NITRA. Grafiky a maľby dominujú výstave Je len jedno ticho, ktorou sa Alžbeta Malovcová predstavuje v Galérii Foyer v Starom divadle. Žije a tvorí v Bratislave, ale jej korene siahajú aj do Nitry, odkiaľ pochádza jej starý otec – hudobný skladateľ Jozef Malovec.
Nestratiť motiváciu
Autorka na VŠVU päť rokov študovala grafiku a na magisterskom stupni sa venovala maľbe. Školu skončila pred dvoma rokmi a momentálne hľadá spôsob, ako udržať svoju tvorbu pri živote. Ako vraví, často nie je také jednoduché dostať po škole príležitosti živiť sa aspoň niečím príbuzným tomu, čo človek študoval. V Bratislave má však viacej možností a podľa nej sa umelec niečím musí živiť, aby mohol živiť svoje umenie. Aj keď treba neraz urobiť kompromis, dôležitá je motivácia, snaha neskončiť v nejakom provizóriu a využiť svoje skúsenosti a umeleckú inšpiráciu aj pri inom druhu práce.
„Takto som napríklad hneď po škole nastúpila do výroby hudobných nástrojov v Bratislave, kde som ich osem mesiacov ručne vyrábala. Spomienkou na túto prácu v dielni je na mojej výstave dielo so stojanovou vŕtačkou, ktorá je pre mňa silným sochárskym tvarom,“ hovorí Alžbeta Malovcová.
„Keď som pár dní pred výstavou túto grafiku tlačila, začalo sa mi vynárať spojenie so sochárom Andrejom Rudavským. Ešte pred školou som mala možnosť chodiť kresliť do jeho ateliéru, kým ešte žil. Tie jeho tvary sa akoby dosť ponášajú na tento „vŕtačkový“ objekt, sú to také „kaplnko-ženy“, vlajúce postavy v pohybe.“
Inšpirácia z chalupy
V Nitre má Alžbeta Malovcová prvú samostatnú výstavu v galérii. Prezentuje v nej diela od roku 2012 až po súčasné - časti svojich študentských prác v médiu abstraktnej maľby a sériu kresebno-maliarskych a grafických prác.
„Štyri kresby so sviečkami vznikli u nás na chalupe, na ktorej nie je elektrina. Je na strednom Slovensku nad Starými horami a žije sa v nej ako pred sto rokmi - kúri sa v piecke, voda sa nosí zo studne. Toto obdobie pripomínajú aj kresby piecky a ženy, umývajúcej si vlasy vo vedre,“ pokračuje autorka. „Väčšinu roka žijem v meste, a keď mám možnosť na niekoľko dní sa ocitnúť na chalupe, otvárajú sa predo nové vrstvy videnia a vnímania.“
Kresby aj grafiky podľa nej spája téma skromnosti, stíšenosti, plynutia času, meditatívnosti, vytvorenia priestoru pre vnímanie niečoho, čo nie je bežne vnímateľné zmyslami. Práve pri umeleckej tvorbe má výsadu dostávať sa k týmto veciam bližšie.