Pondelok, 21. august, 2017 | Meniny má Jana
Pridajte si svoje mesto

Rokovania o obnove železničnej stanice v Nitre sa začali, sú štyri varianty

O najvhodnejšej alternatíve rozhodnú na základe štúdie. Zaplatia ju železnice.

Železničná stanica v Nitre. (Zdroj: jk)

NITRA. Predstavitelia nitrianskej radnice a Železníc SR sa vo februári konečne stretli, aby rokovali o spolupráci pri obnove železničnej stanice. Zaväzuje ich k tomu memorandum, ktoré podpísali vlani na základe uznesenia vlády.

Železnice na rokovaní predložili viaceré varianty obnovy stanice. Hovorili aj o potrebe riešiť problematickú lávku nad železničnou traťou, ktorá je v správe mesta. Informovala o tom Ivana Popluhárová z odboru komunikácie ŽSR.

Budova na predaj?

„Ďalším krokom vyplývajúcim zo stretnutia je príprava podkladov pre obstaranie Štúdie alternatívnych možností riešenia obnovy železničnej stanice Nitra,“ povedala Popluhárová.

Dodala, že príprava aj samotná realizácia obstarania sú veľ-mi náročné procesy, preto „nie je momentálne možné uviesť termín realizácie“.

Železnice už pred časom oznámili, že uvažujú o štyroch alternatívach: rekonštrukcia existujúcej budovy, výstavba novej stanice na voľných pozemkoch ŽSR, výstavba terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) a revitalizácia stanice a okolia. Štúdia má porovnať ich nákladovosť. Dokument zaplatia železnice.

„V prípade výstavby TIOP v Nitre vrátane novej budovy je možné predpokladať, že súčasná staničná budova by mohla byť komerčne zhodnotená prenájmom alebo predajom,“ upresnili železnice.

Keďže chcú čo najefektívnejšie zhodnotiť majetok, ktorý majú v správe, „posúdenie takýchto otázok bude úlohou zhotoviteľa štúdie“.

Zatiaľ je to len zámer

Prednosta radnice Igor Kršiak povedal, že podklady pre štúdiu dajú železnice posúdiť mestu, samosprávnemu kraju a Arrive, ktorá v Nitre prevádzkuje autobusovú dopravu. Aj jej zástupcovia sa zúčastnili rokovania. Dôvodom je vraj spomínaný terminál. „Nachádzal by sa v areáli železníc,“ dodal Kršiak.

„Terminál by mal integrovať – prepojiť železničnú a autobusovú (mestskú, prímestskú a diaľkovú) dopravu. Treba však poznamenať, že výstavba terminálu zatiaľ nebola navrhovaná a ani nie je rozpracovaná v zmysle, kde presne bude umiestnený. Rovnako je predčasné hovoriť o jeho priestorovom usporiadaní a čo všetko bude obsahovať,“ reagovala hovorkyňa železníc.

S otázkou, akú má predstavu o termináli, sme oslovili aj Arrivu. „Diskusie sú na úrovni zámeru. Keď bude idea terminálu rozpracovaná na úrovni projektu, budeme schopní odpovedať na takéto konkrétne otázky,“ vyjadrila sa hovorkyňa dopravcu Petra Helecz.

Hodnotiť, ako by terminál ovplyvnil chod autobusovej stanice, je podľa nej predčasné: „Zatiaľ nezvažujeme zmenu umiestnenia čakárne a ani nástupísk“.

Termín ešte nevedia

Autobusová stanica má za sebou prvú etapu modernizácie, ďalšia by mala pokračovať na jar.

„Tohtoročná zima stavebným prácam nepriala. Navyše, odborníci predpokladajú, že pôda mohla zamrznúť až do hĺbky niekoľkých desiatok centimetrov. Harmonogram preto budeme musieť prispôsobovať aj vývoju počasia,“ povedala Helecz.

Keďže práce v rámci prvej etapy trvali oproti plánom neúmerne dlho, generálny riaditeľ Arrivy László Ivan v decembri povedal, že v prípade potreby zmenia niektoré technologické postupy aj samotný projekt.

„Technologické postupy budeme prispôsobovať aktuálnym potrebám, pokiaľ ide o vizuálnu stránku, nepredpokladáme žiadne zmeny,“ vyjadrila sa aktuálne Helecz.

Chcú riešiť aj lávku

Autobusová stanica je v prevádzke od roku 1978. Jej modernizácia mala pôvodne stáť približne dva milióny eur. V rámci prvej etapy dala Arriva vybudovať dve nové prestrešenia. Nachádza sa pod nimi osem nástupísk, na ktorých sú elektronické tabule a nový mobiliár. Pribudli toalety aj plocha so zeleňou.

Výpravná budova na nitrianskej železničnej stanici bola postavená v roku 1876, v roku 1921 pribudla menšia prístavba. O potrebe rekonštrukcie začali ŽSR hovoriť už v roku 2008, pripravili vtedy aj projektovú dokumentáciu. Peniaze chceli zabezpečiť cez súkromných investorov. Ako protihodnotu by získali právo dlhodobo užívať komerčné staničné priestory.

