SKÝCOV, ŠAĽA. Tri cesty v troch rôznych častiach Nitrianskeho kraja, ktoré mali opraviť za približne dvadsať miliónov eur, sa tak skoro rekonštruovať nebudú. A to napriek tomu, že župa sa rekonštrukciami hrdila vo svojom periodiku a o masívnych opravách ciest informovala aj novinárov.
Príčinou, pre ktorú sa tak skoro cesty neopravia, je zrušené verejné obstarávanie. Informoval o tom Úrad pre verejné obstarávanie.
Verejné obstarávania zrušili
Milióny eur mali natiecť do deravých ciest druhej a tretej triedy. Tie spravuje kraj a okrem vlastných prostriedkov župy mali ísť na opravu ciest hlavne peniaze z fondov Európskej únie.
Približne na štyri a pol milióna eur vychádzala rekonštrukcia cesty medzi Šaľou a Nitrou, tri milióny eur mala pohltiť oprava cesty medzi Topoľčiankami a Skýcovom. Najviac, až vyše šesť miliónov eur, sa plánovalo na rekonštrukciu vozovky medzi Šuranmi, Podhájskou a Kalnou nad Hronom.
Predstavitelia samospráv, ktoré ležia na týchto trasách, nás upozornili na to, že celý proces sa zasekol na verejnom obstarávaní. Podľa nich sa opravy ciest natiahnú najmenej o ďalšieho pol roka.
„Dôvodom zrušenia procesu verejného obstarávania sú závery správy z administratívnej kontroly riadiaceho orgánu, v ktorom konštatuje nesúhlas s podpísaním zmluvy s úspešným uchádzačom v navrhuje zrušiť použitý postup verejného obstarávania,“ informoval Úrad pre verejné obstarávanie o tom, v akom stave je proces prípravy na masívne opravy ciest.
Rovnaké oznámenie zverejnil úrad v prípade všetkých troch úsekov ciest, ktoré sa v Nitrianskom kraji mali dočkať výrazných rekonštrukcií.
Zlá správa pre región
Ľudia z dotknutých obcí sa teraz obávajú, že problémy pri verejnom obstarávaní výrazne posunú opravy vozoviek, ktoré sú výrazne poškodené a zásahy už potrebujú ako soľ.
„V Župných novinách som sa dočítal, že sa bude z eurofondov rekonštruovať úsek Topoľčianky – Skýcov. Zabudli tam však napísať, kedy sa začne. Keďže jazdím týmto úsekom denne, vidím, že sa tu zatiaľ nič nerobí, nezačali ani len prípravné práce,“ povedal Jakub, tridsiatnik z regiónu.
„Ja som počul, že sa s rekonštrukciou tak skoro ani nezačne, vraj sú tam nejaké problémy s verejným obstarávaním. To by bolo veľmi zlé pre všetkých, ktorí tadiaľto denne jazdíme, lebo cesta je už na niektorých úsekoch ako tankodrom. To už ani nehovorím o úseku Skýcov – Veľké Uherce, ktorý je ešte v horšom, až havarijnom stave,“ doplnil podnikateľ Dominik.
Župa sľubuje, že od opráv ciest neodstúpi
Kraj argumentuje, že po skúsenostiach s viacerými projektmi v minulosti si teraz stanovila podmienku, ktorá by zohľadňovala nielen najnižšiu cenu, ale brala by do úvahy aj lehotu výstavby. Regionálna samospráva tak chce brať ohľad na ľudí, ktorí by mohli trpieť dlhodobými rozkopávkami na opravovaných cestách.
„Dobrý úmysel sa dostal v procese verejného obstarávania do stavu, kedy práve podmienka lehoty výstavby mala vplyv na cenovú ponuku a celkový výsledok verejného obstarávania. Nitriansky samosprávny kraj akceptoval závery z kontroly a 8. februára zrušil verejné obstarávanie na výstavbu troch úsekov ciest schválených v roku 2017,“ povedala hovorkyňa župy Oľga Prekopová. Kraj teraz podľa nej „intenzívne pripravuje“ vyhlásenie nového verejného obstarávania na tri pôvodné úseky ciest a aj na ďalšie dva – na cestu medzi Nemčicami a Radošinou a cestu medzi Vráblami a Tesárskymi Mlyňanmi.
Opravy troch ciest sa však výrazne zdržia aj preto, že ide o veľké projekty, pri ktorých musí župa dodržať požiadavky riadiaceho orgánu. „Veríme, že termín výstavby sa posunie len o pár mesiacov a projekty schválené v minulom roku budú realizované v tejto stavebnej sezóne – od začiatku leta,“ vyhlásila hovorkyňa župy.
Oľga Prekopová tiež pripomenula, že verejné obstarávanie je proces, ktorý má zákonom stanovené lehoty, ktoré sa nedajú urýchliť. „Obava z toho, že by kraj odstúpil od realizácie týchto projektov, nemusí byť,“ sľubuje župa.
Kraj prostredníctvom piatich schválených projektov podporených z Integrovaného regionálneho operačného programu zmodernizuje celkovo 94,6 kilometrov ciest druhej triedy. V projektoch schválili 22 miliónov eur ako celkové oprávnené výdavky. Konečná cena bude známa po verejnom obstarávaní.