NITRA. Železnice dajú s niekoľkomesačným oneskorením vypracovať štúdiu realizovateľnosti obnovy železničnej stanice v Nitre. Peniaze nájdu z vlastných zdrojov.
S návrhom, aby finančne prispelo mesto, respektíve iné inštitúcie, neuspeli. Pôvodne mala byť súťaž na štúdiu vyhlásená už v lete. ŽSR však oznámili, že na ňu nemajú. Teraz to prehodnotili.
Mesto prispieť nemôže
Ešte v auguste sa Železnice obrátili na mesto „s požiadavkou navrhnúť model spoločného financovania alebo hľadať možnosti iných zdrojov financovania“ štúdie. Inými zdrojmi mali byť fondy Európskej únie alebo „všetky dotknuté inštitúcie“.
Primátora Jozefa Dvonča prístup ŽSR prekvapil. Odpísal, že mesto nie je vlastníkom budovy stanice ani súvisiacich pozemkov, a preto nemôže verejné zdroje investovať do cudzieho majetku a nemôže sa ani uchádzať o dotáciu z eurofondov.
Dvonč pripomenul, že mesto má v rozpočte schválených 200-tisíc eur, „ktoré ako svoj záväzok pri rokovaniach so Železnicami SR prijalo ako účelový výdavok na rekonštrukciu mostovej lávky nad železnicou“.
Konštatoval, že túto modernizáciu mesto uskutoční „najmä v prospech klientov železničnej dopravy využívajúcich lávku ako prístupovú komunikáciu k stanici“. Práce by sa mali začať na budúci rok.
Mali prehodnotiť postoj
Súčasťou listu, ktorý radnica poslala ŽSR, je aj žiadosť „o prehodnotenie aktívneho postoja smerujúceho k samotnej obnove železničnej stanice v Nitre“.
Primátor poukázal, že Nitra bude od roku 2018 plniť významnú logistickú funkciu z titulu výstavby strategického parku. S tým možno „dôvodne predpokladať zvýšenú dopravu verejnosti za pracovnými možnosťami v regióne“.
Radnica sa odvolala aj na Memorandum o spolupráci pri spoločnom postupe obnovy železničnej stanice z júna 2016. Práve v ňom Železnice deklarovali vážny záujem spracovať na svoje náklady štúdiu realizovateľnosti.
„Nakoľko ide o právny dokument zverejňovaný v zmysle platnej legislatívy SR, možno uvedený prejav vnímať ako deklaráciu Železníc smerom k cestujúcej verejnosti,“ píše sa vo vyjadrení mesta.
Prehodnotili zdroje
Železnice nakoniec svoj prístup zmenili. „Na základe reakcií oslovených subjektov o podieľaní sa na vypracovaní štúdie, ktorej výsledky sa ich priamo dotýkajú, ŽSR prehodnotili alokáciu finančných zdrojov a pristúpia k zadaniu predmetnej štúdie bez participácie dotknutých subjektov,“ informovala hovorkyňa ŽSR Ivana Popluhárová.
Cena štúdie bude podľa nej známa „na základe výsledkov verejného obstarávania“.
Hovorkyňa dodala, že ŽSR sa neustále zaoberajú problematikou zlepšenia dopravy v regióne Nitra aj so zreteľom na nové investície. Zdôraznila, že svoj aktívny postoj k spravovanému majetku nemenia, „len pristúpili k zmene priorít v zásobníku investičných aktivít“.
Harmonogram investičnej činnosti bude možné spresniť až po vypracovaní štúdie. Železnice však nepredpokladajú, že sa s obnovou stanice začne už v roku 2018. Pred časom sa vyjadrili, že nepredpokladajú začiatok prác skôr ako po roku 2020.
Štyri alternatívy
Na základe štúdie sa má rozhodnúť medzi štyrmi alternatívami: rekonštrukcia existujúcej budovy, výstavba novej budovy na voľných pozemkoch v správe ŽSR, výstavba terminálu integrovanej osobnej prepravy a revitalizácia budovy stanice a jej okolia formou PPP projektu, teda v spolupráci so súkromným investorom.
Výpravná budova na nitrianskej železničnej stanici bola postavená v roku 1876, v roku 1921 pribudla menšia prístavba. Za posledné roky sa tu robili len menšie úpravy. Cestujúci uvítali najmä rekonštrukciu toaliet, ktoré boli v katastrofálnom stave.