NITRA. Milióny eur natečú v najbližšom období do deravých ciest druhej a tretej triedy. Tie spravuje kraj a okrem vlastných prostriedkov župy pôjdu na opravu ciest hlavne peniaze z fondov Európskej únie.
Župa plánuje opraviť 28 úsekov ciest na celom svojom území, teda vo všetkých siedmich okresoch Nitrianskeho kraja. Do ciest v najbližšom období natečie až 18 miliónov eur. Z rozpočtu kraja pôjde na opravy ciest 4,5 milióna eur.
Opravia cestu z Nitry do Šale
Správa poteší aj obyvateľov v okolí Nitry a Zlatých Moraviec. Práve tu sa nachádzajú dve z troch ciest, ktoré sa dočkajú rekonštrukcie za milióny eur.
Prvým je úsek medzi Šaľou a Nitrou, stavebné práce na tejto ceste si vyžiadajú až 4,4 milióna eur. Kraj bude opravu cesty spolufinancovať, zo svojho rozpočtu na to dá 219-tisíc eur.
Ďalšou cestou, ktorá už nevyhnutne potrebuje opravu a konečne sa jej aj dočká, je trasa medzi Topoľčiankami a Skýcovom. Náklady na opravu presahujú tri milióny eur, kraj dá zo svojho do opravy tejto cesty 153-tisíc eur.
Najviac z balíka európskych peňazí zhltne rekonštrukcia cesty medzi Šuranmi, Podhájskou a Kalnou nad Hronom. Do tohto úseku pôjde až 6,3 milióna eur. Župa zo svojich peňazí prispeje čiastkou 316-tisíc eur.
Mnohé menšie úseky po celom kraji opraví župa za svoje peniaze. "Prijali sme filozofiu, že hoci máme dostatok vlastných peňazí, načo si ich budeme míňať, keď aj eurofondy ponúkajú priestor na využitie prostriedkov. Preto plánujeme opravy ciest druhej triedy financovať práve takýmto spôsobom," povedal župan Milan Belica.

Belica vyzýva na zvýšenie pokút kamionistom
Župní poslanci kritizovali spôsob, akým sa v kraji opravujú cesty. Hovorili o tom, že cesty sa často vyfrézujú iba pár centimetrov a preto sa už krátko po oprave znovu ničia.
Podľa župana spočíva problém častého ničenia ciest hlavne v tom, že Nitriansky kraj je tranzitný a po komunikáciách druhej a tretej triedy sa často preháňajú kamióny, ktoré sa vyhýbajú mýtu. Radšej tak riskujú pokuty a jazdia po úsekoch, do ktorých majú zakázané vojsť. Ako príklad župan spomenul cestu pri Podhoranoch v smere z Nitry do Topoľčian, alebo cestu prvej triedy pri Kozárovciach v smere na Zlaté Moravce.
"Vždy, keď sa tam postavia policajti, nachytajú hriešnikov. Tí potom zaplatia pokuty, ktoré sú ale veľmi nízke oproti Poľsku či Maďarsku. Treba tieto pokuty zvýšiť, aby ten, kto dostane chuť, že sa bude presúvať po ceste, kde je zákaz vstupovať, pokutu aj reálne pocítil, inak to nemá zmysel," povedal Belica.
Znevýhodnený juh kraja?
V minulosti opozícia viackrát kritizovala, že kraj dáva peniaze na opravu ciest nerovnomerne a znevýhodňuje obyvateľov na juhu.
Vedenie župy to ale odmieta a tvrdí, že prostriedky na opravu ciest delegujú na jednotlivé okresy spravodlivo, a to tak, aby sa prepočítavali na počet obyvateľov.
"Konkrétne úseky, ktoré budú rekonštruované, si už potom určujú samotní poslanci, ktorí pôsobia v mikroregióne v rámci svojho okresu," povedal župan.