NITRA. Dve plastiky od Tibora Bartfaya, ktoré boli pred rokmi na Chrenovej, sú už zreštaurované. Kvet stojí od minulého týždňa na podstavci v areáli Základnej umeleckej školy Jozefa Rosinského, Siréna je zatiaľ umiestnená v sklade.
Čaká tam aj dielo s názvom Ruky, mesto zrejme vyčlení peniaze na jeho obnovu na budúci rok. Všetky tri plastiky by sa mali vrátiť na Chrenovú. Podľa Juraja Nováka, autora projektu Bartfay medzi nami, to však nie je najlepšia myšlienka. O diela má obavy.
Sadrový Štefánik mal tri metre. Nezachoval sa
Tibor Bartfay (1922 – 2015) sa narodil v Nitre a opakovane sa sem vracal. Aj svoju diplomovú prácu v roku 1947 vytvoril pre Nitru – išlo o trojmetrovú sadrovú sochu Štefánika.
„Zachovala sa z nej len jediná fotografia,“ hovorí Juraj Novák, ktorý skúmal majstrovu tvorbu. Na slávnostnom odhalení Kvetu povedal, že Bartfay nemal po ukončení štúdií ľahkú pozíciu: „Z Prahy sa vrátil ako vyštudovaný monumentalista, ktorý je závislý od štátnych zákazok, aby prežil.“
V Nitre má umelec niekoľko diel, mnohí ani netušia, že je ich autorom. Okrem notoricky známeho Lenina či Pomníka Červenej armády vytvoril napríklad aj reliéfnu stenu na nožičkovom dome na Štúrovej ulici, Protest proti vojne v parku, Pribinu pod hradom či Protest / Snem vtákov, ktorý stojí na trávniku pred Divadlom A. Bagara od roku 2000.
Harfa vraj pribudla dodatočne
Tri plastiky pre Chrenovú I vznikli na prelome 60./70. rokov. Prvá bola Siréna, bytosť z gréckej mytológie, ktorá je zo zváraného medeného plechu. Situovaná bola nad betónovou vodnou nádržou pred bytovým domom F. V roku 1999 ju demontovali.
„Nosník nebol povrchovo upravený, vo vode odhrdzavel a socha spadla do bazénika,“ povedal Novák. O rok neskôr bol bazén aj na odporúčanie Tibora Bartfaya upravený na detské ihrisko s pieskoviskom.
Ruky, známe aj pod názvom Pocta hudbe, sú z betónu a stáli medzi medzi blokmi bytových domov A a B, pod oknami majstra Júliusa Bartfaya. Syn ich vytvoril ako poctu svojmu otcovi. „Zrejme boli navrhnuté aj zrealizované bez harfy, ktorá bola urobená dodatočne,“ povedal Novák.
Povráva sa, že komisia, ktorá dielo schvaľovala, mala problém s tým, že ruky vyzerali akoby sa modlili. „To bolo ideologicky neprijateľné, preto medzi ne pribudla harfa.“
Kvet je zo zváraného medeného plechu, ľudia ho volali aj „slonie uši“. Stál medzi výškovými domami bloku D.
Novák má obavy z vandalov a zlodejov
Všetky tri plastiky pred rokmi skončili v sklade mestských služieb, dôvodom bol zlý stav. Juraj Novák povedal, že projekt Bartfay medzi nami vznikol ako reakcia na neodborné uskladnenie sôch. Po dohode s mestom ich vlani previezli do areálu ZUŠ na Vajanského.
V tomto roku poskytlo mesto peniaze na obnovu Kvetu (10 500 eur) a Sirény (6 500 eur). Práce robil Martin Pala, dvorný reštaurátor Bartfayovcov.
„Ďakujem za iniciatívu, ktorú si vyvinul, ďakujem za bombardovanie a za to, že si nám nedovolil zabudnúť,“ povedala Novákovi pri odhaľovaní Kvetu Iveta Žitňanová z odboru kultúry na radnici.
Dodala, že Kvet sa určite vráti na Chrenovú, hoci nie na pôvodné miesto. Tam, kde stál, je teraz bujný porast. Na sídlisko sa má vrátiť aj Siréna a po zreštaurovaní tiež Ruky, v ich prípade pôjde do terénu kópia.
„Umiestnenie diel vo verejnom priestore je otázka na širšiu a veľmi odbornú diskusiu. Musíme posúdiť nielen to, že sochy boli vytvorené pre Chrenovú, ale musíme zvážiť aj ich hodnotu a hlavne materiál, z ktorého sú zhotovené,“ reagoval Juraj Novák v súvislosti s medeným Kvetom a Sirénou.
Pripomenul, že obe tieto diela boli poškodené a z Kvetu bol dokonca zozadu vystrihnutý kus plechu. Rozhodnutie, či sa vrátia na sídlisko, bude v konečnom dôsledku na vlastníkovi, ktorým je mesto.