NITRA. Hudobník Fero Király prichádza po minuloročnom úspechu s vydaním CD Cluster ensemble plays Philip Glass , ktorý získal pozitívne ohlasy v slovenských aj zahraničným médiách, s novým projektom. Zahrá ďalšie raritné skladby Philipa Glassa, ktoré až do tohto roka neboli uvedené na Slovensku a málo sa hrávajú aj v zahraničí.
Nadčasovosť skladieb
V nitrianskej synagóge v piatok 22. septembra o 18. h uvedie skladby Dance Nr. 2 a Nr. 4 pre sólový elektrický organ, vstup je voľný. Obe vznikli koncom 70. rokov a sú súčasťou väčšieho cyklu piatich tancov, z ktorých ostatné sú určené pre väčší ansámbel. Pochádzajú z konca Glassovho minimalistického obdobia, sú medzi poslednými dielami, v ktorých Philip Glass pracuje s repetitívnym zvukom s minimom melódií charakteristickým pre jeho rannú tvorbu.
Obe skladby majú približne 20 minút a hrajú sa vo vysokom tempe. Zvuk elektrického organu s basovými pedálmi im dodáva nadčasovosť. Skladby z dnešného pohľadu „predbehli dobu”. Je v nich cítiť estetiku, s ktorou dnes pracuje klubová elektronická hudba. Na rozdiel od nej sú však hrané naživo na jedinom klávesovom nástroji a od interpreta vyžadujú obrovské sústredenie a precíznosť.
Dances doteraz Király hral iba v malých netradičných priestoroch – v Kraloveskej knižnici, Divadle Pôtoň v Bátovciach, V Trebišovskom mestskom parku v rámci festivalu Intervencie alebo v Dome smútku vo Valaskej Belej na festivale Kinobus. Tentoraz skladby predvedie v reprezentatívnom priestore nitrianskej synagógy.
Mnohé z nich premiéroval
Fero Király sa rannej tvorbe Philipa Glassa venuje 4 roky. V minulosti sólovo alebo ako súčasť Cluster ensemble zahral väčšinu dostupných diel z tohto skladateľovho priekopníckeho obdobia. Mnohé z nich na Slovensku aj premiéroval. Niektoré zo skladieb, napríklad Music with Changing Parts , posledné desaťročia nehrával ani samotný Glass.
Viacero Glassových skladieb uviedol Fero v minulosti sólovo vo významných priestoroch po Slovensku. Music in Contrary Motion, Two Pages a Mad Rush hral na píšťalovom organe v Dóme sv. Alžbety v Košiciach, ale aj v Dóme sv. Martina a vo veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu.
Okrem interpretácie súčasnej hudby sa Fero vo svojej tvorbe venuje digitálnym technológiám a ich vplyvu na hudbu. Jeho projekty majú presah do performance, soundartu a inštalácií. Využíva pri tom nové hraničné experimentálne polohy, vytvára si vlastný softvér a rád spolupracuje na projektoch s inými umelcami.