NITRA. Malí aj veľkí diváci sa môžu tešiť na novú inscenáciu Starého divadla Karola Spišáka Kráska a zviera. Rozprávková úvaha o láske bude mať premiéru 16. februára, autorsky aj režijne sa pod ňu podpísali Tomáš Procházka a Andrea Bučková, ktorí napísali aj texty piesní a Andrea je zároveň aj autorkou hudby. Dramaturgiu robí Petra Babulícová, scénu a bábky Dáša Krištofovičová, kostýmy Silvia Korenči Zubajová. V hlavných postavách krásky a zvieraťa sa predstavia Jana Labajová a Radovan Hudec.
Inscenácia ponúkne známy príbeh o láske, dôvere a kliatbe. V osamelej dedine žije kupec so svojou dcérou. Na poslednej ceste nájde kupec na opustenom zámku trojružu, ktorú chce zobrať svojej dcére ako darček. Netuší však, že zámok obýva hrôzostrašné zviera, ktoré ho postaví pred neľahkú voľbu - alebo si vezme ruku jeho dcéry alebo jeho život.
Dcéra sa ocitá sama so zvieraťom na opustenom zámku, ktorý pod vplyvom dávnej kliatby ožíva. Práve tá kedysi zmenila krásneho princa na netvora. Kliatbu môže zlomiť iba pravá láska.
Napísali autorský text
Po Farme zvierat a Vianočnom zázraku bude Kráska a zviera treťou tohtosezónnou premiérou SDKS. „Oslovili sme režisérku Andreu Bučkovú, či by u nás urobila rozprávkovú inscenáciu pre deti. Navrhla nám, že by ju pripravila v režijnom tandeme spolu s Tomášom Procházkom,“ vysvetľuje dramaturgička inscenácie Petra Babulícová.
„Na výber sme im ponúkli niekoľko titulov, pričom Andrea Bučková ešte sama hľadala, čo by bolo vhodné pre vekovú skupinu detí od 8-9 rokov vyššie. Rozhodli sa pre Krásku a zviera, ktorú nanovo napísal Tomáš Procházka. Autorský text pritom vychádza z viacerých zdrojov. Chceli by sme ním tlmočiť myšlienku, že každý človek má svoju vnútornú krásu, hoci navonok môže pôsobiť odpudivo. Rozvíjame aj úvahu o potlačení strachu z neznámeho a tolerancie medzi ľuďmi.“
S piesňami, ale nie muzikál
Ako režisérka Andrea Bučková upresnila, scenár napísal najmä Tomáš Procházka, ona bola skôr takým poradcom. Venovala sa tvorbe hudby a písaniu textov väčšiny piesní, kde jej zase naopak radil Tomáš. „V inscenácii bude 5 piesní, ale nebude to muzikál. Skladby vychádzajú z vnútorných pocitov postáv, budú súčasťou deja a dokrášlia estetiku celej inscenácie,“ povedala Bučková.
Známy príbeh má viacero verzií, pri tvorbe textu autor viac-menej vychádzal z originálnej francúzskej predlohy od Jeana Cocteaua. „Tomáš má veľmi rád Cocteaua, nechal sa inšpirovať touto verziou. Na jej motívy vznikol v roku 1946 aj známy film Kráska a zviera,“ pokračuje Andrea Bučková.
„Zároveň sa inšpiruje aj Dobšinského rozprávkou Trojruža a filmom Panna a netvor, ktorý v roku 1978 natočil Juraj Herz. Čiže si ako predobraz neberieme typickú disneyovskú verziu, ktorú asi pozná väčšina detí, ale skôr tie iné, hoci postavy Svietnika a Ciferníka, ktorá príbeh rámcujú, sme si prevzali práve od Disneyho. Na všetky tieto motívy vznikla naša autorská verzia s naším vlastným príbehom, ktorým chceme priniesť aj trochu iné posolstvo, na aké sme pri tomto príbehu zvyknutí.“
Hlavným motívom klietka
„Snažili sme sa zachovať peknú a zaujímavú estetiku, ale pritom nekomplikovať scénu príliš okrasnými a načačkanými vecami,“ predstavuje Bučková scénu novej hry.
„Kostýmy budú farebnejšie ako samotná scéna starého zatuchnutého zámku a budú tak vytvárať pekný kontrast. Nečakajte na javisku napríklad romanticky tajomný motív zámku, kde býva onen netvor. Naším hlavným motívom bude klietka, ktorá bude slúžiť ako kráskina komnata. Tým, ako si k nej zviera bude získavať dôveru a ako rastie kráskin cit k nemu, sa bude klietka postupne meniť, uvoľňovať svoje závory a ozdobovať sa ružami.“
V mnohých scénach pôjde skôr o symboliku. Dôležitú úlohu bude zohrávať zakliata ruža, o ktorej sa bude točiť celý príbeh. Ruže budú symbolizovať to, ako cit medzi dvoma hlavnými aktérmi narastá.
Divákov trochu vydesia
Diváci sa môžu tešiť aj na trochu desivú estetiku. Tvorcovia zo zvieraťa chcú urobiť tvora, ktorý deti aj dospelých svojím výzorom vyľaká. „Podľa nášho „predpríbehu“, ktorý sme si vymysleli, sa zviera stalo škaredým a hnusným samému sebe, pretože si nevie odpustiť svoju vinu z minulosti. Ako to snáď všetci poznáme z bežného života, aj my samy sa vieme zhrýzať v svedomí, že si vieme až zdravotne ublížiť. To, čo nás vie potom vyliečiť, je láska, to, že sa človek začne sám mať rád už len tým, že ho má rád niekto iný,“ pokračuje Bučková.
„Radka Hudeca ako zviera chceme zamaskovať tak, ako pôsobil desivo jeho výzor, hlas aj pohyb. Napriek tomu, ako vyzerá, sa ho ale kráska nebude báť, lebo dôležité pre ňu je to, ako sa k nej správa.“
Bábky v predstavení budú, ale nebudú dominantné, lebo pôjde skôr o činohru. Niektoré časti príbehu, ktoré sa rozhodli neinscenovať fyzicky, pretlmočia na javisku cez bábky.