NITRA. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou uzavrel vyšetrovanie prípadu pacientky, ktorá čakala neprimerane dlho na urgentnom chirurgickom príjme.
„Zdravotná starostlivosť bola pacientke zo strany dohliadaného subjektu poskytnutá správne,“ vyjadrila sa hovorkyňa Andrea Pivarčiová.
Samotnú dobu čakania však úrad pre dohľad neposudzoval. Konštatoval, že to nepatrí do jeho pôsobnosti.
Nemocnica prijala opatrenia
Keďže úrad nezistil porušenie zákona o zdravotnej starostlivosti, uzavrel podnet ako neopodstatnený. „Prípad posudzoval aj prizvaný konzultant z odboru chirurgia,“ informovala hovorkyňa.
Okrem poskytnutej zdravotnej starostlivosti boli súčasťou podnetu aj informácie, „ktorých prešetrenie nepatrí do pôsobnosti úradu“. Konkrétne išlo o nespokojnosť s neadekvátne dlhou dobou čakania na príchod službukonajúceho lekára a správanie sa personálu.
„Fakultná nemocnica Nitra v tomto prípade na začiatku dohľadu prijala nápravné opatrenia a poučila všetkých zamestnancov, ktorí pracujú na ambulancii urgentného príjmu chirurgických disciplín, o základoch etického správania sa k pacientom a o organizácii práce pri preberaní pacientov,“ píše sa v stanovisku, ktoré nám zaslali z úradu pre dohľad.
Štrnásť minút na chodbe
Prípad sa stal 15. novembra 2016. Pacientka s prasknutým žalúdočným vredom vtedy čakala štrnásť minút na chodbe pred urgentným chirurgickým príjmom, pretože nevedeli zohnať lekára. Pomoc jej zatiaľ poskytovali záchranári, ktorí ju priviezli.
Na kauzu upozornila náhodná svedkyňa, ktorá dala aj podnet na úrad pred dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
„Na urgentnom príjme by nemal pacient čakať, preto sa volá urgentný. Lekár tu musí byť stále k dispozícii, pretože sem privážajú pacientov s náhlou zmenou zdravotného stavu,“ reagoval vtedy krajský lekár Ľubomír Ševčík, podľa ktorého zlyhal systém.
„Nie je možné, aby sestra v nemocnici nezohnala lekára a pacientku nechala čakať na chodbe. Je povinnosťou zdravotníckeho personálu, aby okamžite zasiahol a zastabilizoval pacienta, preto boli vytvorené urgentné príjmy. Predstavte si, že by ste zavolali hasičov a 15 minút by ich nemohli zohnať,“ poznamenal Ševčík.
Komisia: Zlyhal personál
Vtedajší riaditeľ nemocnice Jozef Valocký zriadil internú komisiu, ktorá mala pri prešetrovaní prípadu k dispozícii kamerový záznam.
„Vnímame to ako stav osobného zlyhania personálu,“ tlmočil nám závery komisie Kamil Koleják, ktorý je od vlaňajšieho decembra poverený vedením nitrianskej nemocnice.
Pochybila podľa neho zdravotná sestra, ktorá nechala pacientku na chodbe, aj lekár. Nepotrestali ich, ale poučili. „Primárne sa sústreďujeme na poučenia, aby sa takáto situácia nezopakovala,“ povedal Koleják.
Avizoval, že každý pacient, ktorý bude privezený záchrannou službou, „respektíve bude v takom zdravotnom stave, bude zavedený do vnútorných priestorov, kde sa môže bezprostredne začať ošetrovanie“.
V súčasnosti má nitrianska nemocnica dva urgentné príjmy – pre internistické aj chirurgické disciplíny. Každý sa nachádza v inom pavilóne. Podľa Kolejáka niekedy nie je pre laika jednoduché určiť, či má problém internistický alebo chirurgický.
V blízkej budúcnosti by mal v nemocnici vzniknúť nový moderný centrálny príjem. Má sídliť v plánovanej prístavbe pri chirurgickom pavilóne.