Pondelok, 20. november, 2017 | Meniny má Félix
Pridajte si svoje mesto

Fyzikálna šou po desaťročí končí

Experimenty na nitrianskej univerzite si za tri dni pozrelo 1 100 študentov.

Rozbije lopta chlapcovi hlavu? Alebo ho zachráni fyzika?(Zdroj: Tomáš Holúbek)

NITRA. Školákovi prekryli oči bielou látkou a ruky mu držali za chrbtom. Muž k nemu pritiahol vzdialený medicimbal zavesený v sieti a publiku oznámil, že keď ho pustí, žiakovi ním pravdepodobne rozbije hlavu.

V sále to zašumelo a vzápätí nastalo ticho. Ťažká lopta upevnená na závese sa rozhojdala a zastavila sa iba kúsok od chlapcovej tváre. Pred rozbitým nosom žiaka uchránila fyzika.

Šou ukáže učiteľom, ako môžu vyučovať fyziku

Takto vyzeral jeden z troch desiatok fyzikálnych experimentov, ktoré predvádzali na nitrianskej Univerzite Konštantína Filozofa. Fakulta prírodných vied a občianske združenie Viac ako učenie pripravili deväť fyzikálnych šou pre študentov a jednu pre verejnosť. Za tri dni si experimenty pozrelo zhruba 1 100 ľudí, do Nitry kvôli tomu pricestovali aj študenti zo vzdialených regiónov.

Desiaty ročník fyzikálnej šou bol posledným. Počas svojej existencie priniesla šou asi stovku rôznych pokusov zo všetkých oblastí fyziky - od mechaniky cez elektrinu až po optiku.

"Na jubilejný ročník sme si pripravili prierez experimentov. Predviedli sme tie, ktoré sme v začiatkoch, keď sme ešte nemali veľa peňazí, robili doslova na kolene. Ukázali sme však aj nákladnejšie pokusy, napríklad s tekutým dusíkom. Tie boli zaujímavé i pre učiteľov fyziky, pretože na školách nemajú možnosti na to, aby si zakúpili tekutý dusík," hovorí Ľubomíra Valovičová z Katedry fyziky, ktorá so svojím tímom vytvárala šou po celé desaťročie.

Ján Ondruška z Katedry fyziky odhaduje, že viac ako polovicu predvedených pokusov môžu poľahky urobiť aj učitelia na základných školách, pretože mnohé z experimentov nie sú drahé ani náročné na materiál. Napriek tomu bol zo strany škôl záujem o šou v prevedení odborníkov z UKF obrovský. Všetkých 1 100 miest obsadili do 24 hodín po spustení prihlasovania.

Deti si nespájajú fyzikálne poučky s reálnym životom

Ondruška hovorí, že pokus s medicimbalom patrí medzi najefektnejšie. Veľa žiakov si myslí, že lopta skutočne vrazí figurantovi do hlavy. "Ak ale nepridáme žiadnu ďalšiu energiu a do medicimbalu nesotíme, nič sa nestane. Funguje predsa zákon zachovania energie," hovorí vedec. Loptu spred tváre žiaka Ondruška iba spustil, neudelil jej ale žiadnu rýchlosť. Pohybom sa energia vytratila, preto naspäť k tvári žiaka medicimbal nedorazil.

Experti deťom vysvetlili, prečo pri pohybe z bicykla nespadnú, ak však zastavia, bez podoprenia nohami sa na dvoch kolesách neudržia. Prezradili tiež, prečo v nádobe, z ktorej vyčerpali vzduch, nebolo počuť prenikavý zvuk budíka.

Žiakov zaujali hlavne pokusy, ktoré na prvý pohľad nemali logické vysvetlenie. Deti si hlavu lámali nad tým, ako fyzici dostali cez úzke hrdlo fľaše vajce tak, že sa pritom nepoškodilo. Rovnako nechápali, ako je možné, že dva katalógy od seba ťahaním neoddelia ani dvaja siláci. Katalógy pritom nezlepili, držali iba tým, že jednotlivé strany z nich boli do seba vzájomne vsunuté. V prvom prípade pritom išlo o obyčajný podtlak, v druhom zafungovala trecia sila. Teda javy, ktoré školáci v teoretickej rovine ovládajú, no v reálnom svete ich spoznať nedokážu.

Škôlkari absolvujú štátnice z fyziky

Šou propagovala medzi žiakmi neobľúbený predmet, ukazovala, že v každom 'kúzle' je ukrytá fyzika. Tá nie je iba postrachom na základných či stredných školách, ale záujem o jej štúdium klesá zhruba od roku 2000 aj na UKF. Odborníci preto hovoria, že vzťah k fyzike treba u detí vytvárať v čo najskoršom veku.

