NITRA. Radnica už dlhšie avizuje, že na sídliskách zavedie rezidentský parkovací systém. Vodiči majú za parkovanie platiť. Podľa výsledkov miniankety, ktorú spustilo mesto na webe, s takýmto riešením súhlasí len tretina respondentov.
Najhoršia je situácia s parkovaním na sídlisku Klokočina. Tu by mali pomôcť aj parkovacie domy. Radnica aktuálne hľadá firmu, ktorá ich postaví a bude prevádzkovať. Podobné plány už v minulosti opakovane stroskotali.
Termínovo neohraničené
„Materiál o zavedení regulácie parkovania bude spracovaný vo forme všeobecne záväzného nariadenia a bude predložený do mestského zastupiteľstva. Termínovo zatiaľ nie je ohraničený,“ povedal prednosta Igor Kršiak.
Systémové opatrenia pre reguláciu parkovania na sídliskách Klokočina, Diely, Čermáň a Chrenová schválili poslanci už vlani v júni. Ide najmä o vylúčenie parkovania nákladných a úžitkových áut, vyznačenie parkovacích miest vodorovným dopravným značením a úpravu podmienok vyhradzovania parkovania.
Poslanci vtedy diskutovali aj o zavedení rezidentského parkovacieho systému, ktorý by uprednostnil občanov s trvalým pobytom na sídlisku. Zhodu nenašli.
Obyvatelia sídlisk sa mohli vyjadriť v ankete, ktorú mesto spustilo na jeseň na svojom webe. Chcelo vedieť, či majú ľudia v domácnosti jedno alebo viac áut, či sú za reguláciu parkovania a či sú ochotní za ňu platiť – ak áno, koľko.
Nasledovali otázky, či súhlasia, aby ďalšie auto v domácnosti bolo spoplatnené vyššou sumou a akou, či sú ochotní využívať parkovací dom v blízkosti bydliska a či sú zaň ochotní platiť.

Málo respondentov
Do ankety sa zapojilo iba 1560 respondentov. Najviac ich bolo z Klokočiny (793). Nasledovali sídliská Chrenová (450), Diely (194) a Čermáň (123). Za reguláciu parkovania je ochotná platiť len približne tretina z nich.
Na Chrenovej sa kladne vyjadrilo najmenej, len 25,6 % respondentov, na Dieloch ich bolo 34,5 %. Čísla na Klokočine (31 %) a Čermáni (30,9 %) boli podobné.
„Z prieskumu vyplýva, že najvyššia suma, ktorú sú ochotní ľudia platiť, sa pohybuje do 10 eur (91 občanov), do 30 eur (164 občanov) a do 50 eur (107 občanov),“ informoval Andrej Jančovič z radnice.
Podľa návrhu, ktorý v minulosti predložil na zastupiteľstvo prednosta, by mala stáť rezidentská karta pre prvé vozidlo obyvateľa s trvalým pobytom len symbolickú sumu. Pre každé ďalšie vozidlo by už bol poplatok vyšší.
Najviac by mali stáť abonentské karty pre ľudí bez trvalého pobytu v zóne. Pre návštevníkov sídliska má byť vyčlenené určité množstvo parkovacích miest bez použitia parkovacej karty.
Podklady na parkovacie domy si prevzali dvaja
Platiť sa bude aj za miesta v parkovacích domoch, ktoré by mali vyrásť na Klokočine. Útvar hlavného architekta vybral tri lokality (medzi Hviezdoslavovou a Čajkovského ulicou, medzi Jedlíkovou a Kmeťovou, plocha ohraničená ulicami Mikovíniho, Čajkovského a Partizánska).
Mesto v súčasnosti hľadá firmu, ktorá parkovacie domy postaví a bude prevádzkovať. Môže si vybrať len jednu lokalitu alebo aj všetky tri. Výstavba nemá trvať viac ako dva roky. Súťažné podklady si prevzali dva subjekty. Súťažné návrhy mohli podať do 10. februára.
Parkovacie domy musia byť uzavreté, s plnými stenami. Ich súčasťou môže byť základná občianska vybavenosť. Povolené nie sú herne, pohostinstvá ani byty.