GALANTA. Pred dvomi rokmi sa v Galante začali intenzívnejšie zaoberať výstavbou cyklotrás. Prvými lastovičkami sú trasy na Hlavnej a Bratislavskej ulici. Podľa vedenia mestského úradu ide o unikáty, ktoré nie sú nikde na Slovensku.
Jedinečnými ich robí fakt, že cyklotrasy sú schované za autami. Na spomínaných uliciach sa nachádzajú na pravej strane z pohľadu premávky. „Podarilo sa nám docieliť mimoriadnu bezpečnosť. Zaznamenali sme len dve drobnejšie nehody, zranený nebol ani jeden cyklista,“ ozrejmil primátor Galanty Peter Paška.
Znížila sa intenzita dopravy
Prvotným impulzom budovania cyklotrás bolo dokončenie výstavby obchvatu a prerozdelenie cestnej siete. „Hlavná a Bratislavská ulica sa stali cestami druhej triedy. Z centra vymizla nákladná doprava, bola požiadavka vytvorenia parkovacích miest na spomínaných uliciach,“ uviedla vedúca oddelenia rozvoja mesta Zuzana Krišková.
Vďaka týmto faktorom bolo možné vytvorenie cyklotrás. „Pôvodne sa uvažovalo o rozšírení existujúcich chodníkov. To však nebolo možné, muselo by prísť k výrubu stromov a stratil by sa charakter Hlavnej cesty,“ priblížila referentka dopravy na mestskom úrade Eva Vašáková.
Na ulici sa zúžili teda pruhy pre vodičov zo šiestich na tri metre. Miesto zostalo na parkovacie miesta, ktorých sa vytvorilo 150 a cyklopruhy po oboch stranách.
Navyše, zúženie pruhov malo za následok spomalenie dopravy. „Cezpoľní začali chodiť cez obchvat. V pláne je zníženie rýchlosti na Hlavnej ulici minimálne o 10 km/h, vďaka čomu bude mesto kľudnejšie,“ povedal Paška.
Kedysi prešlo mesto podľa jeho slov 23-tisíc vozidiel, dnes je to tretina.
Budú aj ďalšie etapy
Cyklotrasy na uliciach Hlavná a Bratislavská sú ukončením prvej etapy. „V ďalšej chceme spojiť mestskú časť Kolónia s mestom. Projekt je v najvyššom štádiu rozpracovanosti. Následne by mal zabezpečiť aj spojenie so Samsungom, kde sa uchádzame o prostriedky z výzvy na rozširovanie cyklotrás za prácou. Po nich by sme sa zamerali na mestské časti,“ objasnil primátor Galanty.
Spomínané napojenie na Kolóniu je v štádiu prípravy pre územné rozhodnutie, prebieha územné konanie. Treba dopracovať projektovú dokumentáciu pre stavebné povolenie a vyriešiť majetkoprávne vzťahy. Problémom bol práve obchvat, ktorý rozdeľuje mestskú časť od mesta. Mesto to vyriešilo mostom pod obchvat, takže sa nestretne s cestou. „Bola to vynútená investícia k obchvatu,“ vysvetlil Paška.
Až do Šale
Radnica sa snaží cyklotrasy budovať nielen z vlastných zdrojov, ale aj prostredníctvom eurofondov.
„Desať rokov sa hovorí o výstavbe cyklotrasy na Kaskády. Podarilo sa nám vysporiadať všetky pozemky, v súčasnosti je cyklotrasa na hodnotení na riadiacom orgáne. Musíme v tomto prípade kooperovať s obcou Kajal,“ vysvetlil primátor Galanty a dodal, že v prípade úspechu by sa následne mohla Galanta spojiť cyklotrasou až do Šale.