Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Po pešej zóne budú možno jazdiť cyklisti. Nie každému sa to páči

Väčšina krajských miest už cyklistov na pešiu zónu pustila. V Nitre sa boja kolízií.

Na pešiu zónu majú cyklisti povolený vjazd medzi 19. hodinou večer a desiatou dopoludnia. Na pešiu zónu majú cyklisti povolený vjazd medzi 19. hodinou večer a desiatou dopoludnia. (Zdroj: jk)

NITRA. Cyklisti majú v súčasnosti povolený vjazd na nitriansku pešiu zónu len medzi siedmou hodinou večer a desiatou dopoludnia. Možno sa to zmení, radnica už má na stole návrh. Primátor Jozef Dvonč povedal, že čaká na vyjadrenie dopravného inšpektorátu.

S nápadom sprístupniť pešiu zónu pre cyklistov prišla občianska iniciatíva Rozbicyklujme Nitru, ktorú rozbehla Michaela Hefková, študentka Sokratovho inštitútu. Aktivisti argumentujú, že viac ľudí na bicykloch znamená menej áut v meste, čistejší vzduch a prejazdnejšie cesty.

Skryť Vypnúť reklamu

Odporcovia myšlienky sa obávajú kolízií cyklistov s chodcami.

Primátor: Ešte sa diskutuje

„Máme na to rôzne názory. Je to otázka, o ktorej sa ešte diskutuje a ktorá je aj predmetom súhlasu krajského dopravného inšpektorátu, pretože pešia zóna je pešia zóna. Keď bude sprístupnená aj cyklistom, bude tam musieť byť dohodnutý nejaký režim,“ reagoval primátor.

Jednou z možností je podľa neho rozšíriť počet hodín, počas ktorých budú mať cyklisti povolený vjazd na pešiu zónu.

„Neriešil by som to tak, že by to malo byť nejaké masové sprejazdnenie pešej zóny. Možno umožniť prejsť a skôr dobudovať pätnásť kilometrov cyklotrás, ktoré plánujeme,“ povedal Dvonč.

Výbor mestskej časti dal súhlas

K iniciatíve sprístupniť pešiu zónu pre cyklistov sa už kladne vyjadril výbor mestskej časti Staré mesto. Jeho predseda a viceprimátor Ján Vančo však hlasoval proti.

Skryť Vypnúť reklamu

„Je to problém logický a technický, nie politický. Ak tam pustíme cyklistov, zvýši sa riziko kolízie,“ obáva sa Vančo, ktorý má strach „z rôznych šialencov na bmx“. Pýta sa, kto bude zodpovedný, keď sa bude cyklista rútiť z Kupeckej ulice a zrazí 2-ročné dieťa.

„Pešia zóna je pešia zóna a demokracia je demokracia. Budem rešpektovať väčšinu, ale ja osobne budem hlasovať proti,“ povedal o návrhu.

Pripomenul, že v konečnom dôsledku bude musieť o tejto otázke rokovať zastupiteľstvo, pretože bude potrebné zmeniť všeobecné záväzné nariadenie.

Názory sú rôzne

Názory verejnosti sa rôznia. Mnohí sú za otvorenie pešej zóny pre cyklistov bez obmedzení, iní sú proti. Zdôvodňujú to predovšetkým strachom o bezpečnosť chodcov. Časť verejnosti by s iniciatívou súhlasila, no žiada, aby bol pre cyklistov vytvorený samostatný pruh.

Skryť Vypnúť reklamu

„Na pešej zóne nie je v súčasnosti zadefinovaný priestor pre motorové vozidlá, ktoré tam jazdia, a nikomu to neprekáža,“ poznamenal odborník na dopravu Andrej Sitkey.

Potvrdil, že aktivisti nenavrhujú vodorovné dopravné značky na pešej zóne, ktoré by presnejšie definovali dopravný priestor pre cyklistov – a to aj na základe odporúčania národného cyklokoordinátora Petra Klučku. Pre zvýšenie bezpečnosti má slúžiť informačná tabuľa na vstupoch, „na ktorej budú jednoduchou grafikou a stručným textom uvedené zásady bezpečného správania sa účastníkov cestnej premávky na pešej zóne“.

