Vedci vymysleli špeciálny vozík a vestu. Skúmajú, ako nakupujeme

O výskum nitrianskeho tímu je obrovský záujem. Môže výrazne zvýšiť tržby obchodníkov.

Jakub Berčík s vestou, ktorá skúma naše nákupné správanie.Jakub Berčík s vestou, ktorá skúma naše nákupné správanie. (Zdroj: Lujza Záhoráková)

NITRA. Ako sa správame pri nakupovaní? Čo si skutočne všímame? Čo nás odrádza a čo naopak povzbudzuje? Aký vplyv na naše rozhodovanie o tom, čo a v akom množstve vložíme do košíka, má osvetlenie predajne, farby či vône v nej?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri pohľade na šialenstvo, ktoré vypuklo vonku a pokračovať bude ešte pár dní, sú to výsostne aktuálne otázky. No nielen v čase Vianoc sa nášmu správaniu počas nakupovania venuje Jakub Berčík (30), ekonóm z Katedry marketingu a obchodu Fakulty ekonomiky a manažmentu Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre. Jakub Berčík so svojím tímom vytvoril špeciálny nákupný vozík a vestu. Obe sú napichané senzormi, elektródami či kamerami a dokážu do detailov odhaliť, čo všetko na nás počas nakupovania pôsobí. Často sú to veci, ktoré bežnými zmyslami sotva vnímame.

SkryťVypnúť reklamu

Podvedomie si všíma iné veci

Jakub Berčík sa venuje neuromarketingu, teda odboru, ktorý skúma, na čo sa ľudia v obchodoch pozerajú a aký majú rôzne upravené predajné miesta vplyv na emócie a pozornosť nakupujúcich.

Veda, ktorej sa mladý ekonóm oddal, v sebe spája poznatky z ekonómie, psychológie, neurológie a IT odborov.

"Ukázalo sa, že klasické marketingové nástroje, ako sú dotazníkové prieskumy alebo skupinové rozhovory, čoraz častejšie neodrážajú realitu, teda to, čo ľudia skutočne v obchodoch chcú. Nie je to o tom, že by spotrebitelia v prieskumoch klamali. Lenže doba je rýchla a mnohí z nich sa nad klasickými otázkami ani nemajú čas poriadne zamyslieť. Problémami sú aj zlé zostavené dotazníky alebo citlivé otázky, kde odpovedáme tak, ako to spoločnosť očakáva," vysvetľuje Jakub Berčík dôvod, pre ktorý čoraz viac obchodníkov siaha po vedecky presnejších výskumoch, akým sa venuje aj Berčíkov tím.

SkryťVypnúť reklamu

Pekným príkladom je podľa experta výskum, v ktorom sa zákazníkov spýtali, čo si v predajni všímajú ako prvé. Klasickými zisťovacími metódami zákazníci uviedli, že je to cena a až potom produkt a ďalšie veci, ako napríklad upútavky na akcie. No neuromarketingové zisťovanie zaradilo na prvú priečku produkt, až potom jeho cenu.

Teória naráža na prax

Vedný odbor, ktorému sa Jakub venuje, môže mať zásadný vplyv na úspech či neúspech biznisu. Jakub to zistil na vlastnej koži, keď sa ešte ako študent venoval obchodným aktivitám. Pri obchodovaní robil všetko, čo kázali učebnice. Prieskumy mu povedali, že jeho biznis je na trhu žiadaný a všetko malo vyjsť super. Lenže nevyšlo. Teória narazila na prax a z Jakubovho podnikania bol razom prepadák.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C56KS na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Obchod a nakupovanie

Kontajnerový terminál stanice železničnej dopravy v Čchung-čchingu.

Obchodnú vojnu medzi najväčšími ekonomikami odštartoval Trump zvýšením ciel.


TASR
Európska centrálna banka vo Frankfurte nad Mohanom.

Trump spôsobuje svojou nevypočítateľnou colnou politikou značné otrasy.


TASR
Americký minister financií Scott Bessent.

Strategická neistota je vyjednávacia taktika, tvrdí minister.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 446
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 184
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 153
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 820
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 458
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 158
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 919
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 172
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Zlaté Moravce a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Kanaďan Jayden Lawson je už druhú sezónu oporou tímu Nitra Knights.

Nitra je skvelé miesto pre americký futbal, hovorí Jayden Lawson, pilier Nitra Knights.


Drogy strážili päť rokov na tajnom mieste.


11

Rýchlotest odhalil dve drogy, lekárske vyšetrenie ďalšie tri.


Prístroj je automatický, preberá na seba rozhodovací proces.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu