorí Elena Tarábková.
„Viazanú batiku sme robili aj minulosti, ale tento rok sme po prvýkrát skúsili aj skladanú šibori batiku. Deti si kus látky rôzne poskladali, zviazali a potom to už bola vec náhody, čo sa vo farbe „uvarilo“ a čo vzniklo.“
Papierový objekt bol pre deti tiež zaujímavý. Tvorili na tému migrácie a utečencov, pričom reagovali na jedno z diel nedávno skončenej výstavy Newrope. „Zaujali nás prázdne kufre ako inštalácia výstavy, my sme však robili plné papierové kufre. Mohli sa „vyhrať“ s topánkami, oblečením, tiež si mohli vybrať cieľ cesty – s jedným kufrom cestovali na hokejový zápas, s druhým k moru a tretím na lyžovačku,“ doplnila Tarábková.
Výsledok ako prekvapenie
Na výstavu diela vyberali z 350 najlepších výtvarných prác, vystavených je ich 250. Celkovo však počas dielní vzniklo vyše 500 prác – náčrtov a kresieb na pauzák, pretože keď robili napríklad maľbu na sklo, deti si museli zrkadlovito urobiť návrh, takže jeden motív obkresľovali štyrikrát. Vznikla dekoratívna práca, ktorú potom prenášali na sklo a vymaľovali vitrážnymi farbami.
Jesenný ročník projektu bol zameraný na techniky, ktorých výsledné práce vznikali skôr náhodne, lebo ich tvorca nemohol vopred príliš ovplyvniť. „Výsledok batiky vidíme po rozviazaní a uvarení, farebnosť keramiky vynikne až po vypálení, výsledok maľovania na hodváb, keď sme použili technikou so soľou, vidíme zhruba polhodinu po nanesení,“ vysvetľuje pedagogička. „Napriek náhode, ktorá hrala pri tvorbe dosť veľkú úlohu, sú tieto práce veľmi pekné a zaujímavé. Výsledky umeleckej tvorby boli pre deti v mnohých prípadoch prekvapením.“




