NITRA. Cesta z Dražoviec do centra Nitry trvala Igorovi Synakovi vyše hodinu. V minulosti rovnakú trasu zvládol za pätnásť minút. Hovorí, že takéto kolóny ešte v Nitre nezažil: „Ľudia meškajú do práce, na vyšetrenia k lekárovi, žiaci do školy.“
Súčasnú katastrofickú dopravnú situáciu spôsobilo uzavretie križovatky Nitra – Sever na rýchlostnej ceste R1A. Na cestách sa od pondelka tvoria kolóny áut, nepomáha ani to, že dopravu riadia policajti.
„Najhoršie je to ráno. Aj keď som si poriadne privstal, do roboty som opakovane prišiel neskoro. Toto ma teraz čaká do polovice novembra?“ pýta sa Peter.
Nenormálny stav
Uzávierka križovatky má trvať do 15. novembra, do polnoci. Súvisí s výstavbou strategického parku a automobilky Jaguar Land Rover.
Uzavretý je diaľničný privádzač a kruhový objazd, ktorý bol daný len do predčasného užívania. Teraz ho prerábajú. Jedinou prístupovou cestou do priemyselného parku je preto od 15. septembra zjazd z okružnej križovatky na ceste I/64 medzi Nitrou a Dražovcami. Táto križovatka je zároveň jedným z hlavných vstupov / výstupov do Nitry v smere od Topoľčian.
„Už od skorých ranných hodín sa v smere od Čakajoviec a Dražoviec tvorili kolóny automobilov smerujúcich do Nit-ry a priemyselného parku. Cesta bola zapchatá v oboch pruhoch od kruhového objazdu pod Zoborom po kruhový objazd pri priemyselnom parku. Kolóny áut stáli aj na severnom obchvate od Kyneku, Lehoty, pretože sa nedalo pokračovať v jazde smerom na Šindolku,“ opísal nám situáciu Igor Synak.
Cesta od Dražoviec do centra Nitry mu minulý týždeň trvala 60 až 80 minút. Ako sme už spomenuli, predtým prešiel túto trasu za 15 minút. Situácia sa znormalizovala až v dopoludňajších hodinách.
Aj autobusy sú v sklze
Uzávierka križovatky sa dotkla aj mestskej autobusovej dopravy. „Samotnou križovatkou síce nepremáva žiadna pravidelná linka, presmerovaný tok individuálnej dopravy však úplne upchal takzvaný severný obchvat aj štátnu cestu smerom na Topoľčany. V čase dopravných špičiek v kolónach viaznu autobusy na linkách 2, 4, 16, 17 a 94,“ informovala Petra Helecz, hovorkyňa spoločnosti Arriva Nitra.
Dodala, že niektoré autobusy z týchto liniek „v rámci výkonu prechádzajú aj na iné linky“, kam si meškanie prenášajú, napríklad na linku 27.
„Na jednotlivých spojoch evidujeme meškania až do 40 minút. Napríklad 3,5-kilometrová jazda od okružnej križovatky pod Zoborom po začiatok priemyselného parku, ktorá bežne trvá autobusom päť minút, sa v týchto dňoch bežne vyšplhá aj na polhodinu,“ vyčíslila Petra Helecz.
V súvislosti s kolónami nebol podľa nej vynechaný žiadny spoj. Mnohé však meškali tak dlho, že na zastávky prichádzali až po plánovanom odchode nasledujúceho spoja: „Preto verejnosť často vnímala tieto spoje, akoby ani neboli vykonané.“
Lepšie to nebude
V súvislosti s uzávierkou okružnej križovatky musela Arriva Nitra zmeniť trasy presunu autobusov z priemyselného parku.
„Po tom, ako ráno privezú ľudí do zamestnania, vracajú sa do mesta prázdne. Navyše sme museli nájsť náhradný priestor pre otáčanie sa autobusov, ktoré majú konečnú v blízkosti uzatvorenej okružnej križovatky,“ informovala Helecz.
Po dohode s vedením spoločnosti DS Smith môžu vodiči autobusov využívať na otočenie jej areál.
Cestujúci sa musia pripraviť na to, že autobusy budú vzhľadom na kolóny aj v ďalších týždňoch meškať. „Upraviť kompletne cestovný poriadok je za tejto situácie náročné či už z časových dôvodov, ale aj kvôli tomu, že dĺžka a čas vzniku kolón sa v jednotlivých dňoch mení,“ upozorňuje hovorkyňa.
Dopravca eviduje spoje, ktoré v jeden deň meškajú jednu minútu a na druhý deň v rovnakom čase pätnásť minút: „Takéto náhodné situácie nie je možné v cestovnom poriadku ošetriť.“
Pomáha polícia
„Cesta je najviac zaťažená od šiestej zhruba do deviatej hodiny ráno. Polícia na mieste riadi dopravu podľa potreby – v posledných dňoch hlavne v ranných hodinách od 5.30 hodiny,“ informovala hovorkyňa polície Renáta Čuháková.
Vodičov prichádzajúcich od Topoľčian, ktorí nesmerujú do priemyselného parku, policajná hliadka v Čakajovciach odkláňa na Zbehy a Lužianky. „Pripájajú sa na cestu II/513, kde riadi premávku ďalšia policajná hliadka.“
Vodičom, ktorí nesmerujú do priemyselného parku, polícia radí využiť alternatívnu trasu: „Znížia tak dobu prejazdu vodičov, ktorí vchádzajú do Dražoviec od Lefantoviec, prípadne smerujú do priemyselného parku.“
Jedno vozidlo by malo podľa Čuhákovej využiť čo najviac osôb, „a tým sa zníži počet vozidiel a zvýši plynulosť premávky“. Polícia ďalej radí, aby vodiči v kolóne sledovali minimálne dve – tri vozidlá pred sebou a včas sa rozbiehali, čím zmenšia vzdialenosti medzi autami. „Vhodným riešením je aj zváženie dopravy MHD.“
Krajský dopravný inšpektorát v súvislosti s uzávierkou križovatky apeluje na vodičov, aby rešpektovali pokyny policajtov.
„Na cestu do Nitry zo smeru od Topoľčian, ale aj opačným smerom, je potrebné si vyhradiť primeranú časovú rezervu,“ dodala Čuháková.
Pomohol by pruh
Dopravný inžinier Andrej Sitkey upozorňuje, že zápchy nie sú len na ceste I/64 medzi Nitrou a Dražovcami, ale aj na alternatívnej ceste tretej triedy vedúcej cez Lužianky.
„V tomto prípade je problémom napojenie na cestu II/513, na takzvanú hlohoveckú cestu. Odbočiť od Lužianok doľava na križovatke pri Metre je v rannej špičke skoro nemožné. Mnohí vodiči sa preto tejto križovatke vyhýbajú.“
Situácia by sa dala podľa Sitkeya vylepšiť, ak by bol vľavo od priebežného pruhu zriadený pripojovací pruh: „Podobne je riešená križovatka Štefánikova – Staničná v Nitre“.
Pripojovací pruh je možné zriadiť len jednoduchými úpravami a zmenou dopravného značenia. „Okrem toho by bolo vhodné v celom úseku od Metra až po napojenie od Klimaku znížiť rýchlosť jazdy.“
Návrhy už Sitkey posunul na príslušné úrady. „Odpoveďou je, že na ostatnom zastupiteľstve samosprávneho kraja boli schválené prostriedky na dopravný prieskum, ktorý však skonštatuje to, čo už všetci dobre vieme – kapacita križovatiek je prekročená...“
Realizácia opatrení, ktoré situáciu môžu zlepšiť, sa tak opäť odsúva.