Štvrtok, 18. október, 2018 | Meniny má Lukáš

Stretnutie s primátorom Nitry na tému moderné mesto

Vydavateľstvo Petit Press pripravilo pod značkou MY s VAMI diskusné stretnutie na tému Nitra - moderné mesto.

(Zdroj: LADISLAV ODRÁŠKA)

Milan Mokráň, člen predstavenstva Petit Press a.s., a Štefan Korman, obchodný riaditeľ siete regionálnych týždenníkov MY a ECHO pozvali na

Stretnutie s primátorom mesta
Nitra - moderné mesto

Týždenníky MY vydavateľstva Petit Press a.s. pripravili pod značkou svojej eventovej platformy MY s VAMI diskusné stretnutie na zaujímavé témy tentoraz v Nitre.

Článok pokračuje pod video reklamou

Témy diskusie

  • Mobilita mesta
  • Životná úroveň
  • Inteligentná energia
  • Energetický manažment

Stretnutie s primátorom sme sledovali minútu po minúte

- Stretnutie s primátorom Nitry Jozefom Dvončom sa uskutočnilo v pondelok 26. 2. od 9. h. Sledujte ho s nami v našom online textovom prenose.

11:17 Diskusiu sme ukončili. Ďakujeme za pozornosť.

11:15 Primátor Nitry Jozef Dvonč poďakoval za diskusiu k aktuálnej téme.

11:09 Miloslav Krajčík z Dolných Lefantoviec hovorí o návale práce, ktoré má ako starosta v dedine so 605 obyvateľmi. „Sídlo obecného úradu je matričný úrad pre 5 obcí, zdravotné stredisko je tiež pre 5 obcí. Tešilo ma preto, že tu bolo spomenutá inventúra kompetencií,“ povedal. „Ak by som tie hodiny urobil pre súkromnú firmu, som milionár,“ povedal.

10:57 Vystupuje Jaroslav Šinák z Nitrianskej teplárenskej spoločnosti. Hovorí o tom, že na Slovensku sa skoro nič nespravilo pre energetické zhodnotenie odpadov, pretože tieto zámery vždy zastaví nejaká petícia. Verí, že Nitra bude medzi prvými mestami, ktoré začnú s energetickým zhodnocovaním odpadov, čím sa zníži skládkovanie odpadu.

10:43 Starosta Santovky Ľubomír Lőrincz tvrdí, že obce sa nepohnú z miesta, pokiaľ budú aj malé obce zaťažené toľkými povinnosťami, ako veľké mestá. „Jediným rozumným riešením je zefektívniť prácu, inventarizovať kompetencie,“ povedal.

10:38 Michal Kaliňák zdôraznil, že spoločná pratforma pre riešenia IT v rámci projektov smart je nevyhnutná, ale rebríček priorít je vecou miest, obcí a regiónov.

10:37 Mitošinka hovorí, že každé z miest je odlišné, nedá sa preto nájsť jednotné riešenie, Reaguje tým na Dovičovičovu otázku. „Pre niekoho je dôležitejšie ísť do nákupu nových vozidiel, lebo majú staré autobusy a pre niekoho je dôležitý informačný systém, lebo dopravu majú dobrú,“ povedal.

10:28 Ktoré sú v Nitre kritické problémy? pýta sa Miriam Hojčušová primátora. „To je téma na tri hodiny. Ale stručne – smerovanie dopravy do Nitry, parkovanie, využívanie voľného času občanmi, riešenie pešej zóny a ďalších priestorov, kde by sa ľudia mohli schádzať, mestská karta minimálne pre žiačikov,“ menuje Jozef Dvonč.

10:19 Dovičovič sa hostí pýta, či cesta vypisovania výziev, kde mestá prídu s rôznorodými požiadavkami, má zmysel. „Nebolo by rozumnejšie povedať si, že zameriavame sa napríklad na mestskú dopravu?“ pýta sa Dovičovič, podľa ktorého systém eurofondov momentálne nič neprináša, iba rozhadzovanie peňazí.

10:17 Prestaňme rozprávať bruselčinou a rozprávajme sa po slovensky, vyzýva poslanec Miloš Dovičovič, Ten hovorí, že ľudia nerozumejú slovám typu implementovať a potom nedôverujú projektom.

