GALANTA, DUNAJSKÁ STREDA. Pacienti poisťovne Dôvera po 12. raz hodnotili nemocnice na Slovensku. Do prieskumu sa zapojilo viac ako 6300 pacientov, ktorí sa v minulom roku liečili v niektorej zo slovenských nemocníc. Udeľovali im známky ako v škole od 1 do 5.
Priemerná známka 1,66
Poistenci odpovedali v dotazníku na otázky týkajúce sa spokojnosti so správaním lekárov, sestier, ich starostlivosťou, ďalej kvalitou ubytovania, stravy, upratovania či poskytnutou zdravotnou starostlivosťou. Hodnotili tiež spokojnosť s informáciami od lekára a sestier o ďalšom postupe pri domácej liečbe.
Priemerná známka bola 1,66, čo naznačuje, že v porovnaní s minulým rokom udeľovali pacienti podobné známky.
Štandardne najvyššie známky boli udeľované personálu za jeho starostlivosť, nasleduje spokojnosť s informovanosťou pacientov. Najprísnejšieho hodnotenie opäť dostala spokojnosť s takzvanými hotelovými službami, teda s jedlom, ubytovaním a upratovaním.
„Žiadny z oslovených pacientov nehodnotil odbornosť lekárov alebo použité liečebné metódy. Avšak kvalitu ubytovania, prístup personálu a stav po prepustení vie dobre posúdiť každý pacient. Subjektívna spokojnosť pacientov je jednou z dôležitých ukazovateľov, na ktorý sa pozeráme pri uzatváraní zmlúv s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti,“ povedal generálny riaditeľ Dôvery Martin Kultan.
Svet zdravia berie výsledky prieskumu vážne
Medzi hodnotenými nemocnicami boli aj dve z nášho regiónu. Obe patria pod sieť nemocníc Svet zdravia. „Vítame akúkoľvek snahu objektívne porovnávať nemocnice na Slovensku. Aj keď výsledky prieskumov spokojnosti zdravotných poisťovní v prípadoch regionálnych nemocníc reprezentujú iba malú vzorku pacientov, ich výsledky nepodceňujeme. Častokrát reprezentujú určitý trend, na základe ktorého môže vedenie nemocnice prispôsobiť svoje kroky k prípadnej náprave,“ reagoval na prieskum hovorca siete nemocníc Tomáš Král.
Podľa jeho slov Svet zdravia priebežne robí vlastný robustný prieskum pacientskej spokojnosti, v ktorom pacienti majú možnosť vyjadriť vlastný názor po ukončenej hospitalizácii. „Počet vyplnených dotazníkov je v porovnaní s prieskumami poisťovní oveľa vyšší. Za posledný štvrťrok ich bolo 619 v Dun. Strede a 650 v galantskej nemocnici,“ povedal Král.
Ako doplnil, na základe spomínaných prieskumov je celková spokojnosť pacientov na úrovni 1,16, v Galante 1,52 (známky ako v škole).

Dunajská Streda na 17. mieste
Lepšie dopadla dunajskostredská, medzi všeobecnými nemocnicami obsadila 17. miesto. Pripomeňme, že pred rokom bola o desať priečok nižšie v prieskume pacientov Dôvery. Umiestnenie je pre sieť Svet zdravia pozitívnym signálom. „V Dunajskej Strede je najlepšie hodnotená zdravotná starostlivosť zo strany lekárov a sestier, komunikácia personálu a čistota zariadenia. Relatívne horšie bola hodnotená strava. Medziročne sa však toto hodnotenie zlepšilo,“ ozrejmil hovorca Král.
Galanta tradične na chvoste
V Galante bola najlepšie hodnotená v internom prieskume zdravotná starostlivosť, horšie vybavenosť izieb a strava. Podobne to vnímali aj pacienti Dôvery, nemocnicu zaradili medzi tri najhoršie v kategórii ubytovanie, strava a upratovanie. V tejto kategórii Galanta pravidelne obsadzuje posledné priečky.
V celkovom hodnotení skončila nemocnica v Galante až na 40. mieste, pred rokom bola o stupienok vyššie. „V minulom roku sa na pôde nemocnice začala obnova lôžkového fondu, veríme, že pacienti zlepšenia aj v tejto oblasti ocenia a vyjadria zvýšenú spokojnosť už v najbližšom čase,“ povedal Král.
Ako dodal, vedenie oboch nemocníc potvrdzujú narastajúci podiel poďakovaní voči klesajúcim sťažnostiam. „Sme presvedčení, že pozitívne zmeny v oboch nemocniciach sú rozsiahle, viditeľné a oceňuje ich čoraz viac pacientov. Tento trend by mali v budúcnosti ešte výraznejšie podporiť ďalšie investície z EÚ fondov do urgentnej a intenzívnej medicíny. Ich realizácia sa má začať tento rok.“
Začala sa oprava fasády na budove
K zlepšeniu renomé Galantskej nemocnice by mala prispieť aj oprava vonkajšej fasády. Začala sa v minulom týždni. Plášť budovy bol v hroznom stave, pre pacientov pôsobil doslova odpudivo. Príčinou bola nevhodne použitá stavebná technológia sklenej mozaiky, ktorá zle odolávala vonkajším poveternostným podmienkam.Už pár rokov po kolaudácii stavby v roku 1981 začala mozaika odpadávať a plniť svoju estetickú funkciu.
Rekonštrukcia fasády je rozdelená na štyri etapy, potrvá dva roky. Celkové investície do tohto projektu si vyžiadajú vyše 1,4 milióna eur.„Hoci vonkajší vzhľad budovy priamo neovplyvňuje kvalitu zdravotnej starostlivosti, pod celkový dojem z nemocnice sa výrazne podpisuje. Som veľmi rád, že sa nám konečne podarilo začať s generálnou rekonštrukciou, ktorej hlavným cieľom je zlepšiť estetiku celého areálu. Tmavú farbu omietky nahradia svetlé,“ vysvetlil Miroslav Zlatohlávek, riaditeľ Nemocnice Svet zdravia v Galante. Dodal, že vďaka použitým stavebným technológiám sa zlepšia izolačné vlastnosti budovy, čo prinesie pacientom a zamestnancom lepší vnútorný komfort. Stará fasáda totiž pohlcovala slnečné žiarenie, čo spôsobovalo prehrievanie budovy.
V tomto roku sa zrekonštruuje ľavé vonkajšie krídlo nemocnice zo strany hlavného vchodu. Táto etapa by mala byť hotová v lete. V druhej bude vymenená fasáda na centrálnej časti monobloku. Prevádzka nemocnice vrátane vstupov by z pohľadu pacientov a návštevníkov nemala byť obmedzená.