NITRA. Veľká časť techniky na údržbu ciest v Nitrianskom kraji je v nevyhovujúcom stave. Priemerný vek vozidiel je 24 rokov, niektoré pochádzajú ešte zo 60-tych rokov minulého storočia. Spoločnosť vyčíslila, že na obnovu vozového parku a mechanizmov by potrebovala celkovo zhruba 15 miliónov eur. „Z tohto dôvodu sme z vlastných zdrojov od roku 2014 investovali do techniky 1 040 950 eur,“ uviedol riaditeľ spoločnosti Ivan Folkman v materiáli, ktorým sa zaoberali krajskí poslanci na júlovom zastupiteľstve.
Od kraja žiadala RSÚC Nitra 600-tisíc s tým, že sama k čiastke doloží 120-tisíc eur formou kontokorentného úveru. Poslanci jej sumu schválili.Ako upozornil Folkman, oprava zastaranej mechanizácie je nákladná a neefektívna, pretože po výmene náhradného dielu sa objaví závada na inom diele. Na údržbu mechanizácie v použiteľnom stave vynakladá spoločnosť ročne zhruba 1,5 milióna eur. „Zároveň je táto technika počas roka nedostupná, pretože časté opravy spôsobujú takmer neustále odstavenie v servise, pričom je stále zložitejšie nájsť dodávateľa pre náhradné diely na takéto staré stroje,“ poukázal Folkman.
V prípade neriešenia problému by podľa neho v priebehu niekoľkých rokov prišlo k tomu, že RSÚC Nitra nebude schopná zabezpečiť výkon zimnej aj letnej údržby ciest.V septembri má spoločnosť dostať päť zametačov, ide o projekt z eurofondov. „Bez doplnenia o korbu sypača a radlicu nebudú efektívne využívané. To isté sa týka aj piatich malých vozidiel Unimog, ktoré potrebujeme využívať na kosenie a treba ich vybaviť hydraulickým ramenom a samotnou hlavou – cepákom,“ uviedol Folkman. Ako dodal, ostatné kraje dotovali svoje regionálne správy ciest v roku 2017 rôznymi čiastkami, napríklad Prešovský samosprávny kraj sumou 3,6 milióna eur, Košický samosprávny kraj päť miliónov eur.