Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Fyzikálna šou po desaťročí končí

Experimenty na nitrianskej univerzite si za tri dni pozrelo 1 100 študentov.

Rozbije lopta chlapcovi hlavu? Alebo ho zachráni fyzika?Rozbije lopta chlapcovi hlavu? Alebo ho zachráni fyzika? (Zdroj: Tomáš Holúbek)

NITRA. Školákovi prekryli oči bielou látkou a ruky mu držali za chrbtom. Muž k nemu pritiahol vzdialený medicimbal zavesený v sieti a publiku oznámil, že keď ho pustí, žiakovi ním pravdepodobne rozbije hlavu.

V sále to zašumelo a vzápätí nastalo ticho. Ťažká lopta upevnená na závese sa rozhojdala a zastavila sa iba kúsok od chlapcovej tváre. Pred rozbitým nosom žiaka uchránila fyzika.

Šou ukáže učiteľom, ako môžu vyučovať fyziku

Takto vyzeral jeden z troch desiatok fyzikálnych experimentov, ktoré predvádzali na nitrianskej Univerzite Konštantína Filozofa. Fakulta prírodných vied a občianske združenie Viac ako učenie pripravili deväť fyzikálnych šou pre študentov a jednu pre verejnosť. Za tri dni si experimenty pozrelo zhruba 1 100 ľudí, do Nitry kvôli tomu pricestovali aj študenti zo vzdialených regiónov.

Skryť Vypnúť reklamu

Desiaty ročník fyzikálnej šou bol posledným. Počas svojej existencie priniesla šou asi stovku rôznych pokusov zo všetkých oblastí fyziky - od mechaniky cez elektrinu až po optiku.

"Na jubilejný ročník sme si pripravili prierez experimentov. Predviedli sme tie, ktoré sme v začiatkoch, keď sme ešte nemali veľa peňazí, robili doslova na kolene. Ukázali sme však aj nákladnejšie pokusy, napríklad s tekutým dusíkom. Tie boli zaujímavé i pre učiteľov fyziky, pretože na školách nemajú možnosti na to, aby si zakúpili tekutý dusík," hovorí Ľubomíra Valovičová z Katedry fyziky, ktorá so svojím tímom vytvárala šou po celé desaťročie.

Ján Ondruška z Katedry fyziky odhaduje, že viac ako polovicu predvedených pokusov môžu poľahky urobiť aj učitelia na základných školách, pretože mnohé z experimentov nie sú drahé ani náročné na materiál. Napriek tomu bol zo strany škôl záujem o šou v prevedení odborníkov z UKF obrovský. Všetkých 1 100 miest obsadili do 24 hodín po spustení prihlasovania.

Skryť Vypnúť reklamu

Deti si nespájajú fyzikálne poučky s reálnym životom

Ondruška hovorí, že pokus s medicimbalom patrí medzi najefektnejšie. Veľa žiakov si myslí, že lopta skutočne vrazí figurantovi do hlavy. "Ak ale nepridáme žiadnu ďalšiu energiu a do medicimbalu nesotíme, nič sa nestane. Funguje predsa zákon zachovania energie," hovorí vedec. Loptu spred tváre žiaka Ondruška iba spustil, neudelil jej ale žiadnu rýchlosť. Pohybom sa energia vytratila, preto naspäť k tvári žiaka medicimbal nedorazil.

Experti deťom vysvetlili, prečo pri pohybe z bicykla nespadnú, ak však zastavia, bez podoprenia nohami sa na dvoch kolesách neudržia. Prezradili tiež, prečo v nádobe, z ktorej vyčerpali vzduch, nebolo počuť prenikavý zvuk budíka.

Žiakov zaujali hlavne pokusy, ktoré na prvý pohľad nemali logické vysvetlenie. Deti si hlavu lámali nad tým, ako fyzici dostali cez úzke hrdlo fľaše vajce tak, že sa pritom nepoškodilo. Rovnako nechápali, ako je možné, že dva katalógy od seba ťahaním neoddelia ani dvaja siláci. Katalógy pritom nezlepili, držali iba tým, že jednotlivé strany z nich boli do seba vzájomne vsunuté. V prvom prípade pritom išlo o obyčajný podtlak, v druhom zafungovala trecia sila. Teda javy, ktoré školáci v teoretickej rovine ovládajú, no v reálnom svete ich spoznať nedokážu.

Skryť Vypnúť reklamu

Škôlkari absolvujú štátnice z fyziky

Šou propagovala medzi žiakmi neobľúbený predmet, ukazovala, že v každom 'kúzle' je ukrytá fyzika. Tá nie je iba postrachom na základných či stredných školách, ale záujem o jej štúdium klesá zhruba od roku 2000 aj na UKF. Odborníci preto hovoria, že vzťah k fyzike treba u detí vytvárať v čo najskoršom veku.

"Zo skúseností vieme, že deti majú záujem objavovať a spoznávať okolitý svet. Je potrebné deti dostatočne zaujať a umožniť im objaviť čaro prírodných vied, aby nestratili záujem o prírodné vedy v neskoršom období," hovorí Valovičová.

Fyzička svoj odbor propaguje nielen experimentmi, ale pre deti pravidelne organizuje fyzikálne tábory. Stojí aj za fyzikálnymi hodinami v dvoch nitrianskych škôlkach. Drobci po absolvovaní hodín fyziky skladajú detské štátnice a na univerzite absolvujú detské promócie.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 455
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 389
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 293
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Najlepšie výsledky zaznamenali v druhom kole, najhoršie v prvom.

1 h

Ďalší diel online diskusie vysielame LIVE vo štvrtok o 11:00 hod na našom Facebooku.

19 h
Klaudio Farmadín vedie Športový klub Farmex Nitra. Nedávno vybudovali nové ihrisko s umelým povrchom a šprintérsku rovinku.

Jeho zverenci majú stále šancu prebojovať sa na olympiádu do Tokia.

3 h
Riaditeľ nemocnice Dubaj a primátor Hattas.

Testovanie sa má stať trvalou súčasťou nášho života na najbližšie mesiace a možno aj roky, hovorí riaditeľ nemocnice Milan Dubaj.

11 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

24. jan

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

21 h

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

16 h

Miera pozitívnych testov v krajskom meste dosiahla 1,15 percenta.

25. jan