NITRA. Svoju tretiu výstavu pod názvom Freedom otvoril v júli v Gio caffé Nitran Richard Otott. V rokoch 2014 a 2015 sa verejnosti predstavil samostatnými výstavami Pictogram Stories a Babylon. Obrazy, v ktorých dominovali piktogramy v rôznych kompozíciách, vyjadrovali malé príbehy všedného života.

Typizované postavičky ľudí v kombinácii s inými znakmi tak dostávali nové súvislosti a význam. Neraz vtipne, ale najmä kriticky nimi autor reagoval na problémy v medziľudských vzťahoch, nedostatok komunikácie a negatíva dnešnej doby, v ktorej mnohí viac pozornosti venujú technike, sociálnym sieťam, biznisu či obchodným centrám, ako svojmu okoliu. Dielo Skin z výstavy Pictogram Stories napríklad kritizuje snahu niektorých žien vyzerať ako Barbie, obrázok s dieťaťom zas poukazuje na biznis v očkovaní a postava s obchodným košíkom namiesto hlavy predstavuje náboženstvo dnešnej doby - konzum.
Humor aj absurdita
Richarda Ototta písmo zaujímalo už od strednej školy. Študoval aranžérstvo, v rámci ktorého sa učili rôzne druhy písma a svoj a záujem o piktogramy mu ostal dodnes. Neskôr na UKF vyštudoval jednoodborovú výtvarnú výchovu.

Ako umelec vraví, vo svojej predchádzajúcej tvorbe sa viac venoval problémom vo vzťahoch ľudí, teraz sa sústredil na problémy ľudstva vo všeobecnosti. Svojimi opäť piktografickými obrazmi vyjadruje kritiku spoločenského systému, politiky ale aj nedostatkov v environmentálnej oblasti, napríklad v dielach Stretcher (Nosidlá) či Water (Voda).
„Na nových obrazoch som pracoval prevažne v noci, boli to takpovediac nočné jazdy. Na prvý pohľad sú možno trochu tmavé, ale snažil som sa o určitú vyváženosť, preto sú tam aj rôzne odkazy vo forme humoru, či absurdity, ktoré zľahčujú spomínané témy. Vďaka novým druhom piktogramov, ktoré som začal používať, som vytvoril samostatnú časť výstavy Mandaly,“ popisuje Richard Otott diela svojej tretej výstavy Freedom.
Nové obrazy vytvoril sublimáciou vytlačených znakov po zažehlení na polyester, diela predchádzajúcich výstav vznikli tlačou z tlačiarne na plátno.
„Samotná tvorba je pre mňa akousi katarziou. Moje piktogramové posolstvo je odkazom dnešnej dobe a svetu,“ doplnil autor.
Iný druh slobody
Obrazy Babylon 2, Brain (Mozog) či Hook (Háčik) upriamujú pozornosť aj na kritiku dnešnej pretechnizovanej spoločnosti. Ako autor hovorí, dnes úplne bežné veci ako mobily, bankomatové karty, počítače, kamerové systémy, GPS či satelity ľudia vnímajú ako verejne prospešné.
„No len málokto si uvedomuje, že práve cez tieto výdobytky modernej doby môžeme byť stále viac monitorovaní a kontrolovaní. Slobodu máte vtedy, keď si môžete robiť, čo chcete, ale nie vtedy, keď vás niekto pri tom pozoruje, či nebodaj riadi,“ pripomenul umelec.
Názov výstavy Freedom nezvolil autor náhodne. Súčasná doba podľa neho prináša ľuďom iný druh slobody ako predchádzajúce režimy 20. storočia. So slobodou názoru, vyjadrovania, cestovania, obliekania či prístupu k informáciám prichádza ruka v ruke neuveriteľný pokrok v technológiách.
„Ľudia si možno ani neuvedomujú, akú majú nad nimi moc, aké môžu byť ich dôsledky pre budúcnosť. Virtuálna realita sa denne „dávkuje“ už malým deťom - škôlkari sa hrajú na tabletoch, prváci majú svoje smartfóny. Byť na nejakej sociálnej sieti je pomaly nevyhnutnosť. Vzájomná komunikácia medzi ľuďmi je však čoraz vzácnejšia, v dôsledku zníženej fyzickej aktivity sa skôr hlásia civilizačné ochorenia, u detí sa znižuje pozornosť a zvyšuje hyperaktivita. Neuškodila nám náhodou táto sloboda?,“ kladie si otázku Richard Otott.
Odpovede necháva na návštevníkoch výstavy...