Utorok, 23. január, 2018 | Meniny má Miloš
Pridajte si svoje mesto

Dopravu v Nitre čaká záťaž, dôvodom je Jaguar. Je mesto pripravené?

Alternatívne trasy chcú dodávateľom Jaguaru zakázať v kontrakte. V súčasnosti jazdí na stavbu sedemsto kamiónov denne.

Cesta 1/64 vedie cez Univerzitný most (vzadu). Aj touto trasou pôjdu dodávatelia JLR.(Zdroj: jk)

NITRA. Automobilka Jaguar Land Rover negatívne ovplyvní dopravnú situáciu v Nitre. Ako je na to mesto pripravené? Zdá sa, že zatiaľ nijako. Doteraz sa napríklad nezačala ani roky avizovaná rekonštrukcia Univerzitného mosta, po ktorom bude jazdiť viac osobných aj nákladných áut. Už teraz má problémy s nosnosťou.

Poslanci dostali až na májovom zastupiteľstve prvé, predbežné informácie o dopravnom riešení strategického parku „aj vo väzbe na širšie dopravné vzťahy mesta Nitra“. Prezentoval ich Ondrej Turza, projektový manažér štátnej firmy MH Invest, ktorá zabezpečuje výstavbu strategického parku pri Nitre.

700 kamiónov denne

Priemyselný park je napojený na rýchlostnú cestu R1 privádzačom. Autá, ktoré prichádzajú od Trnavy, tak nemusia jazdiť na Dražovce. Do polovice roka 2018 má byť hotový obchvat Dražoviec, ktorý odľahčí cestu 1/64.

„Zároveň bude z tohto obchvatu napojené parkovisko strategického parku,“ povedal Turza. Dodal, že maximum staveniskovej dopravy, ktorá ide do závodu, sa snažia presmerovať cez spomínaný privádzač „tak, aby sme čo najmenej zaťažovali cestu 1/64“.

V súčasnosti jazdí na stavenisko denne, okrem víkendov, okolo 700 kamiónov. Situácia by sa mala zlepšiť koncom roka, „potom už väčšina materiálu bude navezená“.

Turza povedal, že dodávatelia musia dodržiavať čas, kedy prichádzajú na stavbu, aj kedy odchádzajú: „Boli ponosy, aby ráno, keď ľudia prichádzajú do roboty hlavne po ceste 1/64, tam neboli kamióny.“

Pôjdu aj cez mesto

MH Invest mapoval aj budúcich dodávateľov automobilky a ich subdodávateľov. „Primárne bude, a budeme sa to snažiť dať aj do kontraktov, aby prichádzali z R1A – z privádzača,“ avizoval projektový manažér.

Zatiaľ má JLR zazmluvnených 50-60% dodávateľov, z toho 75 percent bude prichádzať najmä z Bratislavy, Trnavy, takže budú výlučne jazdiť cez diaľničný privádzač.

Ďalších 25 percent príde podľa Turzu cestou 2/513 od Hlohovca. „Približne dve percentá nám zatiaľ vychádzajú, že by išli cestou 1/64 cez mesto – toto sa ešte budeme snažiť eliminovať.“

Štátna firma chce tiež v kontraktoch zakázať, aby dodávatelia jazdili alternatívnymi cestami, napríklad cez Zbehy a Lužianky.

Budú zamestnanci zdieľať autá?

Informácie o doprave zamestnancov nemá MH Invest k dispozícii, keďže ešte len bude prebiehať ich masový nábor.

„V rámci znižovania záťaže individuálnou osobnou dopravou spoločnosť JLR ako aj dodávatelia parku budú preferovať využívanie a rozšírenie existujúcej autobusovej dopravy (mestská, prímestská, diaľková), zdieľanie osobných automobilov zamestnancami, ako aj využívanie cyklotrasy,“ píše sa v materiáli, ktorý dostali poslanci.

Turza na zastupiteľstve povedal, že situáciu ovplyvní najmä to, odkiaľ budú zamestnanci, „koľkí budú Slováci a koľkí z iných krajín“. MH Invest vraj tlačí na automobilku, aby primárne využila slovenskú pracovnú silu.

„Primárny počet zamestnancov je 2 500 pre automobilku a 8- až 10-tisíc bude v subdodávateľských organizáciách,“ vyčíslil Turza.

Správa má byť v júni

Až 80 percent zo 150-tisíc vozidiel, ktoré JLR ročne vyrobí, má byť naložených do piatich vlakov denne.

„Cez Nitru ide jedna koľaj, na Nové Zámky alebo Leopoldov. Mňa zaujíma, koľko ich pôjde na Nové Zámky, pretože vlak prechádzajúci týmto smerom znamená odstavenie najväčšej časti mesta – Klokočiny od samotného mesta. Spadnú rampy a nie je kadiaľ,“ reagoval poslanec Miloš Dovičovič.

