Dopravu v Nitre čaká záťaž, dôvodom je Jaguar. Je mesto pripravené?

Alternatívne trasy chcú dodávateľom Jaguaru zakázať v kontrakte. V súčasnosti jazdí na stavbu sedemsto kamiónov denne.

Cesta 1/64 vedie cez Univerzitný most (vzadu). Aj touto trasou pôjdu dodávatelia JLR.Cesta 1/64 vedie cez Univerzitný most (vzadu). Aj touto trasou pôjdu dodávatelia JLR. (Zdroj: jk)

NITRA. Automobilka Jaguar Land Rover negatívne ovplyvní dopravnú situáciu v Nitre. Ako je na to mesto pripravené? Zdá sa, že zatiaľ nijako. Doteraz sa napríklad nezačala ani roky avizovaná rekonštrukcia Univerzitného mosta, po ktorom bude jazdiť viac osobných aj nákladných áut. Už teraz má problémy s nosnosťou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Poslanci dostali až na májovom zastupiteľstve prvé, predbežné informácie o dopravnom riešení strategického parku „aj vo väzbe na širšie dopravné vzťahy mesta Nitra“. Prezentoval ich Ondrej Turza, projektový manažér štátnej firmy MH Invest, ktorá zabezpečuje výstavbu strategického parku pri Nitre.

SkryťVypnúť reklamu

700 kamiónov denne

Priemyselný park je napojený na rýchlostnú cestu R1 privádzačom. Autá, ktoré prichádzajú od Trnavy, tak nemusia jazdiť na Dražovce. Do polovice roka 2018 má byť hotový obchvat Dražoviec, ktorý odľahčí cestu 1/64.

„Zároveň bude z tohto obchvatu napojené parkovisko strategického parku,“ povedal Turza. Dodal, že maximum staveniskovej dopravy, ktorá ide do závodu, sa snažia presmerovať cez spomínaný privádzač „tak, aby sme čo najmenej zaťažovali cestu 1/64“.

V súčasnosti jazdí na stavenisko denne, okrem víkendov, okolo 700 kamiónov. Situácia by sa mala zlepšiť koncom roka, „potom už väčšina materiálu bude navezená“.

Turza povedal, že dodávatelia musia dodržiavať čas, kedy prichádzajú na stavbu, aj kedy odchádzajú: „Boli ponosy, aby ráno, keď ľudia prichádzajú do roboty hlavne po ceste 1/64, tam neboli kamióny.“

SkryťVypnúť reklamu

Pôjdu aj cez mesto

MH Invest mapoval aj budúcich dodávateľov automobilky a ich subdodávateľov. „Primárne bude, a budeme sa to snažiť dať aj do kontraktov, aby prichádzali z R1A – z privádzača,“ avizoval projektový manažér.

Zatiaľ má JLR zazmluvnených 50-60% dodávateľov, z toho 75 percent bude prichádzať najmä z Bratislavy, Trnavy, takže budú výlučne jazdiť cez diaľničný privádzač.

Ďalších 25 percent príde podľa Turzu cestou 2/513 od Hlohovca. „Približne dve percentá nám zatiaľ vychádzajú, že by išli cestou 1/64 cez mesto – toto sa ešte budeme snažiť eliminovať.“

Štátna firma chce tiež v kontraktoch zakázať, aby dodávatelia jazdili alternatívnymi cestami, napríklad cez Zbehy a Lužianky.

Budú zamestnanci zdieľať autá?

Informácie o doprave zamestnancov nemá MH Invest k dispozícii, keďže ešte len bude prebiehať ich masový nábor.

SkryťVypnúť reklamu

„V rámci znižovania záťaže individuálnou osobnou dopravou spoločnosť JLR ako aj dodávatelia parku budú preferovať využívanie a rozšírenie existujúcej autobusovej dopravy (mestská, prímestská, diaľková), zdieľanie osobných automobilov zamestnancami, ako aj využívanie cyklotrasy,“ píše sa v materiáli, ktorý dostali poslanci.

Turza na zastupiteľstve povedal, že situáciu ovplyvní najmä to, odkiaľ budú zamestnanci, „koľkí budú Slováci a koľkí z iných krajín“. MH Invest vraj tlačí na automobilku, aby primárne využila slovenskú pracovnú silu.

„Primárny počet zamestnancov je 2 500 pre automobilku a 8- až 10-tisíc bude v subdodávateľských organizáciách,“ vyčíslil Turza.

Správa má byť v júni

Až 80 percent zo 150-tisíc vozidiel, ktoré JLR ročne vyrobí, má byť naložených do piatich vlakov denne.

„Cez Nitru ide jedna koľaj, na Nové Zámky alebo Leopoldov. Mňa zaujíma, koľko ich pôjde na Nové Zámky, pretože vlak prechádzajúci týmto smerom znamená odstavenie najväčšej časti mesta – Klokočiny od samotného mesta. Spadnú rampy a nie je kadiaľ,“ reagoval poslanec Miloš Dovičovič.

Projektový manažér sľúbil, že to zistí. Dodal, že vlaky budú chodiť do holandského prístavu, do Amsterdamu alebo Rotterdamu.

Poslanec Peter Oremus sa pýtal, k čomu sa v súvislosti s investíciou zaviazali štát, mesto a Jaguar, aká bude štruktúra zamestnancov, aký budú mať plat. Žiadal tiež detaily o doprave, o dopade na mesto.

„Toto musí štátna firma v spolupráci s mestom riešiť – aký to bude mať dopad na bývanie, služby, sociálnu oblasť,“ apeloval.

„Do mesiaca tu tá správa bude. Musí sem prísť konateľ MH Investu alebo zástupca štátu,“ reagoval primátor Jozef Dvonč. Povedal, že ani jemu sa nepáči, že ešte nie je k dispozícii kompletná správa o dopadoch investície na mesto.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 416
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 105
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 171
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 766
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 437
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 145
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 889
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 215
  1. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  2. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  3. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  4. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  5. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  6. Tomas Hlavaty: Cirkev v službách, nepokoj a jednota.
  7. Michal Fizer: Ponad Košice v legendárnej Cessne 172
  8. Martin Krištofiak: Porušuje Ministerstvo zákon ak sprístupňuje rodné čísla?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 048
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 030
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 087
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 044
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 578
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 233
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 855
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 525
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Zlaté Moravce a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Kanaďan Jayden Lawson je už druhú sezónu oporou tímu Nitra Knights.

Nitra je skvelé miesto pre americký futbal, hovorí Jayden Lawson, pilier Nitra Knights.


Drogy strážili päť rokov na tajnom mieste.


11

Rýchlotest odhalil dve drogy, lekárske vyšetrenie ďalšie tri.


Prístroj je automatický, preberá na seba rozhodovací proces.


  1. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  2. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  3. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  4. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  5. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  6. Tomas Hlavaty: Cirkev v službách, nepokoj a jednota.
  7. Michal Fizer: Ponad Košice v legendárnej Cessne 172
  8. Martin Krištofiak: Porušuje Ministerstvo zákon ak sprístupňuje rodné čísla?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 048
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 030
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 087
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 044
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 578
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 233
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 855
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 525
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu