Železnice prehodnotili svoje zdroje, štúdia na stanicu bude

ŽSR nepredpokladajú, že sa s obnovou stanice začne už v roku 2018.

Železničná stanica v Nitre.Železničná stanica v Nitre. (Zdroj: jk)

NITRA. Železnice dajú s niekoľkomesačným oneskorením vypracovať štúdiu realizovateľnosti obnovy železničnej stanice v Nitre. Peniaze nájdu z vlastných zdrojov.

S návrhom, aby finančne prispelo mesto, respektíve iné inštitúcie, neuspeli. Pôvodne mala byť súťaž na štúdiu vyhlásená už v lete. ŽSR však oznámili, že na ňu nemajú. Teraz to prehodnotili.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mesto prispieť nemôže

Ešte v auguste sa Železnice obrátili na mesto „s požiadavkou navrhnúť model spoločného financovania alebo hľadať možnosti iných zdrojov financovania“ štúdie. Inými zdrojmi mali byť fondy Európskej únie alebo „všetky dotknuté inštitúcie“.

SkryťVypnúť reklamu

Primátora Jozefa Dvonča prístup ŽSR prekvapil. Odpísal, že mesto nie je vlastníkom budovy stanice ani súvisiacich pozemkov, a preto nemôže verejné zdroje investovať do cudzieho majetku a nemôže sa ani uchádzať o dotáciu z eurofondov.

Dvonč pripomenul, že mesto má v rozpočte schválených 200-tisíc eur, „ktoré ako svoj záväzok pri rokovaniach so Železnicami SR prijalo ako účelový výdavok na rekonštrukciu mostovej lávky nad železnicou“.

Konštatoval, že túto modernizáciu mesto uskutoční „najmä v prospech klientov železničnej dopravy využívajúcich lávku ako prístupovú komunikáciu k stanici“. Práce by sa mali začať na budúci rok.

Mali prehodnotiť postoj

Súčasťou listu, ktorý radnica poslala ŽSR, je aj žiadosť „o prehodnotenie aktívneho postoja smerujúceho k samotnej obnove železničnej stanice v Nitre“.

SkryťVypnúť reklamu

Primátor poukázal, že Nitra bude od roku 2018 plniť významnú logistickú funkciu z titulu výstavby strategického parku. S tým možno „dôvodne predpokladať zvýšenú dopravu verejnosti za pracovnými možnosťami v regióne“.

Radnica sa odvolala aj na Memorandum o spolupráci pri spoločnom postupe obnovy železničnej stanice z júna 2016. Práve v ňom Železnice deklarovali vážny záujem spracovať na svoje náklady štúdiu realizovateľnosti.

„Nakoľko ide o právny dokument zverejňovaný v zmysle platnej legislatívy SR, možno uvedený prejav vnímať ako deklaráciu Železníc smerom k cestujúcej verejnosti,“ píše sa vo vyjadrení mesta.

Prehodnotili zdroje

Železnice nakoniec svoj prístup zmenili. „Na základe reakcií oslovených subjektov o podieľaní sa na vypracovaní štúdie, ktorej výsledky sa ich priamo dotýkajú, ŽSR prehodnotili alokáciu finančných zdrojov a pristúpia k zadaniu predmetnej štúdie bez participácie dotknutých subjektov,“ informovala hovorkyňa ŽSR Ivana Popluhárová.

SkryťVypnúť reklamu

Cena štúdie bude podľa nej známa „na základe výsledkov verejného obstarávania“.

Hovorkyňa dodala, že ŽSR sa neustále zaoberajú problematikou zlepšenia dopravy v regióne Nitra aj so zreteľom na nové investície. Zdôraznila, že svoj aktívny postoj k spravovanému majetku nemenia, „len pristúpili k zmene priorít v zásobníku investičných aktivít“.

Harmonogram investičnej činnosti bude možné spresniť až po vypracovaní štúdie. Železnice však nepredpokladajú, že sa s obnovou stanice začne už v roku 2018. Pred časom sa vyjadrili, že nepredpokladajú začiatok prác skôr ako po roku 2020.

Štyri alternatívy

Na základe štúdie sa má rozhodnúť medzi štyrmi alternatívami: rekonštrukcia existujúcej budovy, výstavba novej budovy na voľných pozemkoch v správe ŽSR, výstavba terminálu integrovanej osobnej prepravy a revitalizácia budovy stanice a jej okolia formou PPP projektu, teda v spolupráci so súkromným investorom.

Výpravná budova na nitrianskej železničnej stanici bola postavená v roku 1876, v roku 1921 pribudla menšia prístavba. Za posledné roky sa tu robili len menšie úpravy. Cestujúci uvítali najmä rekonštrukciu toaliet, ktoré boli v katastrofálnom stave.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 696
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 900
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 593
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 459
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 689
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 428
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 258
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 673
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu