NITRA. O zdieľanie bicyklov je v Nitre záujem. Dopravca ich denne prenajme približne stovku.
„Záujem nás milo prekvapil. Počas prvého týždňa od spustenia služby sa prostredníctvom webu arriva.bike a aplikácie arriva bike zaregistrovalo vyše tisíc záujemcov,“ povedala Petra Helecz, hovorkyňa spoločnosti Arriva.
Bikesharing spustili v posledný júlový piatok. Sedemdesiat bicyklov je rozmiestnených na siedmich stanoviskách, sú súčasťou verejnej dopravy v Nitre.
Pozor na umiestnenie do stojana
„Užívateľov služby by sme radi upozornili, aby dodržiavali inštrukcie na cyklopočítači a dohliadali na správne vrátenie bicyklov. Počas prvého týždňa sa totiž viackrát stalo, že bicykel bol nevhodne umiestnený do stojana a nebol správne ukončený prenájom,“ dodala Petra Helecz.
Podrobné návody sú na webe, na cyklopočítači v zadnej časti bicykla aj na informačnej tabuli pri každom stanovisku.
Arriva Nitra investovala do projektu približne 200-tisíc eur. V tejto sume je zahrnutý nákup bicyklov, špeciálnych stojanov či GPS. Mesto zabezpečilo za 27-tisíc eur plochy pre stojiská bicyklov a kúpilo šesť inteligentných lavičiek, jedna stála 3 300 eur.
„Toto nie je o návratnosti, o peniazoch, ale o tom, že môžeme vytvoriť modernejšie a bezpečnejšie mesto,“ povedal Juraj Kusy, generálny riaditeľ spoločnosti Arriva Nitra.
Deväť mesiacov v roku
Bikesharing bude fungovať do 30. novembra, po zimnej prestávke ho opäť spustia v marci.
Bicykle sa nachádzajú v zmodernizovanej časti autobusovej stanice, v blízkosti pošty na Svätoplukovom námestí, na Župnom námestí, v Mestskom parku pri hokejovej aréne, pri Centro Nitra (zo strany, kde je cyklistický chodník), neďaleko ŠD Mladosť a pri Chrenovskom moste.
Bicykle je možné požičať si na jednom stanovisku a vrátiť ich na inom. Na šiestich stanoviskách sú umiestnené aj inteligentné lavičky, ktoré čerpajú slnečnú energiu. Môžete si tu dobiť mobil (musíte si priniesť káblik, prípadne bezdrôtovo - ak to vaše zariadenie umožňuje) a pripojiť sa na wifi.
Ak prší, lavička sa vypne. Jej povrch tvorí hrubé plexisklo, ktoré je nerozbitné.
Uvítajú návrhy na zlepšenie
Za službu sa platí platobnou kartou. Od septembra bude zrejme možné použiť aj čipovú kartu Arrivy.
Hodinový poplatok za požičanie bicykla je 50 centov, táto sadzba platí na prvé štyri hodiny. Ak chce záujemca využívať bicykel dlhšie, zaplatí maximálne tri eurá za 24 hodín. Pre tých, ktorí budú zdieľané bicykle využívať častejšie, je k dispozícii výhodné ročné predplatné za 25 eur.
Dopravca očakáva, že sa počas prvých týždňov pilotného projektu bude systém dolaďovať. Od cestujúcich uvíta návrhy na zlepšenie.
„Je to vôbec prvý projekt zdieľania smart bicyklov na Slovensku. Predpokladáme, že v budúcnosti v Nitre a jej okolí dôjde k integrácii všetkých druhov verejnej dopravy tak, aby sa stala pre cestujúcich lepšou alternatívou ako individuálna doprava autami," povedal László Ivan, generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku.
Pribudnú cyklotrasy
Primátor Jozef Dvonč povedal, že v súčasnosti je v Nitre 15,2 kilometra cyklotrás. V tomto roku chce mesto vybudovať ďalšie za šesť miliónov eur z eurofondov, chystá vypísanie verejného obstarávania.
Nové cyklotrasy pribudnú podľa primátora medzi Nitrou a Dražovcami, na Chrenovej, prepoja Wilsonovo nábrežie a Jesenského ulicu, Klokočinu a autobusovú stanicu, Mlynárce s Dielmi a Klokočinou, autobusovú stanicu so Štúrovou a plánovaný je tiež cyklochodník Nitra - Vráble.
Dvonč verí, že sa cyklisti budú môcť bez obmedzenia jazdiť aj po Svätoplukovom námestí a Kupeckej ulici. Proti požiadavke sprístupniť im bez obmedzenia celú pešiu zónu, s ktorou prišla iniciatíva Rozbicyklujme Nitru, je dopravný inšpektorát.
Chýba cykloinfraštruktúra
Ľudia zo spomínanej iniciatívy novú službu zdieľania bicyklov vítajú. „Ale bude to efektívne riešenie len v kombinácii s cykloinfraštruktúrou, kde je momentálne stále priestor na zlepšenie. V súčasnosti je situácia taká, že cesty v meste sú pre cyklistov nebezpečné,“ povedala Michaela Hefková z iniciatívy.
Marek Hattas doplnil, že na cestách nie sú vyznačené pruhy pre cyklistov a chýbajú cyklokoridory. „Máme tu 25 rokov vypracovanú cyklokoncepciu a veľmi málo je z nej urobené. Z bikesharingu sa však veľmi tešíme.“
Hattas poukázal, že dostať sa napríklad zo stanice na Svätoplukovo námestie na bicykli je životohrozujúce, pokiaľ ide cyklista po ceste tak ako by mal: „A toto by sa malo zmeniť.“
Podľa Hefkovej je dôležité doplniť v meste aj stojany na bicykle. „My sme ich museli na námestí zaparkovať o lampu.“