Potom sa plány opakovane menili – uvažovalo sa o výstavbe novej budovy aj o obnove súčasnej. V roku 2014 boli na železničnej stanici vynovené aspoň toalety, čakáreň, vo vstupnej hale osadili nové lavice a osvetlenie. Súviselo to so zavádzaním štandardov na zvýšenie kultúry cestovania.

Vlani upozornili ŽSR po prvý raz aj na potrebu riešiť oceľovú lávku nad traťou, z ktorej na koľajnice opadáva hrdza. Majiteľom je mesto, ktoré sa vyjadrilo, že dá vypracovať statický posudok a na základe neho rozhodne o ďalšom postupe. Dodnes tak neurobilo.


  1. Mladého muža zachránili pred ochrnutím. Bez röntgena 2 615
  2. Marek, ktorého našli dezorientovaného, je mŕtvy. Pomôžte polícii 910
  3. Stavba ovplyvní chránený pohľad na Nitriansky hrad 811
  4. Hlavami hore, nohami na zemi 735
  5. Casemirov kamoš a El ViOn 481
  6. Nitrana vyhlásili v Amerike za majstra sveta v tancovaní Video 308
  7. Bažant Kinematograf sa teší vysokej návštevnosti, príde aj do Nitry 293
  8. Fotogaléria: FC ViOn - Prešov 4:1 Foto 290
  9. Sereď v úlohe profesora 265
  10. Náš hygienik by tu vraj skolaboval, napriek tomu nemali žiadne zažívacie problémy 164

Najčítanejšie správy

Nitra

Mladého muža zachránili pred ochrnutím. Bez röntgena

Dvadsaťročnému pacientovi tlačil na miechu roztrieštený stavec. Už sa postaví, sedieť však nemôže.

Marek, ktorého našli dezorientovaného, je mŕtvy. Pomôžte polícii

V pondelok ho našli zraneného pri potoku. Jeho mobil niekto zaniesol na faru o deň skôr.

Stavba ovplyvní chránený pohľad na Nitriansky hrad

Nová budova bude mať o podlažie menej ako jej sused. Zasiahli pamiatkari.

Hlavami hore, nohami na zemi

Futbalisti Nitry sa dívajú na súperov z najvyššieho poschodia.

Casemirov kamoš a El ViOn

ViOn ide, ViOn ide, ViOn ide hrať futbal vám. Biely balet vie aj sambu, Prešov nemal na parkete miesto.

Blízke regióny

Protihluková stena na R1 je hotová, ľudia si ju pochvaľujú

Rýchlostná cesta R1 medzi Trnavou a Sereďou je po skončení výstavby protihlukovej steny už prejazdná bez obmedzení.

August 1968: Trnavské ulice boli plné tankov + FOTO

Mysleli sme si, že nikdy neodídu. Spomínal na inváziu z augusta 1968 Trnavčan Marián Drobný. Jeho rozprávanie sme v MY Trnavských novinách uverejnili v roku 2011, prinášame ho v pôvodnom znení.

Po derby v Trnave zostali zničené toalety + FOTO

Sobotné derby, ktoré skončilo prehrou domácich, malo predohru ešte mimo štadióna. Fanúšikovia Slovana sa predviedli na toaletách.

Policajné manévre: Pozrite si fotogalériu z derby

Trnavský Spartak dnes na Štadióne Antona Malatinského hostil odvekých rivalov z Bratislavy. Pozrite si atmosféru pred zápasom i počas neho na fotografiách.

Dnešní tínedžeri vidia na internete súlož skôr, než si dajú prvú pusu

Internet zrúcal cenzúru porna, závislosť od sociálnych sietí prirovnala ku gemblerstvu, za jednu z príčin vyhorenia označila sústavný tlak . Primárka oddelenia psychiatrie v Trnave Dana Šedivá tvrdí, že dnešná doba je príliš uvoľnená a mnoho vecí, ktoré ešte pred pár rokmi spoločnosť odsudzovala, sa v súčasnosti bežne tolerujú.

Všetky správy

Bratislavou prechádzal jedinečný polkilometrový vlak. Takto vyzeral

V osobnej železničnej doprave je taký dlhý vlak výnimočný, vypravila ho firma RegioJet na rumunský festival Banát.

Danko zatiaľ nepovedal ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

Predseda SNS vraj esemeskou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu. Matečná prísť ani neplánovala.

Polovojenská organizácia pýta peniaze na domobranu, končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia. Slovenskí branci tvrdia, že ide o dobrovoľné dary

Ako šperk, ktorý vyhrával vojny, prehráva boj s časom

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

Na dne morí sa hromadia plasty, môže za to aj zvláštne zviera

Vršovky nie sú vinníci, sú obeťami plastov.

Kam vyraziť