NITRA. Predstavitelia nitrianskej radnice a Železníc SR sa vo februári konečne stretli, aby rokovali o spolupráci pri obnove železničnej stanice. Zaväzuje ich k tomu memorandum, ktoré podpísali vlani na základe uznesenia vlády.
Železnice na rokovaní predložili viaceré varianty obnovy stanice. Hovorili aj o potrebe riešiť problematickú lávku nad železničnou traťou, ktorá je v správe mesta. Informovala o tom Ivana Popluhárová z odboru komunikácie ŽSR.

Budova na predaj?
„Ďalším krokom vyplývajúcim zo stretnutia je príprava podkladov pre obstaranie Štúdie alternatívnych možností riešenia obnovy železničnej stanice Nitra,“ povedala Popluhárová.
Dodala, že príprava aj samotná realizácia obstarania sú veľ-mi náročné procesy, preto „nie je momentálne možné uviesť termín realizácie“.
Železnice už pred časom oznámili, že uvažujú o štyroch alternatívach: rekonštrukcia existujúcej budovy, výstavba novej stanice na voľných pozemkoch ŽSR, výstavba terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) a revitalizácia stanice a okolia. Štúdia má porovnať ich nákladovosť. Dokument zaplatia železnice.
„V prípade výstavby TIOP v Nitre vrátane novej budovy je možné predpokladať, že súčasná staničná budova by mohla byť komerčne zhodnotená prenájmom alebo predajom,“ upresnili železnice.
Keďže chcú čo najefektívnejšie zhodnotiť majetok, ktorý majú v správe, „posúdenie takýchto otázok bude úlohou zhotoviteľa štúdie“.

Zatiaľ je to len zámer
Prednosta radnice Igor Kršiak povedal, že podklady pre štúdiu dajú železnice posúdiť mestu, samosprávnemu kraju a Arrive, ktorá v Nitre prevádzkuje autobusovú dopravu. Aj jej zástupcovia sa zúčastnili rokovania. Dôvodom je vraj spomínaný terminál. „Nachádzal by sa v areáli železníc,“ dodal Kršiak.
„Terminál by mal integrovať – prepojiť železničnú a autobusovú (mestskú, prímestskú a diaľkovú) dopravu. Treba však poznamenať, že výstavba terminálu zatiaľ nebola navrhovaná a ani nie je rozpracovaná v zmysle, kde presne bude umiestnený. Rovnako je predčasné hovoriť o jeho priestorovom usporiadaní a čo všetko bude obsahovať,“ reagovala hovorkyňa železníc.
S otázkou, akú má predstavu o termináli, sme oslovili aj Arrivu. „Diskusie sú na úrovni zámeru. Keď bude idea terminálu rozpracovaná na úrovni projektu, budeme schopní odpovedať na takéto konkrétne otázky,“ vyjadrila sa hovorkyňa dopravcu Petra Helecz.
Hodnotiť, ako by terminál ovplyvnil chod autobusovej stanice, je podľa nej predčasné: „Zatiaľ nezvažujeme zmenu umiestnenia čakárne a ani nástupísk“.
Termín ešte nevedia
Autobusová stanica má za sebou prvú etapu modernizácie, ďalšia by mala pokračovať na jar.
„Tohtoročná zima stavebným prácam nepriala. Navyše, odborníci predpokladajú, že pôda mohla zamrznúť až do hĺbky niekoľkých desiatok centimetrov. Harmonogram preto budeme musieť prispôsobovať aj vývoju počasia,“ povedala Helecz.
Keďže práce v rámci prvej etapy trvali oproti plánom neúmerne dlho, generálny riaditeľ Arrivy László Ivan v decembri povedal, že v prípade potreby zmenia niektoré technologické postupy aj samotný projekt.
„Technologické postupy budeme prispôsobovať aktuálnym potrebám, pokiaľ ide o vizuálnu stránku, nepredpokladáme žiadne zmeny,“ vyjadrila sa aktuálne Helecz.

Chcú riešiť aj lávku
Autobusová stanica je v prevádzke od roku 1978. Jej modernizácia mala pôvodne stáť približne dva milióny eur. V rámci prvej etapy dala Arriva vybudovať dve nové prestrešenia. Nachádza sa pod nimi osem nástupísk, na ktorých sú elektronické tabule a nový mobiliár. Pribudli toalety aj plocha so zeleňou.
Výpravná budova na nitrianskej železničnej stanici bola postavená v roku 1876, v roku 1921 pribudla menšia prístavba. O potrebe rekonštrukcie začali ŽSR hovoriť už v roku 2008, pripravili vtedy aj projektovú dokumentáciu. Peniaze chceli zabezpečiť cez súkromných investorov. Ako protihodnotu by získali právo dlhodobo užívať komerčné staničné priestory.
Potom sa plány opakovane menili – uvažovalo sa o výstavbe novej budovy aj o obnove súčasnej. V roku 2014 boli na železničnej stanici vynovené aspoň toalety, čakáreň, vo vstupnej hale osadili nové lavice a osvetlenie. Súviselo to so zavádzaním štandardov na zvýšenie kultúry cestovania.
Vlani upozornili ŽSR po prvý raz aj na potrebu riešiť oceľovú lávku nad traťou, z ktorej na koľajnice opadáva hrdza. Majiteľom je mesto, ktoré sa vyjadrilo, že dá vypracovať statický posudok a na základe neho rozhodne o ďalšom postupe. Dodnes tak neurobilo.