NITRA. Zreštaurované sochy od Tibora Bartfaya sa na sídlisko nevrátia. Mesto zmenilo svoje rozhodnutie. Potvrdila nám to vedúca odboru kultúry Dagmar Bojdová.
Diela, ktoré kedysi stáli na Chrenovej, si bude môcť verejnosť pozrieť v areáli základnej umeleckej školy na Vajanského ulici. Zatiaľ je tam inštalovaný len Kvet. Na budúci rok pribudne Siréna, ktorá je už zreštaurovaná a čaká v sklade.
Miesto v škole je chránené
„Po dôkladnom zvážení všetkých relevantných možností a súvisiacich bezpečnostných opatrení zostávajú umelecké diela v zmysle zmluvy o výpožičke v areáli ZUŠ Jozefa Rosinského,“ vyjadrili sa na odbore kultúry.
Školský areál podľa radnice „ponúka chránené a dôstojné miesto na prezentáciu diela Tibora Bartfaya“.
Na Chrenovej I boli v minulosti tri plastiky od tohto umelca, vznikli na prelome 60.-70. rokov. Po desaťročiach ich demontovali pre zlý technický stav. Všetky skončili v sklade mestských služieb. Odtiaľ ich vlani presunuli do areálu ZUŠ na Vajanského ulici. Dôvodom je projekt Bartfay medzi nami, ktorého autorom je pedagóg Juraj Novák.
Tri diela mali byť pôvodne v areáli ZUŠ umiestnené natrvalo, potom mesto zmenilo názor. Na základe iniciatívy nedávno zosnulého akademického maliara Mariána Žilíka sa rozhodlo vrátiť plastiky po ich zreštaurovaní na sídlisko, pre ktoré boli vytvorené. Našlo už aj vhodné pozemky, no nakoniec to prehodnotilo.
Zvažovali aj ďalšie kamery
„Umiestnenie diel vo verejnom priestore je otázka na širšiu a veľmi odbornú diskusiu. Musíme posúdiť nielen to, že sochy boli vytvorené pre Chrenovú, ale musíme zvážiť aj ich hodnotu a hlavne materiál, z ktorého sú zhotovené,“ povedal Juraj Novák v septembri, pri príležitosti slávnostného odhalenia Kvetu v areáli školy.
Pracovníčka odboru kultúry vtedy reagovala, že dielo sa určite vráti na Chrenovú, hoci nie na pôvodné miesto. Tam, kde stálo, je teraz bujný porast.
Na sídlisko sa mala vrátiť aj Siréna a po zreštaurovaní tiež Ruky, v ich prípade mala ísť do terénu kópia.
„Hľadali sme vhodné pozemky a rozoberalo sa aj doplnenie kamerového systému. No nechceme to riskovať,“ vyjadrila sa aktuálne Dagmar Bojdová, vedúca odboru kultúry.
Vojak zostáva v ateliéri
Na svoje pôvodné miesto sa nevrátil ani originál sochy vojaka od akademického sochára Júliusa Bartfaya, ktorý stál na vojenskom cintoríne v Mlynárciach. V posledný októbrový deň tam umiestnili kópiu.
Zreštaurovaný originál zatiaľ zostáva v ateliéri Martina Palu. Mesto pôvodne uvažovalo, že vojaka dočasne presunie na Univerzitu Konštantína Filozofa. Mal tam zostať až do otvorenia kreatívneho centra v areáli bývalých kasární, ktorého súčasťou má byť lapidárium. Radnica chce na projekt získať dotáciu z eurofondov.
„V záujme minimalizovania manipulácie s umeleckým artefaktom a vzhľadom na pripravovaný projekt kreatívneho centra sa ako najvhodnejšie riešenie javí uskladnenie diela v ateliéri Tri kamene až do doby prevozu do budúceho lapidária,“ informovali na odbore kultúry.
Podľa zmluvy zverejnenej na webe bude socha vojaka uskladnená v ateliéri bezodplatne a odborným spôsobom tak, aby neprišlo k jej poškodeniu.
Slonie uši aj Siréna sú z medeného plechu
V tomto roku poskytlo mesto peniaze na obnovu Kvetu (10 500 eur) a Sirény (6 500 eur). Práce robil Martin Pala, dvorný reštaurátor Bartfayovcov.
Kvet je zo zváraného medeného plechu, ľudia ho volali aj „slonie uši“. Stál medzi výškovými domami bloku D. Z rovnakého materiálu je aj Siréna, ktorá bola situovaná nad betónovou vodnou nádržou pred bytovým domom F. V roku 1999 ju demontovali.
„Nosník nebol povrchovo upravený, vo vode odhrdzavel a socha spadla do bazénika,“ povedal Juraj Novák, autor projektu Bartfay medzi nami.
Ruky, známe aj pod názvom Pocta hudbe, sú vytvorené z betónu. Stáli medzi blokmi bytových domov A a B, pod oknami majstra Júliusa Bartfaya. Syn Tibor ich vytvoril ako poctu svojmu otcovi. Zreštaurované majú byť na budúci rok. (MH)