NITRA. S novou inscenáciou Vzťahovačky sa do Nitry chystá Divadlo slabozrakých, nevidiacich i vidiacich hercov Zrakáč. Autorská komédia v réžii Kataríny a Michala Jánošovcov bude 12. februára o 18.30 h v Štúdiu Divadla Andreja Bagara. V hre sa predstavia Peter Zbranek, Andrej Svetko, Peter Gombárik, Lucia Medveď Patáková, Silvia Milošovičová, Zuzana Hrebičíková a Martin Bednár.
Naposledy bol Zrakáč v DAB v decembri 2014 s hrou Georga Taboryho Jubileum. Podtitul hry bol síce trpká komédia, no toto predstavenie bolo skôr vážne a určené pre náročnejšieho diváka. Na rozdiel od Jubilea sú Vzťahovačky predstavením, ktoré zabaví každého.
Z Nitry je len jediný herec
Divadlo Zrakáč založil v roku 2010 bývalý profesionálny režisér Jozef Pražmári potom, čo prišiel o podstatnú časť zraku. Dnes má súbor zhruba 10 členov, v predstavení hrajú siedmi, niektorí si dali pauzu, no chceli by sa zasa zapojiť do novej hry.
„Všetci okrem mňa žijú v Bratislave, no nie všetci však odtiaľ pochádzajú. Máme herca pôvodom z Trenčína či herečku z Papradna. Ja jediný som z Nitry,“ hovorí herec Zrakáča Peter Zbranek. „Úplne nevidiaci je jeden herec, viacerí sú prakticky nevidiaci so zvyškami zraku, niekoľkí sú slabozrakí a dvaja vidiaci. Našou domovskou scénou je Štúdio 12 na Jakubovom námestí v Bratislave.“
Vzťahovačky sú štvrtou inscenáciou, ktorú súbor počas svojho pôsobenia dosiaľ naštudoval. Predošlými boli novodobá úprava Shakespearovej tragédie Rómeo a Júlia 2010, renesančná komédia Hansa Sachsa Študentove šibalstvá a spomínaná trpká komédia Georga Taboriho o holokauste Jubileum. Aktuálne súbor hrá už len Vzťahovačky.
V réžii pokračoval manžel
„Keďže ide o autorskú hru, jej naštudovanie trvalo dlhšie, ako keby sme robili na niečom, čo už je hotové. Na hre sme začali pracovať koncom roku 2014 a svoju finálnu podobu dostala až v prvej polovici roku 2016. Premiéru sme pôvodne plánovali na apríl, no pre rizikové tehotenstvo režisérky sa dátum posunul až na koniec júna 2016,“ pokračuje Peter Zbranek.
„Tým, že ide o autorskú hru kolektívu Divadla Zrakáč, na jej tvorbe sme sa viac-menej podieľali všetci herci spolu s režisérkou Katarínou Jánošovou. Je absolventkou dramaturgie na VŠMU a pôsobí v Bratislavskom bábkovom divadle. V prvotnej fáze sme improvizovali na zadané témy či situácie a Katka si všetko zaujímavé zapisovala. Následne už ona vytvorila akúsi kostru hry, napísala dialógy, navrhla scénu aj kostýmy, skrátka dala to celé dokopy. Po jej vynútenom odchode sa režisérskej taktovky chopil jej manžel Michal Jánoš, herec Trnavského divadla J. Palárika, ktorého mohli diváci napríklad vidieť aj v Búrlivom víne. Hru s nami posledné dva mesiace dolaďoval a aj vďaka nemu dostalo predstavenie ešte iný rozmer, vniesol doň ešte väčší drive.“
Originálna scéna
Scéna hry je podľa Petra Zbraneka minimalistická, no pritom veľmi originálna. Prelína sa ňou prostredie ordinácie psychologičky MUDr. Studenej, ktorá je akýmsi spojivkom osudov všetkých postáv, s inými prostrediami, napr. auto, električka, prednášková sála, obchod či spálňa. Zaujímavo je napríklad riešená manželská posteľ jedného z párov, keď periny sú zavesené na lane a herci za nimi stoja so zavesenými vankúšmi za hlavou, čiže divák vidí akoby pohľad zvrchu. V scéne s autom či električkou je prítomný reálny volant.
Jednou z postáv je aj klavirista pán Ľalík, ktorý počas predstavenia aj reálne hrá na klavíri. V Štúdiu 12, svojej domovskej scéne, Zrakáč využil krídlo, ktoré majú priamo v sále, nevýhodou ale je, že pokiaľ idú niekam hosťovať, musia riešiť aj to, či majú na mieste k dispozícii klavír alebo nie.
Kostýmy sú u všetkých postáv ladené do telovej farby, pričom každá z nich má na sebe ešte aj niečo výrazne farebne odlišné, čo ju nejakým spôsobom vystihuje.
Nájde sa v nej každý
„Ako už hovorí aj samotný názov Vzťahovačky, ide o komédiu o mužsko-ženských vzťahoch. Hra je inšpirovaná motívom Dona Juana, no v prenesení do dnešnej doby, kedy už nezriedka nie je tým Donom Juanom len muž, ale často sa ním stáva aj žena,“ prezrádza Peter Zbranek, o čom ich nová komédia je.
„V našej hre tak máme zastúpenú nielen postavu mužského Dona Juana, ale aj ženskú Don Juanku. Hra tiež rieši otázky emancipácie z pohľadu žien, ktoré sa búria proti zaužívaným konvenciám, ale aj z pohľadu mužov, ktorí sa tým cítia byť ohrození. Ale hra nie je len o tom a tak trochu sa v nej nájde určite každý.“
Novú hru Zrakáč na svojej scéne v bratislavskom Štúdiu 12 odohral asi šesťkrát, vlani v novembri s komédiou hosťoval v Dome kultúry v Bernolákove.