Utorok, 26. september, 2017 | Meniny má Edita
Pridajte si svoje mesto

Fyzikálna šou po desaťročí končí

Experimenty na nitrianskej univerzite si za tri dni pozrelo 1 100 študentov.

Rozbije lopta chlapcovi hlavu? Alebo ho zachráni fyzika?(Zdroj: Tomáš Holúbek)

NITRA. Školákovi prekryli oči bielou látkou a ruky mu držali za chrbtom. Muž k nemu pritiahol vzdialený medicimbal zavesený v sieti a publiku oznámil, že keď ho pustí, žiakovi ním pravdepodobne rozbije hlavu.

V sále to zašumelo a vzápätí nastalo ticho. Ťažká lopta upevnená na závese sa rozhojdala a zastavila sa iba kúsok od chlapcovej tváre. Pred rozbitým nosom žiaka uchránila fyzika.

Šou ukáže učiteľom, ako môžu vyučovať fyziku

Takto vyzeral jeden z troch desiatok fyzikálnych experimentov, ktoré predvádzali na nitrianskej Univerzite Konštantína Filozofa. Fakulta prírodných vied a občianske združenie Viac ako učenie pripravili deväť fyzikálnych šou pre študentov a jednu pre verejnosť. Za tri dni si experimenty pozrelo zhruba 1 100 ľudí, do Nitry kvôli tomu pricestovali aj študenti zo vzdialených regiónov.

Desiaty ročník fyzikálnej šou bol posledným. Počas svojej existencie priniesla šou asi stovku rôznych pokusov zo všetkých oblastí fyziky - od mechaniky cez elektrinu až po optiku.

"Na jubilejný ročník sme si pripravili prierez experimentov. Predviedli sme tie, ktoré sme v začiatkoch, keď sme ešte nemali veľa peňazí, robili doslova na kolene. Ukázali sme však aj nákladnejšie pokusy, napríklad s tekutým dusíkom. Tie boli zaujímavé i pre učiteľov fyziky, pretože na školách nemajú možnosti na to, aby si zakúpili tekutý dusík," hovorí Ľubomíra Valovičová z Katedry fyziky, ktorá so svojím tímom vytvárala šou po celé desaťročie.

Ján Ondruška z Katedry fyziky odhaduje, že viac ako polovicu predvedených pokusov môžu poľahky urobiť aj učitelia na základných školách, pretože mnohé z experimentov nie sú drahé ani náročné na materiál. Napriek tomu bol zo strany škôl záujem o šou v prevedení odborníkov z UKF obrovský. Všetkých 1 100 miest obsadili do 24 hodín po spustení prihlasovania.

Deti si nespájajú fyzikálne poučky s reálnym životom

Ondruška hovorí, že pokus s medicimbalom patrí medzi najefektnejšie. Veľa žiakov si myslí, že lopta skutočne vrazí figurantovi do hlavy. "Ak ale nepridáme žiadnu ďalšiu energiu a do medicimbalu nesotíme, nič sa nestane. Funguje predsa zákon zachovania energie," hovorí vedec. Loptu spred tváre žiaka Ondruška iba spustil, neudelil jej ale žiadnu rýchlosť. Pohybom sa energia vytratila, preto naspäť k tvári žiaka medicimbal nedorazil.

Experti deťom vysvetlili, prečo pri pohybe z bicykla nespadnú, ak však zastavia, bez podoprenia nohami sa na dvoch kolesách neudržia. Prezradili tiež, prečo v nádobe, z ktorej vyčerpali vzduch, nebolo počuť prenikavý zvuk budíka.

Žiakov zaujali hlavne pokusy, ktoré na prvý pohľad nemali logické vysvetlenie. Deti si hlavu lámali nad tým, ako fyzici dostali cez úzke hrdlo fľaše vajce tak, že sa pritom nepoškodilo. Rovnako nechápali, ako je možné, že dva katalógy od seba ťahaním neoddelia ani dvaja siláci. Katalógy pritom nezlepili, držali iba tým, že jednotlivé strany z nich boli do seba vzájomne vsunuté. V prvom prípade pritom išlo o obyčajný podtlak, v druhom zafungovala trecia sila. Teda javy, ktoré školáci v teoretickej rovine ovládajú, no v reálnom svete ich spoznať nedokážu.