"Zo skúseností vieme, že deti majú záujem objavovať a spoznávať okolitý svet. Je potrebné deti dostatočne zaujať a umožniť im objaviť čaro prírodných vied, aby nestratili záujem o prírodné vedy v neskoršom období," hovorí Valovičová.

Fyzička svoj odbor propaguje nielen experimentmi, ale pre deti pravidelne organizuje fyzikálne tábory. Stojí aj za fyzikálnymi hodinami v dvoch nitrianskych škôlkach. Drobci po absolvovaní hodín fyziky skladajú detské štátnice a na univerzite absolvujú detské promócie.

1. Na autách policajtov niekto prepichuje gumy. Rovno pod ich oknami Foto 2 605
  2. Ľudia sú pobúrení, so zastavaním parkoviska na nábreží nesúhlasia Foto 2 539
  3. Krištof kraľuje celej lige 984
  4. Thomasa Kotlára zavolal Ajax Amsterdam 787
  5. Výber ObFZ čakajú za týždeň tri tréningy 401
  6. Po reťazovej nehode na R1 sa vytvorili kilometrové kolóny 261
  7. Potlesk z neba 254
  8. Basketbalisti BK Exit Nitra pripravili vedúcemu Holíču prvú prehru (+FOTO) 202
  9. Zážitkový beh v Topoľčiankach si užilo 302 pretekárov (+FOTO) 195
  10. Fotogaléria: Šaľa - ViOn B Vráble 1:1 168

Najčítanejšie správy

Nitra

Na autách policajtov niekto prepichuje gumy. Rovno pod ich oknami

Doteraz bolo poškodených už dvadsať áut. Jedno z nich je služobné. Všetky parkovali pred budovou polície.

Ľudia sú pobúrení, so zastavaním parkoviska na nábreží nesúhlasia

Poslanci rozhodnú o zámere vymeniť mestský pozemok na Wilsonovom nábreží za súkromnú parcelu na Podzámskej. Aj tá predtým patrila mestu.

Krištof kraľuje celej lige

Center elitného útoku hokejovej Nitričky nazbieral v sezóne už 26 bodov.

Thomasa Kotlára zavolal Ajax Amsterdam

Talent z vidieka neušiel pozornému oku skautov z Holandska.

Výber ObFZ čakajú za týždeň tri tréningy

O miesto na elitnom halovom turnaji zabojujú aj futbalisti z piatej, šiestej a siedmej ligy.

Blízke regióny

Pozrite si štyri ročné obdobia v Trnave, majú slúžiť na propagáciu

Rýchly prierez podujatí, záberov z parku, z centra a okolia počas celého roka má slúžiť na podporu cestovného ruchu. Trnava je prvým mestom na Slovensku, ktoré takéto niečo dalo dokopy.

Takto stavali atómovú elektráreň v Jaslovských Bohuniciach (+ FOTO)

Od spustenia komplexu atómových elektrární prešlo v októbri 2017 už 45 rokov. Takto sa v sedemdesiatych rokoch stavali dva bloky V-1.

Napadnutý policajt, fajčenie na stanici či vytrhnuté sedadlá. Polícia bola v pohotovosti aj po zápase

Bratislavskí policajti zaevidovali včera viacero prípadov v súvislosti so zápasom medzi Slovanom a Spartakom Trnava.

Na Prednádraží horel balkón, muž sa nadýchal splodín

Trnavskí hasiči dnes krátko po dvanástej hodine likvidovali požiar balkóna na prízemí na Čajkovského ulici.

Na Hlavnom námestí bude nové klzisko, príde aj Mikuláš

Vyšehradské Vianoce prinesú do Nových Zámkov od adventu až po Troch kráľov podujatia pre deti, dospelých i seniorov.

Všetky správy

Vo veku 49 rokov zomrela bývalá wimbledonská víťazka Jana Novotná

Českej tenistke sa darilo najmä vo štvorhre, veľké úspechy však dosiahla aj v dvojhre.

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma, či nedošlo k systematickému sociálnemu dumpingu.

Slovensko neuspelo v boji o sídlo Európskej liekovej agentúry

Bratislava nezískala sídlo EMA, bola na štvrtej nepostupovej pozícii.

Bývalý starosta obce Višňové Jaroslav Bača ide za mreže na 20 rokov

Krajský súd v Trenčíne dnes zamietol odvolanie Jaroslava Baču a potvrdil rozsudok Okresného súdu. Bývalý starosta Višňového tak pôjde do väzenia na 20 rokov.

Zomrel masový vrah Charles Manson

Manson zomrel vo väzení prirodzenou smrťou.

Kam vyraziť