NITRA. Divadlo Andreja Bagara (DAB) pripravuje rekonštrukciu a modernizáciu svojho Štúdia. Obnoviť sa má jeho variabilita, pričom diváci si pri sledovaní inscenácií užijú viac pohodlia.
Štúdio DAB je svojím technickým riešením jedinečné snáď v celom bývalom Československu – podobné experimentálne priestory sú len v Divadle Jonáša Záborského v Prešove.
Divákom slúži 25 rokov
Nitrianske Štúdio začalo fungovať spolu s Veľkou sálou DAB v septembri 1992, takže divákom slúži už 25 rokov. Jeho divadelný krst bol celkom neobvyklý - prvou premiérou v nej bolo predstavenie S láskou sa neradno zahrávať a práve počas neho anonym telefonicky nahlásil, že v divadle je bomba. Priestory museli, samozrejme, evakuovať, bomba sa ale, našťastie, nenašla. Pred časom jeden z hlavných tejto hrdinov hry Maroš Kramár v rozhovore pre naše noviny žartoval, čo sa o ňom po premiére šírilo – vraj do divadla zavolal on sám, lebo sa nestihol naučiť texty do druhej polovice predstavenia.
Nielen pre inscenácie
Štúdio ako špecifický priestor bolo od začiatku projektované ako multifunkčné, v minulosti sa vďaka svojej variabilite využívalo nielen na uvádzanie divadelných hier, ale aj na nahrávanie televíznych programov.
„Tvorili sa tu inscenácie, ktoré umožňovali stieranie hraníc medzi obecenstvom a hercami, ponúkali iné pohľady a prispievali k väčšej interaktivite divákov s účinkujúcimi. Na základe požiadaviek tvorivých tímov divadelných inscenácií v Štúdiu sa však predchádzajúce vedenie rozhodlo využívať Štúdio len ako „rovnú“ plochu. Nainštalovala sa tam tribúna pre divákov a vznikol klasický priestor rozdelený na javisko a hľadisko,“ povedal riaditeľ DAB Jaroslav Dóczy.
Otáčanie na stoličkách rušilo
Plánované rekonštrukčné práce v Štúdiu budú podľa informácií PR oddelenia divadla zahŕňať predovšetkým obnovenie jeho variability, modernizáciu svetiel a nový systém intercomu. Dôležitou súčasťou projektu bude výmena súčasných stoličiek za nové a pohodlnejšie, tiež sa opraví 235 posuvných stolov v tvare šesťuholníkov, vďaka ktorým bude možné meniť dispozíciu hľadiska i javiska. Hrací priestor, respektíve sedenie divákov, sa bude dať konštrukčne podľa potrieb hier a ich tvorcov posúvať smerom dolu o meter, ako to bolo v začiatkoch.
„Povôdne boli v strede posuvných stolov nainštalované otáčacie kreslá pre divákov, podľa druhu inscenácie ich v Štúdiu bolo od 120 do 150. Pri pohľade z javiska do hľadiska bolo pre hercov nepríjemné a rušivé, keď sa diváci v kreslách podvedome otáčali. Takisto chýbal tesnejší kontakt účinkujúcich s publikom, ale tiež divákov navzájom,“ povedal Ján Surovka, koordinátor umelecko-technickej prevádzky a technického úseku DAB. „Neskôr otáčacie kreslá nahradili klasické stoličky, štýl kaskádovitého sedenia na vyvýšených posuvných stoloch sa ale zachoval, rovnako aj variabilita Štúdia.“
Musia byť stohovateľné
Postupne od režisérov či výtvarníkov prichádzali požiadavky zriadiť hrací priestor ako klasický divadelný v štýle „na jadnej strane hľadisko, na opačnej javisko, hoci Štúdio je experimentálny priestor. Vytvorili tradičnú stupňovitú tribúnu, aká v Štúdiu funguje dodnes, má kapacitu 130 až 150 divákov. Vo vynovenom Štúdiu sa tento počet zhruba zachová, tribúna však bude minulosťou.
„Rekonštrukciou sa opäť vraciame k pôvodnej verzii variability priestoru podľa požiadaviek tvorcov hier. Musí sa však zrenovovať podlaha, teda všetkých 235 javiskových a hľadiskových stolov, na ktorých sa viditeľne podpísalo 25 rokov využívania. Predmetom verejného obstarávania bude oprava výdrevy stolov s protipožiarnym náterom a údržba výkonnej jednotky vo vnútri každého stola - bude možno potrebná výmena elektromotorov či klinových remeňov. Stoly riadi počítač, počas 25-ročnej histórie sa zhruba dvakrát menil softvér,“ skonštatoval Ján Surovka.
Otáčacie stoličky sa už do Štúdia nevrátia, priestor zaplnia klasické. „Hľadáme dodávateľa stoličiek, ktoré musia byť pohodlné, ale v prvom rade vzhľadom na variabilitu Štúdia stohovateľné, čo nám trošku okliešťuje možnosti výberu. Komfort sedenia sa však oproti súčasnosti určite zvýši,“ zdôrazil Ján Surovka.
Výberové konania na dodávateľov prác a rekonštrukciu by divadlo chcelo stihnúť tak, aby sa nová divadelná sezóna 2017/2018 začala už vo vynovených priestoroch Štúdia.
Orientačnú sumu, za ktorú sa Štúdio zrekonštruuje, sme sa zatiaľ nedozvedeli, ale podľa všetkého to bude pár desiatok tisíc eur. Do budúcnosti uvažujú aj o doplnení svetelného parku dokúpením úspornejších LED svietidiel, to je ale zatiaľ hudba budúcnosti.