Škôlkari absolvujú štátnice z fyziky

Šou propagovala medzi žiakmi neobľúbený predmet, ukazovala, že v každom 'kúzle' je ukrytá fyzika. Tá nie je iba postrachom na základných či stredných školách, ale záujem o jej štúdium klesá zhruba od roku 2000 aj na UKF. Odborníci preto hovoria, že vzťah k fyzike treba u detí vytvárať v čo najskoršom veku.

"Zo skúseností vieme, že deti majú záujem objavovať a spoznávať okolitý svet. Je potrebné deti dostatočne zaujať a umožniť im objaviť čaro prírodných vied, aby nestratili záujem o prírodné vedy v neskoršom období," hovorí Valovičová.

Fyzička svoj odbor propaguje nielen experimentmi, ale pre deti pravidelne organizuje fyzikálne tábory. Stojí aj za fyzikálnymi hodinami v dvoch nitrianskych škôlkach. Drobci po absolvovaní hodín fyziky skladajú detské štátnice a na univerzite absolvujú detské promócie.

1. Autá čakajú v dlhých kolónach, meškanie majú aj autobusy 1 051
  2. Neznesiteľný smrad. Starosta a občania sa nezhodnú, z čoho pochádza 737
  3. Townhill v centre Nitry: Dve podlažia budú pod zemou Foto 674
  4. Hokejisti ako deň a noc 667
  5. Proti Macedóncom si trúfajú na postup 463
  6. Spadol z neba 240
  7. Kladivo 239
  8. Voľby do VÚC 2017 Nitra: Zoznam kandidátov na poslancov 216
  9. Oba tituly pre družstvá ŠK ŠOG Nitra, chlapci AC Stavbár strieborní 170
  10. Vrábľania v derby naplno 165

Najčítanejšie správy

Nitra

Autá čakajú v dlhých kolónach, meškanie majú aj autobusy

Dramatická situácia zrejme bude trvať až do polovice novembra. Vtedy majú otvoriť križovatku.

Neznesiteľný smrad. Starosta a občania sa nezhodnú, z čoho pochádza

Malý Lapáš zažíva v poslednom období stavebný boom. Zápach sa podľa obyvateľov začal šíriť, keď napojili na starú čističku desiatky nových domov.

Townhill v centre Nitry: Dve podlažia budú pod zemou

Podmienky krajského pamiatkového úradu zrušil odvolací orgán. Výbor mestskej časti má proti zámeru námietky.

Hokejisti ako deň a noc

Proti Trenčínu si debut v drese Nitry odbil 17-ročný Andrej Kollár.

Proti Macedóncom si trúfajú na postup

Mladí Nitrania sa v stredu predstavia v mládežníckej obdobe Lige majstrov.

Blízke regióny

Podvod v Topoľčanoch. Na zájazd nešli, aj keď zaplatili

Obvinená môže stráviť za mrežami až desať rokov.

Z polikliniky miznú kľučky aj záchodové dosky + FOTO

Minulý rok išlo do opráv a údržby mestskej polikliniky na Družbe 270-tisíc eur. Hlavnou prioritou sú sociálne zariadenia, tie sú však aj najčastejším terčom vandalov.

Polícia hľadá hnedý Mercedes bez spätného zrkadla. Zachytil a ťažko zranil chodkyňu

Mladá žena ktorá kráčala v sobotu večer popri ceste z Pohronského Ruskova do Hronoviec.

Výškovú budovu v Partizánskom uzatvorili. Pripravujú ju na zbúranie

Primátor mesta pripustil, že bytoviek, ktoré by sa mohli zbúrať, je v meste viac. Bývalí nájomníci nechali po sebe spúšť.

Prvý Novozámčan na listine rozhodcov FIFA

Peter Kováč bude rozhodovať aj medzinárodné zápasy

Všetky správy

Štvrtý titul? O rok naň Sagan môže zabudnúť

Trať majstrovstiev sveta v Innsbrucku v roku 2018 je samý kopec.

Pozrite si záver MS z Bergenu, ktorý nebol v televízii

Zábery z helikoptéry ukazujú nástupy v posledných kilometroch aj to, ako skupina favoritov dostihla úniky.

Ešte v marci robil v obleku kľuky. Železná vôľa urobila z Jana Třísku Američana

Legendárny herec z Obecnej školy sa už v Česku necítil doma.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Kam vyraziť