NITRA. Fakultná nemocnica prevádzkuje linku dôvery. Aktuálne funguje len počas víkendov a sviatkov, vždy od 17. do 22. hodiny. To sa zrejme zmení a ľudia budú môcť telefonovať po celý týždeň – tak, ako to bolo v minulosti.
„V roku 2000 bola prevádzka tiesňovej linky z dôvodu šetrenia obmedzená iba na víkendy a sviatky, takže počet telefonátov sa znížil o takmer polovicu,“ povedala hovorkyňa nemocnice Tatiana Timková.
Linka dôvery patrí pod Ústav klinickej psychológie. Jeho prednostka Margita Drienovská už požiadala riaditeľa nemocnice o obnovenie sedemdňovej prevádzky.
Prvá pomoc po telefóne
Na linku (0905 609 242) sa záujemcovia dovolajú bezplatne. S lekárom riešia najmä krízové a konfliktné situácie v rodine a na pracovisku, duševné krízy, stres, problémy so závislosťami. Podľa hovorkyne ide o psychoterapiu po telefóne.
„Ide skutočne o prvú pomoc, keďže nie je potrebné objednávať sa, či čakať na dostupný termín,“ povedala Tatiana Timková.
Najčastejšie sa hovory týkajú psychických a psychosomatických problémov, problémov v rodine a vo vzťahoch. Viacerí klienti telefonujú na linku opakovane.
„U niektorých sa prejavuje predsamovražedné správanie, pravdepodobne viazané aj na drogové pozadie. Približne polovica volajúcich sa potrebuje vyrozprávať. Niektoré hovory trvajú jednu až dve hodiny.“
Najmladší klient, ktorý sa dovolal na nemocničnú linku dôvery, mal len sedem rokov. Bol sám doma a mal strach. Lekárka mu cez telefón čítala rozprávku.
Počet volaní závisí aj od ročného obdobia
Linka dôvery funguje v nemocnici od roku 1989. Počet volaní závisí od ročného obdobia aj od momentálneho počasia.
"Najkrízovejšia je jeseň a sviatky, najmä Vianoce,“ dodala Timková.
Odborníci z ústavu hovoria, že terapeutický vplyv je v aktívnom počúvaní: „Klient musí cítiť, že ste s ním na jednej vlnovej dĺžke, že ho chápete.“
Výhodou je, že klienti môžu zostať v anonymite. Na nitriansku linku dôvery volajú z celého Slovenska, dokonca aj Slováci zo zahraničia.