NITRA. V Galérii Mlyny si do 2. augusta môžete pozrieť výstavu zo sveta lietadiel a letísk s názvom Airmlyny. Na prízemí centra sa nachádza niekoľko desiatok kusov exponátov, ktoré sedem ľudí inštalovalo dve noci. Návštevník tu nájde skutočný obrovský vetroň, plastové a papierové modely lietadiel, reálne prvky zo skutočných lietadiel, miniatúry najnebezpečnejších letísk sveta, modely lietadiel na diaľkové ovládanie aj tematickú kompozíciu z lega.
Nebezpečné letiská možno vidieť prvýkrát
„Modely letísk – diorámy - som z väčšej časti vyrobil ja, kolega Dezider Mészáros spolupracoval na dvoch diorámach. Modely lietadiel sú zapožičané od modelárov z rôznych slovenských klubov,“ hovorí manažér Mlynov Ľuboš Trubíni.
„Najväčším exponátom je vetroň, meria až 17 metrov. Modely lietadiel sú vyrobené z plastu, dreva alebo papiera. Nebezpečné letiská sú z polystyrénu, dreva a rôznych modelárskych posypov.
Výstava je špeciálne pripravená pre Galériu Mlyny, modely najnebezpečnejších letísk sveta sa prezentujú na Slovensku po prvýkrát.
„Nejde o to, že by boli tieto letiská najnebezpečnejšie napríklad z hľadiska množstva havárií, ale skôr o to, že majú netradičné dráhy a len málo pilotov na nich dokáže bezpečne pristáť. Dráhy napríklad končia roklinami, skalným masívom, či morom, alebo sú položené tak, že lietadlo musí uskutočniť niekoľko komplikovaných manévrov, aby pilot mohol bezpečne pristáť,“ vysvetlil Trubíni.
Dráha sa križuje so železnicou
Návštevník výstavy tu nájde napríklad diorámu letiska Paro v Bhutáne, ktoré je ohraničené vrchmi s výškou vyše 5000 m. Pristávať tu môže len 15 „vyvolených“ pilotov, ktorí zvládajú ťažké pristávacie podmienky, keď sa vysokou rýchlosťou rútia nad osídlením údolím a pri klesaní minú rieku Paro Chu.
Ďalšia miniatúra približuje letisko Gisborne na Novom Zélande - ako jedno z mála na svete je unikátne tým, že sa pristávacia dráha pretína so železničnou traťou. Keď pristáva lietadlo, vlak musí zastaviť a čakať na povolenie z kontrolnej veže, aby mohol pokračovať po trati.
Lietadlá – aj tie extrémne veľké - pristávajú na letisku na Antarktíde na ľadovej dráhe s vrstvou 7-10 cm snehu. Problém je v tom, aby obrovské lietadlo neuviazlo v mäkkom snehu.
Ďalšia dioráma zobrazuje letisko princeznej Juliany v Karibiku, ktoré sa stalo atrakciou ostrova St. Maarten. Aj tie najväčšie lietadlá štartujú a pristávajú nad plážou Maho len 10 metrov nad hlavami opaľujúcich sa turistov. Piloti musia dávať pozor, aby ich stroje neskončili v mori.
Nebezpečné kvôli svojej nadmorskej výške 2 860 metrov, častej oblačnosti a silným vetrom je letisko Tenzinga a Hillaryho v Nepále. Dráha má navyše na jednej strane priepasť a na druhej kamennú stenu.
Okrem spomínaných tu uvidíte aj miniatúru letiska Juancho E. Yrausquin na ostrove Saba v Holandských Antilách, horské letisko Courchevel vo Francúzsku priamo medzi zjazdovkami, letisko Cristiana Ronalda na strmom vulkanickom útese ostrova Madeira aj letisko Gibraltár v Španielsku.
Len na pozorovanie
Ako Ľuboš Trubíni doplnil, deti z exponátov najviac zaujíma lego–letisko o rozmeroch 2 x 2 metre, dospelých najmä nebezpečné letiská sveta. „Výstava nie je interaktívna, všetky exponáty sú len na pozorovanie, pretože sú dosť drahé a tiež veľmi krehké,“ dodal Trubíni.