Nadšenec a vizionár nitrianskeho divadla odchádza. Po 22 rokoch

Účasť na výberovom konaní na miesto riaditeľa bola pre neho výzvou, aby seba aj divadlo posunul o krok ďalej. To, že sa ním nestal, ako hlavný dôvod k odchodu nevidí.

Svetozár Sprušanský ovplyvnil v podstate jednu tretinu histórie DAB.Svetozár Sprušanský ovplyvnil v podstate jednu tretinu histórie DAB. (Zdroj: (ČE))

NITRA. S koncom tejto divadelnej sezóny v Divadle Andreja Bagara (DAB) končí aj jeho šéfdramaturg a umelecký šéf. Svetozár Sprušanský po 22 rokoch odchádza z Nitry, ale mosty za sebou nepáli. Ako nám 45-ročný rodák z Bratislavy potvrdil, z divadla na mu neodchádza ľahko, ale necíti ani horkosť v ústach. Na roky strávené v nitrianskom divadle bude vždy rád spomínať. Nechal tu kus svojho profesionálneho i súkromného života. Bol jeho dlhoročným dramaturgom a 16 rokov aj umeleckým šéfom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Neúspech nepovažoval za vlastnú prehru

Svetozár Sprušanský bol vlani jedným z účastníkov výberového konania na miesto riaditeľa DAB. Síce v prvom výberovom konaní zvíťazil, poslanci ho však za riaditeľa následne nezvolili. V opakovanom výberovom konaní post po Jánovi Greššovi nakoniec obsadil súčasný riaditeľ Jaroslav Dóczy.

SkryťVypnúť reklamu

Ako nám Sprušanský potvrdil, neúspech vo výberovom konaní nepovažoval za vlastnú prehru, ale za výraz a vôľu zodpovedných orgánov Nitrianskeho kraja nasmerovať toto divadlo na inú cestu. A dané rozhodnutie nepovažuje ani za ten hlavný dôvod na svoj odchod.

„Ponuku prísť a pracovať v Divadle Andreja Bagara som dostal pred 22 rokmi a ja som ju so cťou a radosťou prijal. Prišiel som do Nitry po skončení Vysokej školy múzických umení a Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave,“ vraví Sprušanský, ktorý pred DAB pôsobil v Slovenskom rozhlase ako dramaturg rozhlasových hier pre mládež.

Rozvíjať smelé plány a sny bolo pre Sprušanského vždy veľkou výzvou. Nastúpil na miesto dramaturga po Darine Károvej, svoju dôveru mu dali vtedajší riaditeľ František Javorský a umelecký šéf súboru Ján Greššo. Prišiel sem s istou víziou a programom, ktorým chcel divadlo (v novej budove) nanovo posunúť a nasmerovať. To, že sa mu to darilo, potvrdzuje množstvo ocenení a účasť na niekoľkých zahraničných festivaloch s inscenáciami, na ktorých sa spolupodieľal ako dramaturg alebo ich sám vytvoril ako režisér. Značka DAB nadobúdala v tomto období v celoslovenskom kontexte punc vysokej kvality a originality.

SkryťVypnúť reklamu

Pocit zotrvačnosti

Počas dvoch desiatok rokov prešlo divadlo mnohými premenami, úspešnými aj menej úspešnejšími obdobiami. Niektoré inscenácie viac oceňovali kritici a festivalové publikum.

„Niektoré predstavenia sa stali priam diváckymi hitmi, niektoré inscenácie nevyšli podľa našich očakávaní. Ale celková vysoká návštevnosť divadla bola jasnou odpoveďou, že naša cesta je správna. Čitateľná dramaturgická línia sa jednotlivými projektami cieľavedome a najmä pomaličky napĺňala. Ekonomické výsledky vyniesli divadlo na pomyselnú špičku v slovenskom merítku. Ak ste však na jednom mieste príliš dlho, zákonite prichádza pocit zotrvačnosti, opakovania sa, únavy a možno aj stagnácie. A práve takýto pocit som si začal uvedomovať aj ja,“ vysvetľuje Sprušanský.

SkryťVypnúť reklamu

Účasť vo výberovom konaní na post riaditeľa bola pre neho impulzom, aby seba, ale predovšetkým divadlo profesionálne posunul ešte o krok ďalej. „Rozhodnutie výberovej komisie som nekomentoval a akceptoval. Keďže som profesionál, bolo pre mňa prioritné zrealizovať a naplniť dlhodobejšie pripravovaný projekt monotematickej divadelnej sezóny Made in Slovakia. Táto sezóna sa pomaly chýli ku koncu – dokonca som sa čiastočne spolupodieľal na príprave sezóny 2017/2018 – a myslím si, že divadlo môže s novým umeleckým smerovaním plynulo pokračovať vo svojej práci.“

Do budúcnosti spoluprácu s DAB nevylučuje – či už ako dramaturg alebo režisér.

Je principálom nového Divadla komédie

Sprušanskému sa podľa jeho slov neodchádza ľahko, ale je otvorený všetkým novým výzvam.

