Pondelok, 24. júl, 2017 | Meniny má Vladimír
Pridajte si svoje mesto

Fyzikálna šou po desaťročí končí

Experimenty na nitrianskej univerzite si za tri dni pozrelo 1 100 študentov.

Rozbije lopta chlapcovi hlavu? Alebo ho zachráni fyzika?(Zdroj: Tomáš Holúbek)

NITRA. Školákovi prekryli oči bielou látkou a ruky mu držali za chrbtom. Muž k nemu pritiahol vzdialený medicimbal zavesený v sieti a publiku oznámil, že keď ho pustí, žiakovi ním pravdepodobne rozbije hlavu.

V sále to zašumelo a vzápätí nastalo ticho. Ťažká lopta upevnená na závese sa rozhojdala a zastavila sa iba kúsok od chlapcovej tváre. Pred rozbitým nosom žiaka uchránila fyzika.

Šou ukáže učiteľom, ako môžu vyučovať fyziku

Takto vyzeral jeden z troch desiatok fyzikálnych experimentov, ktoré predvádzali na nitrianskej Univerzite Konštantína Filozofa. Fakulta prírodných vied a občianske združenie Viac ako učenie pripravili deväť fyzikálnych šou pre študentov a jednu pre verejnosť. Za tri dni si experimenty pozrelo zhruba 1 100 ľudí, do Nitry kvôli tomu pricestovali aj študenti zo vzdialených regiónov.

Desiaty ročník fyzikálnej šou bol posledným. Počas svojej existencie priniesla šou asi stovku rôznych pokusov zo všetkých oblastí fyziky - od mechaniky cez elektrinu až po optiku.

"Na jubilejný ročník sme si pripravili prierez experimentov. Predviedli sme tie, ktoré sme v začiatkoch, keď sme ešte nemali veľa peňazí, robili doslova na kolene. Ukázali sme však aj nákladnejšie pokusy, napríklad s tekutým dusíkom. Tie boli zaujímavé i pre učiteľov fyziky, pretože na školách nemajú možnosti na to, aby si zakúpili tekutý dusík," hovorí Ľubomíra Valovičová z Katedry fyziky, ktorá so svojím tímom vytvárala šou po celé desaťročie.

Ján Ondruška z Katedry fyziky odhaduje, že viac ako polovicu predvedených pokusov môžu poľahky urobiť aj učitelia na základných školách, pretože mnohé z experimentov nie sú drahé ani náročné na materiál. Napriek tomu bol zo strany škôl záujem o šou v prevedení odborníkov z UKF obrovský. Všetkých 1 100 miest obsadili do 24 hodín po spustení prihlasovania.

Deti si nespájajú fyzikálne poučky s reálnym životom

Ondruška hovorí, že pokus s medicimbalom patrí medzi najefektnejšie. Veľa žiakov si myslí, že lopta skutočne vrazí figurantovi do hlavy. "Ak ale nepridáme žiadnu ďalšiu energiu a do medicimbalu nesotíme, nič sa nestane. Funguje predsa zákon zachovania energie," hovorí vedec. Loptu spred tváre žiaka Ondruška iba spustil, neudelil jej ale žiadnu rýchlosť. Pohybom sa energia vytratila, preto naspäť k tvári žiaka medicimbal nedorazil.

Experti deťom vysvetlili, prečo pri pohybe z bicykla nespadnú, ak však zastavia, bez podoprenia nohami sa na dvoch kolesách neudržia. Prezradili tiež, prečo v nádobe, z ktorej vyčerpali vzduch, nebolo počuť prenikavý zvuk budíka.

Žiakov zaujali hlavne pokusy, ktoré na prvý pohľad nemali logické vysvetlenie. Deti si hlavu lámali nad tým, ako fyzici dostali cez úzke hrdlo fľaše vajce tak, že sa pritom nepoškodilo. Rovnako nechápali, ako je možné, že dva katalógy od seba ťahaním neoddelia ani dvaja siláci. Katalógy pritom nezlepili, držali iba tým, že jednotlivé strany z nich boli do seba vzájomne vsunuté. V prvom prípade pritom išlo o obyčajný podtlak, v druhom zafungovala trecia sila. Teda javy, ktoré školáci v teoretickej rovine ovládajú, no v reálnom svete ich spoznať nedokážu.