Projektový manažér sľúbil, že to zistí. Dodal, že vlaky budú chodiť do holandského prístavu, do Amsterdamu alebo Rotterdamu.

Poslanec Peter Oremus sa pýtal, k čomu sa v súvislosti s investíciou zaviazali štát, mesto a Jaguar, aká bude štruktúra zamestnancov, aký budú mať plat. Žiadal tiež detaily o doprave, o dopade na mesto.

„Toto musí štátna firma v spolupráci s mestom riešiť – aký to bude mať dopad na bývanie, služby, sociálnu oblasť,“ apeloval.

„Do mesiaca tu tá správa bude. Musí sem prísť konateľ MH Investu alebo zástupca štátu,“ reagoval primátor Jozef Dvonč. Povedal, že ani jemu sa nepáči, že ešte nie je k dispozícii kompletná správa o dopadoch investície na mesto.


  1. Posledný potlesk pre Vladimíra Bartoňa 6 001
  2. Rýgl: Modernejší štadión by privítali aj fanúšikovia hokeja 980
  3. Pamiatkový úrad: Lanovka na Nitriansky hrad je prípustná Foto 959
  4. Balaj má dve ponuky 681
  5. Pomoci od firmy, ktorá prepúšťa stovky ľudí, sa zamestnanci zatiaľ nedočkali 534
  6. Vionisti v sobotu naberú smer Chorvátsko 306
  7. Predá mesto svoje domy v súťaži alebo dražbe? Rozhodne zrejme prokurátor 294
  8. Prišli Kuzma a Penksa 270
  9. V hokeji je husto. Nitra trvá na uzávierke 31. januára 270
  10. Vestenický je späť 246

Najčítanejšie správy

Nitra

Posledný potlesk pre Vladimíra Bartoňa

Pre kolegov bol herec každým cólom profesionál a džentlmen, s ktorým hrať na jednom javisku bola radosť i česť.

Rýgl: Modernejší štadión by privítali aj fanúšikovia hokeja

Jediný Čech v drese corgoňov podáva spoľahlivé výkony v zadných radoch. V piatok strelil prvý ligový gól za Nitru.

Pamiatkový úrad: Lanovka na Nitriansky hrad je prípustná

Požiadavky pamiatkarov sú podľa biskupstva splniteľné.

Balaj má dve ponuky

Je pravdepodobné, že mladý útočník už na jar v drese Nitry pôsobiť nebude.

Pomoci od firmy, ktorá prepúšťa stovky ľudí, sa zamestnanci zatiaľ nedočkali

Jeden z pracovníkov sa o hromadných výpovediach a skončení závodu dozvedel z médií. Považuje to za nehoráznosť.

Blízke regióny

Obnova stanice ide do finále, cestujúcich čaká rok obmedzení

Podchod pri pošte už uzavreli, od marca sa naplno rozbehne kompletná rekonštrukcia frekventovaného druhého nástupišťa, ktorá uzavrie obnovu trnavskej stanice.

Mládežnícky tréner Šatana, Hecla, či Višňovského zasvätil život hokeju a pivu. Povestný bol tvrdými tréningami

Jozef Nemec dlhé roky trénoval topoľčianskych hokejistov, ktorí pod jeho vedením hľadali premožiteľa len ťažko. Mnohí ho poznajú aj ako tvár topoľčianskeho pivovaru.

Státia pred levickou poliklinikou ide mesto prenajať

Ponúknu opäť takmer 7-tisíc eur za jedno miesto na rok? Vyvolávacia cena je aj tentoraz 1250 eur.

Odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Do vyjednávania o novej kolektívnej zmluve v trnavskej automobilke PSA Groupe Slovakia pôjdu zástupcovia väčšinovej organizácie OZ KOVO PCAS sami.

Obciam v okrese Hlohovec chýbajú vodovody a kanalizácie

Trnavský samosprávny kraj chce podľa jeho predsedu Jozefa Viskupiča pomôcť obciam s riešením ich problémov.

Všetky správy

Po streľbe v petržalskom paneláku zostali dvaja mŕtvi

Na chodbe polícia našla telo ženy a muža, na mieste našli dieťa.

Trebišov, mesto syfilisu. Už osem rokov sa mu nedarí nad chorobou zvíťaziť

Syfilis šíria nezriedka detské prostitútky, ktoré majú len osem rokov. Za sexuálne služby si pýtajú iba päť eur.

Valach: So stratou manželky sa nevyrovnáte. Treba sa s tým naučiť žiť

Hokej je jediné, čo viem. Musím ním uživiť svoje deti, tvrdí slovenský hokejista.

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Ide o všetko, ale Drahoš vynecháva diskusie. Prehrá mu to voľby?

Kým prezident dostáva v televízii ľahké otázky, jeho súper chodí po regiónoch.