Piatok, 20. júl, 2018 | Meniny má Iľja Eliáš

Dopravu v Nitre čaká záťaž, dôvodom je Jaguar. Je mesto pripravené?

Alternatívne trasy chcú dodávateľom Jaguaru zakázať v kontrakte. V súčasnosti jazdí na stavbu sedemsto kamiónov denne.

Cesta 1/64 vedie cez Univerzitný most (vzadu). Aj touto trasou pôjdu dodávatelia JLR.(Zdroj: jk)

NITRA. Automobilka Jaguar Land Rover negatívne ovplyvní dopravnú situáciu v Nitre. Ako je na to mesto pripravené? Zdá sa, že zatiaľ nijako. Doteraz sa napríklad nezačala ani roky avizovaná rekonštrukcia Univerzitného mosta, po ktorom bude jazdiť viac osobných aj nákladných áut. Už teraz má problémy s nosnosťou.

Poslanci dostali až na májovom zastupiteľstve prvé, predbežné informácie o dopravnom riešení strategického parku „aj vo väzbe na širšie dopravné vzťahy mesta Nitra“. Prezentoval ich Ondrej Turza, projektový manažér štátnej firmy MH Invest, ktorá zabezpečuje výstavbu strategického parku pri Nitre.

Článok pokračuje pod video reklamou

700 kamiónov denne

Priemyselný park je napojený na rýchlostnú cestu R1 privádzačom. Autá, ktoré prichádzajú od Trnavy, tak nemusia jazdiť na Dražovce. Do polovice roka 2018 má byť hotový obchvat Dražoviec, ktorý odľahčí cestu 1/64.

„Zároveň bude z tohto obchvatu napojené parkovisko strategického parku,“ povedal Turza. Dodal, že maximum staveniskovej dopravy, ktorá ide do závodu, sa snažia presmerovať cez spomínaný privádzač „tak, aby sme čo najmenej zaťažovali cestu 1/64“.

V súčasnosti jazdí na stavenisko denne, okrem víkendov, okolo 700 kamiónov. Situácia by sa mala zlepšiť koncom roka, „potom už väčšina materiálu bude navezená“.

Turza povedal, že dodávatelia musia dodržiavať čas, kedy prichádzajú na stavbu, aj kedy odchádzajú: „Boli ponosy, aby ráno, keď ľudia prichádzajú do roboty hlavne po ceste 1/64, tam neboli kamióny.“

Pôjdu aj cez mesto

MH Invest mapoval aj budúcich dodávateľov automobilky a ich subdodávateľov. „Primárne bude, a budeme sa to snažiť dať aj do kontraktov, aby prichádzali z R1A – z privádzača,“ avizoval projektový manažér.

Zatiaľ má JLR zazmluvnených 50-60% dodávateľov, z toho 75 percent bude prichádzať najmä z Bratislavy, Trnavy, takže budú výlučne jazdiť cez diaľničný privádzač.

Ďalších 25 percent príde podľa Turzu cestou 2/513 od Hlohovca. „Približne dve percentá nám zatiaľ vychádzajú, že by išli cestou 1/64 cez mesto – toto sa ešte budeme snažiť eliminovať.“

Štátna firma chce tiež v kontraktoch zakázať, aby dodávatelia jazdili alternatívnymi cestami, napríklad cez Zbehy a Lužianky.

Budú zamestnanci zdieľať autá?

Informácie o doprave zamestnancov nemá MH Invest k dispozícii, keďže ešte len bude prebiehať ich masový nábor.

„V rámci znižovania záťaže individuálnou osobnou dopravou spoločnosť JLR ako aj dodávatelia parku budú preferovať využívanie a rozšírenie existujúcej autobusovej dopravy (mestská, prímestská, diaľková), zdieľanie osobných automobilov zamestnancami, ako aj využívanie cyklotrasy,“ píše sa v materiáli, ktorý dostali poslanci.

Turza na zastupiteľstve povedal, že situáciu ovplyvní najmä to, odkiaľ budú zamestnanci, „koľkí budú Slováci a koľkí z iných krajín“. MH Invest vraj tlačí na automobilku, aby primárne využila slovenskú pracovnú silu.

„Primárny počet zamestnancov je 2 500 pre automobilku a 8- až 10-tisíc bude v subdodávateľských organizáciách,“ vyčíslil Turza.

Správa má byť v júni

Až 80 percent zo 150-tisíc vozidiel, ktoré JLR ročne vyrobí, má byť naložených do piatich vlakov denne.

„Cez Nitru ide jedna koľaj, na Nové Zámky alebo Leopoldov. Mňa zaujíma, koľko ich pôjde na Nové Zámky, pretože vlak prechádzajúci týmto smerom znamená odstavenie najväčšej časti mesta – Klokočiny od samotného mesta. Spadnú rampy a nie je kadiaľ,“ reagoval poslanec Miloš Dovičovič.

Projektový manažér sľúbil, že to zistí. Dodal, že vlaky budú chodiť do holandského prístavu, do Amsterdamu alebo Rotterdamu.

Poslanec Peter Oremus sa pýtal, k čomu sa v súvislosti s investíciou zaviazali štát, mesto a Jaguar, aká bude štruktúra zamestnancov, aký budú mať plat. Žiadal tiež detaily o doprave, o dopade na mesto.

„Toto musí štátna firma v spolupráci s mestom riešiť – aký to bude mať dopad na bývanie, služby, sociálnu oblasť,“ apeloval.

„Do mesiaca tu tá správa bude. Musí sem prísť konateľ MH Investu alebo zástupca štátu,“ reagoval primátor Jozef Dvonč. Povedal, že ani jemu sa nepáči, že ešte nie je k dispozícii kompletná správa o dopadoch investície na mesto.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 30 285
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 906
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 20 473
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 222
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 836
  6. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 4 342
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 201
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 712
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 926
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 030

Hlavné správy z MY Nitra

AKTUALIZOVANÉ o 10.40

V bazéne na nitrianskom kúpalisku našli mŕtvolu mladého muža

Mladík zrejme preliezol plot. Bez známok života ho našiel pracovník SBS.

Fotogaléria: Cabaj-Čápor - Pata 0:4

V predzápase 1. kola Slovnaft Cupu dominovala piatoligová Pata, exceloval hlavne Tomáš Dvorský.

Historický barokový deň bude venovaný rodákovi A. Grasalkovičovi

Dobový program sa začne popoludní historickým sprievodom kráľovského dvora obcou.

Počas akcie Zlatý Kopec v Nitre zadržali kriminalisti troch podozrivých

Vyšetrovateľ Policajného zboru na základe zistených skutočností obvinil dve osoby z majetkovej trestnej činnosti, vlámania sa do troch rodinných domov.

Súťaž na revitalizáciu sídliska sa bude opakovať

Oboch prihlásených uchádzačov museli vyradiť, nesplnili podmienky.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ o 10.40

V bazéne na nitrianskom kúpalisku našli mŕtvolu mladého muža

Mladík zrejme preliezol plot. Bez známok života ho našiel pracovník SBS.

Šialená jazda kamiónu. Vodič ohrozil mnoho životov

Na internete sa objavil kamerový záznam z cesty pri Novákoch.

Horská rieka Belá ukazuje svoju silu

Tatranské rieky zo Západných Tatier sa vlievajú do Belej, horská rieka veľmi citlivo reaguje na takmer každý výdatnejší dážď. Valiaca sa rieka cez mesto Liptovský Hrádok ráno ľudí poriadne vystrašila.

Vybrali SME

Už ste čítali?