NITRA/BRATISLAVA. Legiovlak je projekt Československej obce legionárskej, ktorý si predsavzal vytvoriť vernú repliku legionárskeho vlaku z obdobia rokov 1918–1920, kedy na Transsibírskej magistrále v Rusku prebiehali vojenské operácie československých légií.
V Nite bude od 12. septembra
Vlak od mája 2015 križuje Českú republiku, v auguste a septembri sa zastaví aj v deviatich slovenských mestách. Nitra bude pred Bratislavou predposledným miestom zastávky Legiovlaku na Slovensku. Legiovlak bude za prítomnosti hostí na železničnej stanici v Nitre prístupný 12. septembra od 10. h, v našom meste zostane do nedele 17. septembra. Počas pracovných dní ho možno vidieť od 8. do 18. h, cez víkend od 9. do 19. h. Vstup do expozície Legiovlaku je zdarma.
Prezentáciu unikátneho historického Legiovlaku umožnilo Ministerstvo obrany SR v spolupráci s Československou obcou legionárskou a Nadačným fondom Legie 100, Železnicami Slovenskej republiky, Nadáciou Milana
Rastislava Štefánika Bratislava, Klubom historickej techniky Zvolen, Slovenským technickým múzeom a Múzejno-dokumentačným centrom Bratislava.
Podporuje povedomie o československých légiách
Expozícia Legiovlaku je určená pre odbornú i laickú verejnosť všetkých vekových kategórií, pamätníkov a ich potomkov, ale predovšetkým deti a mládež. Súčasťou výstavy je aj množstvo dobových dokumentov a artefaktov. Posádka vlaku v dobových uniformách sprevádza návštevníkov vlakom s odborným výkladom a vie pomôcť aj
s dohľadaním predka legionára.
Unikátny Legiovlak je vernou replikou legionárskeho vlaku ešalónu z obdobia rokov 1918-1920. Vlak je súčasťou projektu Legie 100, ktorý sa začal v 2014 pri príležitosti 100. výročia začiatkov boja československých légií za samostatný štát. Hlavnou myšlienkou projektu je navrátiť do verejnosti povedomie o československých légiách a ich zásluhách na vzniku samostatného Československého štátu, ako aj prínos generála Milana Rastislava Štefánika k vzniku a budovaniu československých légií.
Stopy po guľkách
Legiovlak tvorí 13 zrekonštruovaných vozňov a predstavuje vojenské ešalóny prepravované železnicou, ktorými sa desaťtisíce československých legionárov prepravili naprieč Ruskom po Transsibírskej magistrále, pričom pri prejazde museli bojovať s boľševikmi. Pre čo najväčšiu autentickosť a priblíženie podoby legionárskych vlakov a životných podmienok legionárov, ich bojovej činnosti a zvykov, boli vybrané najčastejšie používané vagóny.
Súprava vlaku sa skladá z vozňa poľnej pošty, teplušky, plukovnej predajne, ubytovacieho, filmového, dielenského, krajčírskeho, zdravotníckeho, štábneho, veliteľského, obrneného a dvoch plošinových vozňov. Jeden z uvedených vozňov - dielenský sa do Legiovlaku podarilo zaradiť vďaka spolupráci slovenských partnerov Nadácie Milana Rastislava Štefánika v Bratislave a Klubu historickej techniky pri Rušňovom depe Zvolen. Jeho exteriér predstavuje vernú rekonštrukciu historického vozňa, vyrobeného v roku 1906. Nájdené stopy po guľkách sú nemými svedkami udalostí 1. svetovej vojny a jeho interiér tvoria dve expozície.
Autor: TASR/RE