NITRA. Cyklisti majú v súčasnosti povolený vjazd na nitriansku pešiu zónu len medzi siedmou hodinou večer a desiatou dopoludnia. Možno sa to zmení, radnica už má na stole návrh. Primátor Jozef Dvonč povedal, že čaká na vyjadrenie dopravného inšpektorátu.
S nápadom sprístupniť pešiu zónu pre cyklistov prišla občianska iniciatíva Rozbicyklujme Nitru, ktorú rozbehla Michaela Hefková, študentka Sokratovho inštitútu. Aktivisti argumentujú, že viac ľudí na bicykloch znamená menej áut v meste, čistejší vzduch a prejazdnejšie cesty.
Odporcovia myšlienky sa obávajú kolízií cyklistov s chodcami.
Primátor: Ešte sa diskutuje
„Máme na to rôzne názory. Je to otázka, o ktorej sa ešte diskutuje a ktorá je aj predmetom súhlasu krajského dopravného inšpektorátu, pretože pešia zóna je pešia zóna. Keď bude sprístupnená aj cyklistom, bude tam musieť byť dohodnutý nejaký režim,“ reagoval primátor.
Jednou z možností je podľa neho rozšíriť počet hodín, počas ktorých budú mať cyklisti povolený vjazd na pešiu zónu.
„Neriešil by som to tak, že by to malo byť nejaké masové sprejazdnenie pešej zóny. Možno umožniť prejsť a skôr dobudovať pätnásť kilometrov cyklotrás, ktoré plánujeme,“ povedal Dvonč.

Výbor mestskej časti dal súhlas
K iniciatíve sprístupniť pešiu zónu pre cyklistov sa už kladne vyjadril výbor mestskej časti Staré mesto. Jeho predseda a viceprimátor Ján Vančo však hlasoval proti.
„Je to problém logický a technický, nie politický. Ak tam pustíme cyklistov, zvýši sa riziko kolízie,“ obáva sa Vančo, ktorý má strach „z rôznych šialencov na bmx“. Pýta sa, kto bude zodpovedný, keď sa bude cyklista rútiť z Kupeckej ulice a zrazí 2-ročné dieťa.
„Pešia zóna je pešia zóna a demokracia je demokracia. Budem rešpektovať väčšinu, ale ja osobne budem hlasovať proti,“ povedal o návrhu.
Pripomenul, že v konečnom dôsledku bude musieť o tejto otázke rokovať zastupiteľstvo, pretože bude potrebné zmeniť všeobecné záväzné nariadenie.
Názory sú rôzne
Názory verejnosti sa rôznia. Mnohí sú za otvorenie pešej zóny pre cyklistov bez obmedzení, iní sú proti. Zdôvodňujú to predovšetkým strachom o bezpečnosť chodcov. Časť verejnosti by s iniciatívou súhlasila, no žiada, aby bol pre cyklistov vytvorený samostatný pruh.
„Na pešej zóne nie je v súčasnosti zadefinovaný priestor pre motorové vozidlá, ktoré tam jazdia, a nikomu to neprekáža,“ poznamenal odborník na dopravu Andrej Sitkey.
Potvrdil, že aktivisti nenavrhujú vodorovné dopravné značky na pešej zóne, ktoré by presnejšie definovali dopravný priestor pre cyklistov – a to aj na základe odporúčania národného cyklokoordinátora Petra Klučku. Pre zvýšenie bezpečnosti má slúžiť informačná tabuľa na vstupoch, „na ktorej budú jednoduchou grafikou a stručným textom uvedené zásady bezpečného správania sa účastníkov cestnej premávky na pešej zóne“.
Štyri hlavné dôvody
Hlavné dôvody na povolenie vjazdu cyklistov na pešiu zónu sú podľa aktivistov štyri: zásadným spôsobom sa skrátia trasy pre cyklistov v centre mesta, zlepší sa dopravná prístupnosť a tým atraktívnosť pešej zóny, zníži sa počet áut v centre a zvýši sa podpora ekologickej dopravy.
Mesto Nitra je podľa aktivistov jedno z posledných krajských miest, kde nie je umožnený neobmedzený vjazd cyklistom na pešiu zónu. Argumentujú tiež, že cyklistická doprava nepredstavuje zásadné bezpečnostné riziko.
