Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Vedci vymysleli špeciálny vozík a vestu. Skúmajú, ako nakupujeme

O výskum nitrianskeho tímu je obrovský záujem. Môže výrazne zvýšiť tržby obchodníkov.

Jakub Berčík s vestou, ktorá skúma naše nákupné správanie.Jakub Berčík s vestou, ktorá skúma naše nákupné správanie. (Zdroj: Lujza Záhoráková)

NITRA. Ako sa správame pri nakupovaní? Čo si skutočne všímame? Čo nás odrádza a čo naopak povzbudzuje? Aký vplyv na naše rozhodovanie o tom, čo a v akom množstve vložíme do košíka, má osvetlenie predajne, farby či vône v nej?

Pri pohľade na šialenstvo, ktoré vypuklo vonku a pokračovať bude ešte pár dní, sú to výsostne aktuálne otázky. No nielen v čase Vianoc sa nášmu správaniu počas nakupovania venuje Jakub Berčík (30), ekonóm z Katedry marketingu a obchodu Fakulty ekonomiky a manažmentu Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre. Jakub Berčík so svojím tímom vytvoril špeciálny nákupný vozík a vestu. Obe sú napichané senzormi, elektródami či kamerami a dokážu do detailov odhaliť, čo všetko na nás počas nakupovania pôsobí. Často sú to veci, ktoré bežnými zmyslami sotva vnímame.

SkryťVypnúť reklamu

Podvedomie si všíma iné veci

Jakub Berčík sa venuje neuromarketingu, teda odboru, ktorý skúma, na čo sa ľudia v obchodoch pozerajú a aký majú rôzne upravené predajné miesta vplyv na emócie a pozornosť nakupujúcich.

Veda, ktorej sa mladý ekonóm oddal, v sebe spája poznatky z ekonómie, psychológie, neurológie a IT odborov.

"Ukázalo sa, že klasické marketingové nástroje, ako sú dotazníkové prieskumy alebo skupinové rozhovory, čoraz častejšie neodrážajú realitu, teda to, čo ľudia skutočne v obchodoch chcú. Nie je to o tom, že by spotrebitelia v prieskumoch klamali. Lenže doba je rýchla a mnohí z nich sa nad klasickými otázkami ani nemajú čas poriadne zamyslieť. Problémami sú aj zlé zostavené dotazníky alebo citlivé otázky, kde odpovedáme tak, ako to spoločnosť očakáva," vysvetľuje Jakub Berčík dôvod, pre ktorý čoraz viac obchodníkov siaha po vedecky presnejších výskumoch, akým sa venuje aj Berčíkov tím.

SkryťVypnúť reklamu

Pekným príkladom je podľa experta výskum, v ktorom sa zákazníkov spýtali, čo si v predajni všímajú ako prvé. Klasickými zisťovacími metódami zákazníci uviedli, že je to cena a až potom produkt a ďalšie veci, ako napríklad upútavky na akcie. No neuromarketingové zisťovanie zaradilo na prvú priečku produkt, až potom jeho cenu.

Teória naráža na prax

Vedný odbor, ktorému sa Jakub venuje, môže mať zásadný vplyv na úspech či neúspech biznisu. Jakub to zistil na vlastnej koži, keď sa ešte ako študent venoval obchodným aktivitám. Pri obchodovaní robil všetko, čo kázali učebnice. Prieskumy mu povedali, že jeho biznis je na trhu žiadaný a všetko malo vyjsť super. Lenže nevyšlo. Teória narazila na prax a z Jakubovho podnikania bol razom prepadák.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C56KS na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M56KS na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 19 824
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 19 621
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 17 920
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 16 864
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 8 798
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 649
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat 7 507
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 386
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 297
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 6 848
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Obchod a nakupovanie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Odberné miesto na mestskom úrade.

Testujú v rovnakom čase ako v troch predchádzajúcich kolách.

22m
Plošné testovanie.

Šalianska radnica sa pripravuje na druhé kolo plošného testovania na ochorenie COVID-19.

44m

Nejde o prvý úver, ktorý si mesto z podobných dôvodov vzalo.

3 h
Výsledky skríningu.

Mesto pracuje na tom, aby bol v Nitre dostatočný počet mobilných odberných miest počas celého týždňa.

21 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vo štvrtok dopoludnia zaznamenali ľudia v Handlovej aj Prievidzi otrasy zeme.

5 h

Poradia sa od včera zmenili.

22 h

Mesto pracuje na tom, aby bol v Nitre dostatočný počet mobilných odberných miest počas celého týždňa.

21 h

Pokiaľ ste nezvestné deti videli, kontaktujte políciu.

27. jan

Už ste čítali?