10:12 Marek Mitošinka reagoval na slová starostu Rišňoviec Karola Laboša. K projektom realizovaným a financovaným zrejme cez program rozvoja vidieka sa nevie vyjadriť. Ako predstaviteľ IROP musím povedať, že máme za sebou hromadu výziev a vybraných projektov realizovaných v súlade s potrebami území na úrovni krajských miest a VÚC. Vždy v tomto procese sú tí, čo sú úspešní a menej úspešní, veľakrát ide o pripravenosť, čo sa týka projektov. Budem rád, keď bude podporený každý účelný projekt, povedal.

10:11 Začína sa diskusia s našimi hosťami. Pýta sa Karol Laboš, 75-ročný starosta Rišňoviec, ktorý je vo funkcii už štvrť storočia. Laboš neformuluje žiadnu otázku, vyťahuje kauzy Smeru, v ktorom kedysi sám pôsobil.

10:01 Primátor kritizuje zrušenie energetickej agentúry poslancami. Podľa neho agentúra napĺňala ciele v oblasti znižovania emisií. Agentúru tvorilo šesť inštitúcií, vrátane mesta Vráble. Kontrolovanie ističov na mestských budovách alebo príprava budov na zatepľovanie boli v náplni práce zrušenej agentúry.

9:51 V stĺpoch verejného osvetlenia by mohli byť namontované aj parkovacie automaty. Primátor hovorí, že takýto systém by mohol byť zavedený v uliciach Nitry, napríklad na rušnej Mostnej ulici.

9:49 Pokiaľ ide o inteligentnú dopravu v Nitre, mesto má podľa Dvonča zavedené inteligentné riadenie dopravy, tento systém ale treba dopracovať a doplniť. Elektroautobusy alebo nákup kamerového systému do autobusov je záležitosťou prepravcu, v tomto prípade spoločnosti Arriva, ktorý má byť žiadateľom v projektoch.

9:47 Primátor Dvonč považuje za najväčšiu výzvu predstavenie konceptu smart city poslancom a doplnenie tímu, ktorý sa nebude zaoberať ničím iným, len rozvojom Nitry.

9:45 V roku 2018 bude ten rok, kedy budú vyhlasované výzvy na podporu smart cities, dodáva Drotár.

9:43 Viac ako 80 % všetkých investícii je financovaná cez eurofondy, pripomenul na diskusii týždenníka MY Nitrianske noviny Matúš Drotár, riaditeľ odboru metodiky a koordinácie subjektov sekcie Centrálny koordinačný orgán z Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu.

9:40 Smart je sobáš túžby s potrebami, preto som rád, že sedíme v svadobnej miestnosti, hovorí Michal Kaliňák zo ZMOS-u. Až 97 % samospráv na Slovensku tvoria obce, preto sa treba zamyslieť aj nad tým, ako sa aj ostatné regióny mimo miest môžu stať smart. Smart ako koncept potrebuje celoý vidiek, lebo až 44 % Slovákov žije na vidieku. Nitra prišla so zmenou myslenia, a to treba zaviesť aj do regiónov, vraví Kaliňák.

9:35 Do diskusie sa zapojil Marek Mitošinka, generálny riaditeľ integrovaného regionálneho operačného programu. Ako zdôraznil, asi pred rokom a pol začali viesť komunikáciu s Nitrou v rámci projektov smart city a o princípoch financovania. Pri tvorbe vízií verejnej dopravy, budovania cyklotrás či zelenej infraštruktúry sa mohli inšpirovať plánom mesta v oblasti koncepcie Smart city. Ako zdôraznil, IROP vo svojich výzvach obsahuje prvky smart a Nitra ich veľmi efektívne využíva. Dôležité je koncepčne pracovať na úrovni stratégií a mať zároveň pripravené projekty.

9:33 Plánujeme realizovať smart city road show, informovala Letašiová.

9:32 Podľa informácií Dvonča ministerstvo hospodárstva iniciuje vznik agentúr pre malé a stredné podnikanie. Pôsobiť by mali v krajských mestách, Na území Nitry by v tomto projekte malo byť dvadsať nových ľudí. Životnosť agentúr pre pomoc podnikateľom je je 5-6 rokov.

9:28 Snažíme sa na ministerstve pomáhať aj podnikateľom, aby zavádzali inovatívne riešenia priamo na území mesta. Každé mesto je špecifické a nemôže sa robiť všetko v rámci koncepcie smart cities naraz, vysvetľuje Letašiová.

