NITRA. Situácia v mestskej autobusovej doprave je kritická. Autobusy jazdia (alebo skôr nejazdia) bez vopred určených pravidiel. Ľudia nikdy nevedia, koľko budú čakať na zastávke. Nie každý má prístup k internetu, kde sú informácie o vynechaných spojoch. Navyše, aj tie sa môžu na poslednú chvíľu meniť.
Chaos súvisí s nedostatkom vodičov. Arriva Nitra s ním zápasí už niekoľko mesiacov. Cestujúci sa sťažujú, stav je neúnosný. Zastupiteľstvo preto rokovalo o zavedení dočasného cestovného poriadku na niektorých linkách. Platiť by mal do konca januára. Spojov nebude jazdiť viac ako teraz, no bude vopred určené, ktoré to budú.
Poslanci sa zatiaľ na podobe nového – dočasného grafikonu nedohodli. Návrhy, ktoré im predložila Arriva Nitra, sa im nepozdávali. Materiál vrátili na dopracovanie, budú sa ním zaoberať znovu v pondelok.
Zvýšili platy
„Vlna nespokojnosti ľudí je oprávnená,“ povedal primátor Jozef Dvonč, ktorý kritiku na adresu mesta odmieta.
„Prijímali sme jedno opatrenie za druhým, vyústením malo byť prijatie dočasného cestovného poriadku. Mal vyriešiť stabilitu – občan príde na zastávku a bude vedieť, kedy by mal ísť autobus,“ dodal primátor, ktorý už odsúhlasil navýšenie platov vodičov o 145 eur aj s odvodmi (ich zvýšenie sa prejaví v sume, ktorú mesto platí Arrive Nitra za výkony vo verejnom záujme).
Primátor nevylúčil, že ak sa nepodarí nájsť riešenie a situácia sa nestabilizuje, bude mesto kontaktovať aj iných prepravcov: „Vidím jedno riešenie – že linky, ktoré by Arriva nevedela zabezpečiť, by sme dočasne nahradili inými dopravcami.“
Dvonč ako príklad spomenul „menší dvadsaťmiestny mikrobus“.
Hrozia sankcie
Dočasný grafikon, o ktorom budú poslanci opakovane rokovať, by mal platiť od 23. októbra. Zmeny by sa mali dotknúť liniek 1, 8, 13, 18, 24, 32 a 33.
V návrhu na uznesenie sa píše aj o dodatku k zmluve medzi mestom a Arrivou, na základe ktorého by za každý vynechaný spoj z viny dopravcu, počnúc 23. októbrom, hrozila zmluvná pokuta 1 500 eur.
Siahli aj na špičku
Poslanci už v septembri zaviazali Arrivu, aby v novom dočasnom grafikone zachovala plnú obslužnosť spojov v rannej aj popoludňajšej špičke. Dopravca vypracoval dve alternatívy úpravy – na riadne zastupiteľstvo bola predložená tá, ktorá siaha aj na spoje v špičke.
„Cestovanie mimo špičky sa týka síce menšieho počtu cestujúcich, no vzhľadom na nižší počet spojov v tomto čase je po zrušení ich časti možnosť alternatívnej voľby výrazne sťažená oproti situácii v čase špičky. Osobný dopad na cestujúceho je tak ťažší,“ zdôvodnil dopravca.
Výsledná podoba dočasného cestovného poriadku by podľa neho mala predstavovať kombináciu liniek, ktoré premávajú bez zmeny, a liniek, ktoré premávajú v obmedzenom režime.
„Pre zmenené linky by dopravca na zastávkach zverejnil upravené cestovné poriadky, čím by sa odstránil verejnosťou často kritizovaný nesúlad medzi zverejneným a reálnym rozsahom služieb,“ píše sa v materiáli.
Už teraz nejazdia
Návrh, ktorý dopravca predložil na riadne zastupiteľstvo, označili poslanci z Klokočiny za neakceptovateľný. Niektoré linky mali totiž jazdiť ako počas letných prázdnin.
„Zastávky sú plné ľudí, vidno, že spoje nejazdia, toľko ľudí na zastávkach nikdy nestálo. Pýtajú sa, ako sa majú dostať do práce. Ja nezdvihnem ruky za redukciu linky 32 v raňajšej špičke,“ vyjadrila sa poslankyňa Marta Rácová.
„Bavíme sa o tom, či tieto spoje máme alebo nemáme vypustiť z cestovného poriadku. Realita je však taká, že tie spoje už dnes nejazdia,“ reagoval Vladimír Šimko z Arrivy Nitra.
Vodiči aj z Ukrajiny
Dopravca informoval, že v súčasnosti ukončuje nábor 15-20 vodičov, ktorí po zaškolení budú zaradení do výkonov verejnej dopravy. K nim by malo pribudnúť ďalších devätnásť vodičov z Ukrajiny. Ich zaučenie bude trvať šesť mesiacov.
Personálny stav by sa mal ustáliť do konca roka. „Následne by sa tak pristúpilo k ukončeniu dočasného obmedzeného režimu spojov a prechodu na štandardný rozsah obslužnosti.“
Ospravedlňujú sa
Arriva Nitra nám poslala stanovisko, v ktorom avizuje, že ak bude upravený grafikon schválený, približne v lehote dvoch – troch týždňov upraví cestovné poriadky i spoje.
„Verejnosť budeme včas informovať,“ zdôraznil Juraj Kusy, generálny riaditeľ Arriva Nitra.
„Našim cestujúcim v Nitre, ktorých sa výpadky spojov dotkli, sa aj touto cestou úprimne ospravedlňujeme. Je nám to skutočne ľúto, nakoľko naším primárnym cieľom je, aby sme najneskôr k 1. februáru 2018 opäť zabezpečovali dopravu podľa dnes platných cestovných poriadkov,“ dodal Kusy.
Pripomenul, že s nedostatkom vodičov sa stretávajú dopravné spoločnosti vo všetkých častiach Slovenska, aj mnohé európske krajiny.