NITRA. Na enviroportáli je od včera zverejnený zámer výstavby lanovky na Zobor. Predložilo ho nitrianske biskupstvo v rámci zisťovacieho konania, pretože pred začatím prác musí byť posúdený vplyv stavby na životné prostredie.
V zámere sa píše, že výstavba má trvať v rokoch 2018-2019 a lanovka má byť v prevádzke od roku 2019. Tieto termíny sú však len orientačné a nezáväzné. Potvrdil nám to biskupský ekonóm Martin Štofko.
Na výstavbu zatiaľ nemajú peniaze
„Stavať sa začne, keď vybavíme potrebné povolenia a budú k dispozícii financie,“ povedal Štofko.
Dodal, že biskupstvo neplánuje stavať lanovku z vlastných prostriedkov. Riešením sú peniaze z eurofondov alebo nájdenie investora. Náklady na projekt sú predbežne vyčíslené na sedem miliónov eur, hoci v spomínanom zámere sa spomína suma jeden milión eur.
Štúdiu lanovky dala cirkev vypracovať už vlani. Jej autorom je architektonická kancelária Zuskin z Ružomberka. Uvažuje o dvoch trojiciach 8-miestnych kabín, ktoré odvezú aj bicykle.
Dĺžka lanovej dráhy je 1 322 metrov, šírka trate 14 metrov, čas prepravy 4 minúty a 20 sekúnd, prepravná kapacita 300 osôb za hodinu.
Trasa nad nezastavanými pozemkami
Nástupná stanica vznikne na úplne novom mieste, pozemok sa nachádza popri ceste smerom k liečebnému ústavu na Zobore. Horná stanica má zostať, kde je – pred rokmi ju využívala pôvodná sedačková lanovka na Zobor. Fungovala do roku 1994, skončila z technických dôvodov.
Vtedajšiu trasu už neobnovia, je to nereálne, pretože vedie nad zastavaným územím. Nová trasa má ísť nad Kláštorskou cestou a nezastavanými pozemkami. Patria rímsko-katolíckej cirkvi a to je jeden z hlavných dôvodov, prečo sa biskupstvo vo veci angažuje.
„Lanovka nie je niečo, bez čoho nevieme žiť. Musí byť všeobecná vôľa, aby ju ľudia chceli a nie iba trpeli,“ povedal pred časom biskupský ekonóm Martin Štofko.
Parkovisko pre 99 osobných áut
Navrhovaná lanovka povedie cez pohorie Tribeč, ktoré je súčasťou Chránenej krajinnej oblasti Ponitrie.
Územie dolnej stanice je situované pri lesnej ceste, ktorá je spojnicou ulíc Azalková a Pivonková. Má tu byť kryté nástupisko, toalety, bufet aj požičovňa bicyklov.
Najnovšie sa podľa biskupského ekonóma uvažuje aj so štyrmi traťami pre bežcov a turistov v celkovej dĺžke 2 428 metrov. Vybavené budú informačnými tabuľami ako náučný chodník, predpokladá sa ich spevnenie asfaltom.
Autá by mali parkovať na nových spevnených plochách popri ceste (Kláštorská ulica) vedúcej k liečebnému ústavu. Vznikne tu 99 parkovacích miest.
„Tento návrh je v súlade s požiadavkou Špecializovanej nemocnice sv. Svorada, ktorá bojuje s nedostatkom parkovacích miest vo svojom areáli pre návštevníkov pacientov,“ píše sa v zámere. Autá už teraz parkujú na nespevnenej krajnici.
Na hornej stanici budú môcť ľudia prespať
„Lanová dráha medzi údolnou a vrcholovou stanicou by nadzemným spôsobom križovala Kláštorskú ulicu vedúcu do Špecializovanej nemocnice sv. Svorada. Ďalej by v minimálnej šírke 14 metrov viedla po zalesnených západných svahoch predvrcholu Zobora až k existujúcemu chátrajúcemu areálu bývalej lanovky,“ píše sa v zámere.
Trasa vedie okolo vrcholu Malá Skalka. Priemerný sklon lanovej dráhy je vyše 24%, pod vrcholom je na krátkom úseku sklon až do 35%.
„Územie vrcholového areálu kabínkovej lanovky tvorí lúka obkolesená porastom listnatých drevín. Nachádza sa tu pôvodný objekt vrcholovej stanice starej lanovky, vysielač Zobor – Pyramída a Miléniový pamätník,“ píše sa ďalej v zámere.
V hornej stanici počítala štúdia pôvodne len s kaviarňou, respektíve reštauráciou a vyhliadkovou terasou. Podľa aktuálnych informácií má časť zrekonštruovaného štvorpodlažného objektu slúžiť aj na ubytovanie, má tu byť 35 lôžok.
Budú nutné aj výruby
Terénne úpravy a zásahy do krajiny v oblasti vrcholovej stanice budú podľa zámeru minimálne: „Výstavba vrcholovej stanice lanovky si vyžiada výkopy pre základy. Objekt vybavenosti predstavuje len rekonštrukciu existujúcej stavby.“ S výrubmi lesných porastov sa nepočíta.
„Zásah do krajiny predstavujú výruby lesného porastu v priestore údolného areálu a lanovej dráhy,“ uvádza sa ďalej v zámere, konkrétne čísla tam uvedené nie sú.
Dvadsať ľudí má stavať dva roky
Pri výstavbe lanovky sa predpokladá nasadenie približne dvadsať pracovníkov na dobu necelých dvoch rokov. Počas prevádzky bude potrebných päť zamestnancov pre obsluhu lanovky a štrnásť pre prácu v objektoch vybavenosti.
„Plánuje sa jedna zmena v dobe od 8.30 do 16.30 hodiny, v letnom polroku šesť dní v týždni, v zimnom polroku môže byť prechodne doba premávky lanovky redukovaná,“ dočítali sme sa na webe.
Verejnosť môže doručiť svoje písomné stanovisko k zámeru do 21 dní od jeho zverejnenia na Okresný úrad v Nitre (odbor starostlivosti o životné prostredie) alebo aj na mestský úrad.