Štyri hlavné dôvody

Hlavné dôvody na povolenie vjazdu cyklistov na pešiu zónu sú podľa aktivistov štyri: zásadným spôsobom sa skrátia trasy pre cyklistov v centre mesta, zlepší sa dopravná prístupnosť a tým atraktívnosť pešej zóny, zníži sa počet áut v centre a zvýši sa podpora ekologickej dopravy.

Mesto Nitra je podľa aktivistov jedno z posledných krajských miest, kde nie je umožnený neobmedzený vjazd cyklistom na pešiu zónu. Argumentujú tiež, že cyklistická doprava nepredstavuje zásadné bezpečnostné riziko.

„Vlani bolo v celom okrese Nitra evidovaných celkovo 789 dopravných nehôd, z toho len v desiatich prípadoch bola evidovaná zrážka s bicyklom,“ povedal Sitkey.

Mestskí policajti len dohovárajú

Na pešej zóne je v súčasnosti povolený vjazd cyklistom od 19. hodiny do desiatej dopoludnia. Mestská polícia nemá údaje o tom, či bicykle spôsobili nehodu.

„Neznamená to však, že ku kolíziám chodcov s cyklistami neprichádza. Hliadky pravidelne upozorňujú hlavne mladých cyklistov, ktorí pešiu zónu využívajú viac na bezcieľne bicyklovanie ako na prejazd,“ povedal náčelník Erik Duchoň.

Mestskí policajti podľa neho riešia porušenia zákazu zo strany cyklistov „s dávkou empatie a veľmi zmierlivo“ – krátkym pohovorom a výzvou na zosadnutie z bicykla.

„Za obdobie od 1. januára 2016 do 5. apríla 2017 mestská polícia riešila priestupok, jazdenie bicyklom na pešej zóne, iba dvakrát napomenutím, čiže bez uloženia blokovej pokuty. Množstvo vykonaných upozornení neevidujeme,“ povedal Duchoň.

Čaká na políciu

Argument, že pomalou jazdou cyklista nikoho neohrozuje, sa podľa náčelníka zdá ako racionálny. Poukázal však, že legislatíva nedefinuje, čo je to pomalá jazda.

„Ak by sa prijal úzus, že pomalá jazda by mohla byť ustálená na 10 km/h, ešte stále je to raz tak vyššia rýchlosť, ako rýchlosť priemerného chodca, o rýchlosti detí a seniorov nehovoriac.“

Podľa náčelníka je otázne, či všetci cyklisti vedia byť natoľko šikovní a predvídaví, že dokážu včas a bezpečne reagovať na nekoordinované pohyby malých detí, seniorov, prípadne aj zdravých, ale prekvapených či zamyslených chodcov.

Aký režim bude nakoniec platiť na pešej zóne, zatiaľ nie je známe. Primátor nedávno povedal, že mesto sa rozhodne, akonáhle dostane stanovisko od dopravného inšpektorátu.

Oslovili sme aj políciu, na naše otázky nereagovala. Odkázala len, že „v prípade, že dôjde k zmene podmienok jazdy bicyklov na pešej zóne, krajský dopravný inšpektorát sa bude vyjadrovať k zmene dopravného značenia“.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 865
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 986
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 854
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 343
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 090
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 047
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 316
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 047
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 849
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 748
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Andrej Fábry má v Dunajskej Strede zmluvu do leta 2023, blížiacu sa jar 2020 strávi na štvormesačnom hosťovaní bez opcie v Seredi a nie v Nitre, ktorá ho futbalovo vychovala.

Novým špílmachrom tak zrejme pod Zoborom bude iný známy ligista.

13 h

Pozitívnych bolo 90 ľudí.

13 h

Aby zabránili špekuláciám, originálny QR kód sa v krátkych časových úsekoch obnovuje.

20 h
Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

22. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

17 h

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

19 h

Účasť je oveľa nižšia, ako mesto očakávalo.

18 h

Na Slovensku za uplynulý deň pribudlo 1 544 pozitívne testovaných ľudí formou PCR testov a 2 097 pozitívne testovaných antigénnymi testami.

22 h

Už ste čítali?