„Vlani bolo v celom okrese Nitra evidovaných celkovo 789 dopravných nehôd, z toho len v desiatich prípadoch bola evidovaná zrážka s bicyklom,“ povedal Sitkey.
Mestskí policajti len dohovárajú
Na pešej zóne je v súčasnosti povolený vjazd cyklistom od 19. hodiny do desiatej dopoludnia. Mestská polícia nemá údaje o tom, či bicykle spôsobili nehodu.
„Neznamená to však, že ku kolíziám chodcov s cyklistami neprichádza. Hliadky pravidelne upozorňujú hlavne mladých cyklistov, ktorí pešiu zónu využívajú viac na bezcieľne bicyklovanie ako na prejazd,“ povedal náčelník Erik Duchoň.
Mestskí policajti podľa neho riešia porušenia zákazu zo strany cyklistov „s dávkou empatie a veľmi zmierlivo“ – krátkym pohovorom a výzvou na zosadnutie z bicykla.
„Za obdobie od 1. januára 2016 do 5. apríla 2017 mestská polícia riešila priestupok, jazdenie bicyklom na pešej zóne, iba dvakrát napomenutím, čiže bez uloženia blokovej pokuty. Množstvo vykonaných upozornení neevidujeme,“ povedal Duchoň.
Čaká na políciu
Argument, že pomalou jazdou cyklista nikoho neohrozuje, sa podľa náčelníka zdá ako racionálny. Poukázal však, že legislatíva nedefinuje, čo je to pomalá jazda.
„Ak by sa prijal úzus, že pomalá jazda by mohla byť ustálená na 10 km/h, ešte stále je to raz tak vyššia rýchlosť, ako rýchlosť priemerného chodca, o rýchlosti detí a seniorov nehovoriac.“
Podľa náčelníka je otázne, či všetci cyklisti vedia byť natoľko šikovní a predvídaví, že dokážu včas a bezpečne reagovať na nekoordinované pohyby malých detí, seniorov, prípadne aj zdravých, ale prekvapených či zamyslených chodcov.
Aký režim bude nakoniec platiť na pešej zóne, zatiaľ nie je známe. Primátor nedávno povedal, že mesto sa rozhodne, akonáhle dostane stanovisko od dopravného inšpektorátu.
Oslovili sme aj políciu, na naše otázky nereagovala. Odkázala len, že „v prípade, že dôjde k zmene podmienok jazdy bicyklov na pešej zóne, krajský dopravný inšpektorát sa bude vyjadrovať k zmene dopravného značenia“.
Aké majú skúsenosti v iných mestách?
Podľa internetového portálu cyklodoprava.sk je vjazd na pešiu zónu povolený v šiestich krajských mestách aj v ďalších pätnástich mestách na Slovensku.Nitrianski mestskí policajti kontaktovali svojich kolegov vo viacerých týchto mestách, aby získali objektívne informácie.
„Podľa kompetentných pracovníkov síce zaregistrovali na pešej zóne niekoľko i vážnejších kolízií, avšak možno konštatovať, že boli ojedinelé,“ povedal náčelník Erik Duchoň.
Napríklad v Trnave je povolený vjazd cyklistom na pešiu zónu len z jedného vstupu. „Pred dvomi rokmi zastavili projekt ďalšieho sprístupnenia pešej zóny cyklistom po vážnej nehode, kde cyklista zrazil a zranil dieťa.“
V Žiline majú cyklisti vstup do pešej zóny povolený v prípade, že sa pohybujú rýchlosťou pešej chôdze a neohrozujú chodcov.
„Pešia zóna v Nitre je v porovnaní so zónami v iných mestách zjavne užšia. Na jej šírke značne uberá i množstvo multifunkčných zariadení, lavičiek, smetných nádob, stojanov na bicykle, stromy, okolo ktorých sú betónové obruby, monument meča a v lete aj terasy, ktoré zužujú prechod už samotným chodcom,“ povedal Duchoň.
Situáciu podľa neho komplikuje aj množstvo vydaných povolení na vjazd motorových vozidiel. Preto sa obáva kolízií.
V prípade, že sa súčasný režim na pešej zóne zmení, mestská polícia odporúča, aby cyklisti jazdili v jej strede, „čo najďalej od dverí, brán či terás, kde môžu nečakane vyjsť chodci, prípadne čašníci alebo iní zamestnanci“. (mh)