Škôlkari absolvujú štátnice z fyziky

Šou propagovala medzi žiakmi neobľúbený predmet, ukazovala, že v každom 'kúzle' je ukrytá fyzika. Tá nie je iba postrachom na základných či stredných školách, ale záujem o jej štúdium klesá zhruba od roku 2000 aj na UKF. Odborníci preto hovoria, že vzťah k fyzike treba u detí vytvárať v čo najskoršom veku.

"Zo skúseností vieme, že deti majú záujem objavovať a spoznávať okolitý svet. Je potrebné deti dostatočne zaujať a umožniť im objaviť čaro prírodných vied, aby nestratili záujem o prírodné vedy v neskoršom období," hovorí Valovičová.

Fyzička svoj odbor propaguje nielen experimentmi, ale pre deti pravidelne organizuje fyzikálne tábory. Stojí aj za fyzikálnymi hodinami v dvoch nitrianskych škôlkach. Drobci po absolvovaní hodín fyziky skladajú detské štátnice a na univerzite absolvujú detské promócie.

1. Na vstupe do hradného lesoparku osadili turniket 5 177
  2. Utečenec z Iraku si v obci pri Nitre otvoril pánske holičstvo 2 490
  3. Bicykle bude chrániť moderná technológia 2 429
  4. Obchodný dom Tesco v Nitre o dva týždne zatvoria Foto 1 890
  5. Sereď uvidí v pondelok Trabzonspor. Lístky ešte sú 1 483
  6. V nemocnici boli zlodeji. Stihli sa najesť, alkoholu sa nedotkli 832
  7. Fotogaléria: FC Nitra - Žilina 1:0 Foto 793
  8. Časť nitrianskeho mestského parku zaliala voda 637
  9. V Nitre majú byť inteligentné zastávky. Tabule zavesia na stĺpy 392
  10. Nitra v 1. kole Fortuna ligy doma zdolala majstra zo Žiliny 381

Najčítanejšie správy

Nitra

Na vstupe do hradného lesoparku osadili turniket

Po určitej hodine už ľudí dovnútra nepustí. Dostanú sa iba von.

Utečenec z Iraku si v obci pri Nitre otvoril pánske holičstvo

Hano mal v rodnom Iraku kadernícky salón. Na Slovensku sa usiluje vlastnými silami uživiť desaťčlennú rodinu, okrem manželky a šiestich detí aj svoje dve sestry.

Bicykle bude chrániť moderná technológia

Označovanie je zdarma, záujem prejavilo už 200 Šaľanov.

Obchodný dom Tesco v Nitre o dva týždne zatvoria

Špeciálne výpredaje spoločnosť podľa hovorcu nechystá.

Sereď uvidí v pondelok Trabzonspor. Lístky ešte sú

Celé mesto a široké okolie sa teší na futbalový sviatok.

Blízke regióny

Countryfest v Bohuniciach predčasne ukončili pre smrť speváka

Karel Mrkvička, spevák, gitarista a manažér českej kapely Taxmeni dnes skolaboval počas vystúpenia na Countryfeste v Jaslovských Bohuniciach. Záchranári mu už pomôcť nedokázali.

V Solčanoch pomáhali, prišli tisícky ľudí

Areál futbalového štadiónu OFK Solčany praskal v sobotu vo švíkoch. Na charitatívne podujatie zavítalo množstvo ľudí.

Bordel v Topoľčanoch, nezišli sa na pohár

Už býva akousi tradíciou, že káder A-mužstva MFK Topoľčany sa lepí dve minúty po dvanástej...

Trnava príde do Jacoviec

Včera sa rozohrali súboje prvého kola Slovenského pohára vo futbale.

Futbalistka Spartaka Michaela sa nevrátila z vychádzky. Pomôžte ju nájsť

15-ročná Michaela Orichelová z Hlohovca je nezvestná už päť dni, v pondelok sa nevrátila z vychádzky do detského domova v Trnave.

Všetky správy

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral. V Štúrove žena štrnásť rokov púšťala od rána do večera nahlas operné árie

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Štefan Nosáľ ostane navždy s nami, odkazujú členovia Lúčnice.

Silná búrka s krúpami sa prehnala východom

Vyčíňala v okrese Prešov, Humenné i Michalovce. Neobišla ani Košice.

Buďte vďační za Fica. My Česi máme iných komunistov

Komunistická strana Čiech a Moravy je ojedinelým reliktom. Nič také v celej postkomunistickej Európe nenájdete.

Countryfest v Bohuniciach predčasne ukončili pre smrť speváka