„Zmena je život! Samozrejme, že človeku je smutno, keď opúšťa prácu, ktorú mal rád a miesto, ktorému spoločne s kolegami venoval toľko energie a síl. Stretol som tu množstvo výnimočných ľudí a mal som možnosť s nimi pracovať. Spoločne sme niekoľko rokov ťahali tú povestnú Thespidovu káru. A teraz tú káru budú ťahať iní. A po nich ďalší a ďalší... Ide sa ďalej! Bez resentimentu a nostalgie. Dúfam, že aspoň trochu ovládam umenie odísť.“

Sprušanský zvažuje niektoré ponuky, ktoré dostal na pôsobenie v iných divadlách. Rád by ďalej realizoval projekty ako divadelný režisér alebo dramaturg, prekvapením pre neho bola istá filmová ponuka. Pred niekoľkými mesiacmi založil Divadlo komédie, kde sa spolu so svojimi kolegami snaží naplniť predstavy o divadle, ktoré chce divákom prinášať kvalitný humor.

Ako hovorí, v dnešnej dobe plnej problémov a starostí, negativizmu a životných tráum, chcú ľuďom rozdávať smiech a radosť, pozitívnu energiu. Liek vo forme dobrých komédií. „Chceme prichádzať za ľuďmi do všetkých kútov Slovenska. Verím, že zavítame čoskoro aj do Nitry,“ podotkol Sprušanský v novej úlohe divadelného principála.

Ovplyvnil tretinu histórie DAB

Keďže Svetozár Sprušanský v nitrianskom divadle pôsobil plných 22 rokov a dnes sa pomaly uzatvára 67. divadelná sezóna DAB, prakticky ovplyvňoval a spoluvytváral jednu tretinu jeho histórie. Je za to svojim predchodcom a kolegom vďačný. Teší sa zo všetkého pekného a tvorivého, čo tu spoločne za tie roky mohli prežiť a vytvoriť. Z toho, že tu mal možnosť spoznať vynikajúcich hercov, režisérov, scénografov, technikov, garderobiérky, maskérky, rekvizitárov, remeselníkov z dielní, krajčírky, osvetľovačov, zvukárov, kolegov z ekonomického, technického či obchodného oddelenia divadla...

„Aj touto cestou sa im chcem poďakovať. Niektorí z nich už síce odišli do hereckého či divadelného neba, ale zážitky a skúsenosti zostávajú. Zažil som zlatú éru zakladateľskej generácie hercov nitrianskeho divadla - Božku Slabejovú, Adelu Gáborovú, Jozefa Dóczyho, Hildu Augustovičovú, Milana Kiša, Žofku Martišovú, Dušana Lenciho, Ernesta Šmiguru, Oľgu Hudecovú, Ondra Rimka, Evu Hlaváčovú a ďalších. Prijali ma srdečne a prajne. Poodhalili mi mnohé zákonitosti divadla; musel som si prejsť aj tým trpkým, spoznávať odvrátenú tvár divadla," priznáva Sprušanský.

„Nikdy ma však nepoučovali, ani nementorovali. Dali mi najavo rešpekt k mojej práci a názorom, aj keď s nimi nemuseli vždy súhlasiť. Boli otvorení aj mojim často streleným a experimentátorským nápadom a projektom. Nitrianske divadlo bolo pre mňa vždy synonymom hľadačstva, divadelného neustrnutia a myšlienkovej otvorenosti. Ľudskej aj profesionálnej korektnosti. A o to som sa usiloval aj ja.“

Najcennejšie bolo stretávanie sa s ľuďmi

Za 22 rokov sa Sprušanský ako dramaturg podpísal pod 45 inscenácií. Veľmi si váži spoluprácu so zahraničnými režisérmi, či päť muzikálových opusov Jozefa Bednárika. Do divadla priviedol tri generácie nitrianskych hercov. Mal možnosť v tomto divadle začínať aj ako režisér - režijných projektov v Nitre má na svojom konte presne 30. Z jeho réžií si kritici najviac cenili tri inscenácie Čechovových vrcholných hier: Čajka, Tri sestry a Višňový sad; ale aj Heddu Gablerovú, Sklenený zverinec či tanečnú fantáziu Svätenie jari. Rád vyhľadával netradičné priestory na uvádzanie divadelných inscenácií. Objavoval súčasné podoby európskej drámy, nestránil sa komediálneho žánru. Za jeho pôsobenia DAB v ankete Divadelné ocenenia sezóny (DOSKY) získalo 70 nominácií a 23 premenilo na samotné ocenenia. Sám je držiteľom tejto ceny: za nitrianske Tri sestry – či už ako inscenácia roka, alebo ako najlepšia réžia.

„Projektov bolo veľa, ale asi to najcennejšie bolo stretávanie sa s ľuďmi. Na javisku, ale aj v jeho zákulisí. A s nitrianskymi divákmi v hľadisku. Želám tomuto divadlu všetko len to najlepšie. Myslím, že potrebuje ešte ambicióznejšieho, ešte bláznivejšieho nadšenca divadla, než akým som bol ja. Vzdelaného vizionára, ktorý bude svojou predstavou a konkrétnymi krokmi pokračovať v tom, v čom som sa ja snažil nadviazať na mojich predchodcov.“

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 106
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 15 509
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 989
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 575
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 483
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 982
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 408
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 625
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 662
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 465
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 428
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 413
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 363
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 544
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Autobusová stanica v Nitre.

Dievča obchytával a ukazoval mu fotku penisu. Dostal podmienečný trest, nie je prvý.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Jedna z odkrytých rúr. Keď ju našli, valila sa z nej voda. Betónový žľab dokončili v stredu.

Cesta praská a zosúva sa. V apríli urobia hydrogeologický prieskum.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 625
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 662
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 465
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 428
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 413
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 363
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 544
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu