NITRA. Po muzikáli Povolanie pápež Divadlo Andreja Bagara (DAB) pripravuje novú inscenáciu Dobro. Spolu s hercami sa na čítačke stretol realizačný tím – autor Laco Kerata, režisér Svetozár Sprušanský a dramaturg Adam Gold. Kostýmy k inscenácii robí Diana Strauszová, scénografkou je Dorota Cigánková, hudbu má na starosti Peter Zagar. Premiéry sú plánové na 13. a 14. januára v Štúdiu DAB.
Sprušanský s Keratom spolupracoval už viackrát, okrem iného bol dramaturgom jeho hry Večera nad mestom, ktorej uvedenie v DAB od januárovej premiéry hry Dobro delí už 20 rokov a pár dní.
Z rodinného príbehu politický
Ako povedal šéfdramaturg DAB Svetozár Sprušanský, veľmi ho teší, že v sezóne Made in Slovakia, ktorá sa cez súčasné texty snaží reflektovať súčasnú, nielen slovenskú realitu, nitrianske divadlo prinesie titul od žijúceho slovenského skúseného autora. „Hra Dobro vznikla na objednávku Divadla Andreja Bagara, na mieru našich hercov. Je to hra, ktorá veľmi svojským spôsobom, poeticky, groteskne až surreálne reflektuje to, čo tu dnes žijeme. Nielen v Nitre, na Slovensku, ale v širšom európskom kontexte,“ hovorí Sprušanský.
„Hlavný hrdina sa volá Dobroslav, svojím dobrom, ktoré v sebe má, sa snaží ľudí osloviť. Ako sa mu to darí či nedarí - v rámci jeho profesie, rodiny, okruhu známych - o tom rozpráva jeho ľudský príbeh. Je to nielen príbeh jednotlivca, ale postupne celej rodiny. Nakoniec sa tento rodinný príbeh stáva príbehom politickým, lebo Dobroslav sa chtiac-nechtiac stáva politickou osobnosťou.“
Bude to tragigroteska
Laco Kerata je významným slovenským dramatikom strednej generácie, režisérom aj hercom, jedným zo zakladateľov slovenského alternatívneho divadla Stoka. Divadlo Andreja Bagara chcelo pôvodne robiť jeho staršiu hru Na hladine, ale šéfdramaturg Sprušanský DAB oslovil Keratu s nápadom, či by neurobili niečo úplne nové, aby bola aktuálna sezóna v DAB o to pestrejšia a priniesla svetovú premiéru niečoho, čo sa ešte nehralo.
„Váhal som, či na to budem mať čas. Keď sa chcete dnes uživiť, musíte robiť všetko možné. Ale nakoniec som sa rýchlo rozhodol, uvedomil som si, že je to pre mňa dobrá šanca vyskúšať si opäť napísať novú modernú súčasnú zváštne absurdnú hru. Ja už ani inak písať neviem, neviem písať realisticky, myslím si, že dnešná doba je dostatečne vyšinutá, takže je úplne prirodzené, že píšem absurné hry,“ vysvetľuje Kerata.
„Ako herec, režisér a autor si myslím, že návštevník má právo sa v divadle zabaviť, preto sa snažím písať takéto grotesky. Divák sa v prvom rade ako keby bavil, ale za tým je niečo oveľa podstatnejšie, dokonca až tragika človeka a všetkého toho, čo dnes prežíva. To je aj cieľom inscenátorov mojich hier, nejakým spôsobom bude teda aj Dobro „sranda“ ako hrom, ale diváci budú nakoniec odchádzať smutní. Bude to tragigroteska.“
Vyhýbal sa slnku a písal
Hra má momentálne 60 strán, na začiatku mala okolo 120. Hru začal Laco Kerata písať v máji tohto roka. Ako na objednávku mu vraj manželka potom vymyslela dovolenku, počas ktorej bol na ostrove Korčula úplne izolovaný od sveta a mohol dennodenne písať. „Kedysi som dostal na slnku úpal, preto naň veľmi nemôžem chodiť, takže som bol zašitý vnútri a gro hry som napísal práve tu. Bolo to také zvláštne – ste na ostrove, píšete, myslíte pri tom na Kuffelovú, potom na Rybárika. Bol to istým spôsobom zážitok,“ usmieva sa dramatik.
Ako Sprušasnký doplnil, bolo výhodou že Kerata napísal oveľa viac materiálu a oni s ním mohli ďalej voľne pracovať, diskutovať o ňom. Sám autor nemal problém niektorej zo scén sa vzdať alebo opustiť niektorú príbehovú líniu. „Je tu trochu prítomný princíp autorského divadla, no nie v tom, že texty ako keby tvorili sami herci. Ešte v júni, koncom minulej sezóny, keď sme sa s nimi stretli a predostreli im základný príbehový rámec, ponúkli nám svoje úvahy a nápady na túto tému. Laco ich veľmi umne zapracoval do textu. Teraz má hra veľmi jasnú pevnú štruktúru, čo sa týka radenia jednotlivých scén, príbehovej línie, postáv a charakterov,“ dodal Sprušanský.
Tri verzie
Dramaturg hry Adam Gold z DAB zdôraznil, že sa im ako tvorcom a realizátorom hry nápad napísať novú hru zdal dobrou možnosťou vydať sa živou zmysluplnou tvorčou cestou.
„Prišli sme za autorom so základnou témou, obrysmi príbehu, inšpiráciou, ktorú on začal postupne využívať k tvorbe konkrétnych dramatických situácií. Spočiatku to bola voľnejšia mozaika situácií spojená spoločnou estetikou, ale neskôr sme sa dohodli na pevnejšej väzbe jednotlivých situácií a obrazov, ktorú tvorí pomerne jasný príbeh hlavnej postavy. Prvú autorovu verziu hry sme pripomienkovali, vznikla druhá verzia, ktorú sme tiež upravovali až do tretej finálnej podoby,“ dodal Gold.