9:26 Povedali ste, že na Slovensku nemáme komplexne vybudované smart city, ako teda hodnotíte Nitru? Zaujíma sa Miriam Hojčušová, šéfredaktorka MY Nitrianskych novín, ktorá túto otázku položila Miriam Letašiovej, generálnej riaditeľke sekcie podnikateľského prostredia a inovácií z Ministerstva hospodárstva SR. „Smart city sa nevybuduje nikde na svete, to je dlhodobý proces, tie projekty trvajú aj desaťročia, odpovedá Letašiová. Nitra podľa nej patrí k smart mestám, zavádza smart technológie.

9:20 V čom je Nitra podľa primátora „smart“ mestom? Spracováva komunálny odpad a neukladá ho len na skládky. Dnes má mesto 180 polopodzemných kontajnerov, ktoré sú začipované. „Pritom na začiatku niektorí hovorili, že čo to tu títo blázni robia,“ hovorí Dvonč. Nitra rozšírila kamerový systém, zateplila školské budovy, kultúrne domy a polikliniky. „Riešili sme energetickú náročnosť budov aj verejné osvetlenie, kde z 8000 bodov je nových 1200. Zaviedli sme bike sharing, hlavným cieľom je, aby ľudia chodili aj do práce na bicykloch,“ vyhlásil Dvonč.

9:14 Cieľom je, aby všetky mestské organizácie pochopili filozofiu moderných miest. Snahou mesta je, aby sme mali zabezpečené financovanie zámerov. „Ľudia môžu povedať, čo tu rozprávate o modernom meste, keď máte rozbité cesty a chodníky, ale ja tvrdím, že bez vízie neodstránime ani tieto problémy,“ vysvetľuje Dvonč, podľa ktorého moderné mesto „treba mať v hlavách“.

9:11 Mesto Nitra chce byť smart, je k tomu pripravená ucelená prezentácia, hovorí primátor Jozef Dvonč. O projekte informovali rektorov aj župana. „Dokonca sme to začali pripravovať u mňa doma, lebo som bol po operácii kolena,“ povedal Dvonč. Koncept smart city predstavili mestským poslancom v decembri.

9:07 Diskusia sa práve začína, hostí víta Štefan Korman, obchodný riaditeľ týždenníkov MY vydavateľstva Petit Press. Diskusia sa venuje smart cities.

8:48 Do sály vchádzajú prví hostia, prítomný je už primátor Jozef Dvonč.

Hostia stretnutia

  • Jozef Dvonč, primátor mesta Nitra
  • Matúš Drotár, riaditeľ odboru metodiky a koordinácie subjektov sekcie Centrálny koordinačný orgán, Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu
  • Miriam Letašiová, generálna riaditeľka sekcie podnikateľského prostredia a inovácií, Ministerstvo hospodárstva SR
  • Michal Kaliňák, hovorca a tajomník rady expertov, Združenie miest a obcí Slovenska
  • Marek Mitošinka, generálny riaditeľ Integrovaného regionálneho operačného programu, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR

KDE: Nitra, Mestský úrad v Nitre, KEDY: 26. február 2018 o 9.00 h, MODERÁTORKA DISKUSIE: Miriam Hojčušová

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Rozprávkové tankovanie
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 931
  2. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 449
  3. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 12 329
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 395
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 10 763
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 523
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 563
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 165
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 915
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 177

Hlavné správy z MY Nitra

Závod Jaguar Land Rover v Nitre otvoria 25. októbra

Automobilka bude v Nitre vyrábať 150-tisíc áut ročne.

Tipovacia súťaž - poradie po 11. kole

Traja tipéri uhádli osem zápasv. Máme nového lídra. Poradie na čele: 56 - Jozef Šercel, Váhovce, 55 - Michal Čery, Jelenec, Alojz Jenis, Žitavany, atď.

Najmenší hokejisti mali turnaje v Nitre (+FOTO)

V sobotu sa stretli v Nitra aréne hokejoví štvrtáci a tretiaci na zväzových turnajoch.

Finančná polícia zasahovala proti pozemkovej mafii v Nitre

Obvinili šesť ľudí. Predávali nehnuteľnosti bez vedomia ich vlastníkov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Unikátne zábery: Koniec rozprávkového života Mariána Kočnera na Donovaloch

Donovaly už podnikateľ, ktorý je momentálne vo väzbe, tak skoro neuvidí.

V Žiline rastie dom bez povolenia. Má ich byť ešte viac

Investor chce stavbu dodatočne zlegalizovať.

Na bystrickej cyklokomunikácii sa baví internet

Urobiť tak veľa chýb na necelých dvesto metroch trasy sa hádam ani nedá – tvrdí Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica.

Vybrali SME

Už ste čítali?