NITRA. Prednosta radnice vypracoval na požiadanie poslancov správu o vplyve strategickej investície Jaguar Land Rover na život obyvateľov mesta aj návrh opatrení na zníženie negatívnych dopadov.
Najviac citeľné bude zrejme zvýšenie dopravnej zaťaženosti, dokonca hrozí dopravný kolaps. Poslanci sa boja aj zhoršenej bezpečnostnej situácie.
Viac áut, zničené cesty
Medzi pozitívne efekty patrí podľa materiálu najmä očakávané zlepšenie celkovej ekonomickej situácie, vznik nových pracovných miest, zvýšenie platov, oživenie podnikateľského prostredia, rozvoj bytovej výstavby či zvyšovanie počtu obyvateľov mesta s trvalým pobytom.
Negatívny dopad bude mať investícia na dopravnú zaťaženosť. Hrozia dopravné kolapsy a zdržania cestujúcich, miestne komunikácie sa rýchlejšie znehodnotia.
Podľa prednostu Igora Kršiaka sa riziko zníži, ak budú vybudované záchytné parkoviská pri vstupoch do mesta a prepojenie na kyvadlovú (verejnú alebo firemnú) dopravu. Pomôcť má aj budovanie cyklotrás do zamestnania a zabezpečenie preferencie verejnej dopravy prostredníctvom cestnej svetelnej signalizácie.
V materiáli sa spomína aj vybudovanie malého južného obchvatu a mostových prepojení, na ktoré by malo mesto získať štátnu dotáciu. Podľa prednostu treba zároveň presadzovať železničnú dopravu, nákladnú aj osobnú, a vylúčiť nadrozmerné vozidlá z centra mesta. Ako to dosiahnuť, nie je napísané.
Viac odpadu aj priestupkov
V súvislosti s ubytovaním zamestnancov automobilky hrozí podľa materiálu nárast počtu obyvateľov bez trvalého alebo prechodného pobytu v Nitre, čo prinesie aj nárast produkcie komunálneho odpadu bez identifikácie jeho platcov.
„V oblasti bezpečnosti mesta možno výnimočne očakávať nárast priestupkovosti,“ avizuje prednosta. Pomôcť by mala zvýšená hliadková činnosť mestskej polície a zriadenie nového obvodného oddelenia PZ.
„Čiže my už vopred očakávame, že sem prídu nejakí vagabundi, ktorí budú rušiť verejný poriadok a páchať priestupky. Prísľuby o zriadení obvodného oddelenia Policajného zboru počúvame roky, o posilnení hliadkovej činnosti štátnej polície počúvame desaťročia, takže nevidím nejakú veľkú perspektívu,“ reagoval poslanec Miloš Dovičovič.
Poukázal tiež, že posilnenie mestskej polície bude mať dopad na mestský rozpočet.
Most mal byť už opravený
Správu, ktorú vypracoval prednosta, vyhodnotil poslanec z hľadiska obsahu ako dobrú. No navrhované opatrenia mohli byť podľa neho efektívne, keby sa prijali pred dvoma rokmi. „Dnes už vlak prefrčal okolo nás,“ poznamenal.
Navyše, v materiáli nie sú uvedené termíny ani osoby zodpovedné za realizáciu opatrení. „Tu je načrtnuté, čo treba spraviť. Nie je tu napísané, kto to urobí, dokedy to urobí. Ak to bude fungovať ako uznesenie vlády z 20. septembra 2015, podľa ktorého máme už dva roky opravený Univerzitný most (dodnes nebola ukončená ani súťaž – pozn. red.), tak nevidím veľkú perspektívu v tom, že negatívne dôsledky vieme aspoň minimalizovať,“ povedal Dovičovič.
Navrhol, aby prednosta doplnil do materiálu termíny aj zodpovedné osoby, a to do 12. októbra. Zastupiteľstvo to schválilo, rovnako ako návrh Petra Oremusa, aby prednosta do decembra predložil konkrétne opatrenia na zníženie negatívnych dopadov investície vrátane finančných nákladov.
Vlaky pôjdu na sever
Poslanci žiadajú informácie a „odpočet úloh“ aj od štátnej firmy MH Invest, ktorá sa podieľa na budovaní strategického parku. Navrhla to Marta Rácová, termín je do 12. októbra.
„Zaoberá sa investíciou, strategickým parkom, ale o to, čo to prinesie mestu, sa nestará,“ povedal na adresu štátnej firmy Dovičovič. Prístup Jaguaru je podľa poslancov neporovnateľne lepší.
Primátor Jozef Dvonč poznamenal, že mnohé z negatívnych očakávaní sa vôbec nemusia naplniť. Ako príklad uviedol transport hotových výrobkov zo závodu Jaguar Land Rover, ktorý nebude smerovaný cez Nitru: „Cez mesto nepôjde ani jeden vlak, všetko pôjde smerom na sever.“
Primátor ocenil, že sa komunikácia s automobilkou výrazne zlepšila. Povedal, že mesto do roku 2018 dodrží to, čo sľúbilo: rozšírenie kapacity materských škôl aj prísľuby vo verejnej doprave.
„Aj v tomto prípade je však záver taký, že Jaguar si väčšinu hromadnej dopravy, asi 90 percent, bude riešiť vlastnými kapacitami. Čiže nám tam vychádza denne nárast cestujúcich do priemyselnej zóny, do prevádzky automobilky, možno nejakých 280 alebo 300 ľudí,“ vyčíslil Dvonč.