NITRA. Na javisku Divadla Andreja Bagara ožili postavy svetoznámeho románu Honoré de Balzaca Otec Goriot.
Novú hru, ktorú v slovenskej premiére uviedli v piatok 13. apríla, režijne pripravil Roman Polák, ktorý spolu s Danielom Majlingom robil aj dramatizáciu, dramaturgiu mala na starosti Lucia Mihálová, kostýmy navrhol Peter Čanecký, scénu robil Pavel Borák.
Silný príbeh, efektná scéna, krásne kostýmy, jednoducho pôžitok sledovať... K neopakovateľnému umeleckému zážitku prispeli nielen tvorcovia, ale aj výborné herecké výkony účinkujúcich - Ivana Vojteka, Evy Pavlíkovej, Gabriely Dolnej, Daniely Kuffelovej, Lenky Barilíkovej, Romana Poláčika, Andrei Sabovej, Anny Rakovskej, Martina Šalachu a ďalších nitrianskych hercov.
Žil vo svete, ktorý sám vytvoril
Román Otec Goriot je súčasťou rozsiahleho cyklu Ľudská komédia, vďaka ktorému francúzsky spisovateľ de Balzac vošiel do dejín literatúry ako prenikavý analytik spoločenského života.
Vo svojich dielach vytvoril vlastný svet, v ktorom jednotlivé postavy prechádzajú z jedného románu do druhého. Aj v Otcovi Goriotovi sa objavujú postavy, ktoré boli Balzacovým čitateľom už dobre známe. Toto prechádzanie postáv z jedného diela do druhého umožnilo výstavbu cyklického diela, ktoré zachycuje najrôznejšie ľudské typy, povolania a prostredia.
Tak vznikla spomínaná Ľudská komédia, ktorá obsahuje 92 románov. Sú rozdelené na Štúdie mravov, ktorých súčasťou je aj Otec Goriot, Štúdie filozofické a Štúdie analytické.
Balzac žil tak intenzívne vo svete, ktorý sám vytvoril, že údajne na smrteľnej posteli volal Horáce Bianchona, veľkého lekára z Ľudskej komédie. Zomrel slávny a bohatý vo veku 51 rokov, len tri mesiace po svadbe s poľskou šľachtičnou Hanskou.
Pôsobil v našom divadle
Spoluautorom javiskovej adaptácie románu je Daniel Majling. Istý čas ako dramaturg pôsobil v Divadle Andreja Bagara, podpísal sa pod inscenácie Portia Coughlanová, Piargy, Všetko za národ, Mŕtve duše, Koniec hry či Potkany. Naposledy s DAB spolupracoval ako dramaturg a dramatizátor na inscenácii Veľký zošit. Momentálne je dramaturgom v SND v Bratislave.
Ako Daniel Majling hovorí, román Otec Goriot nie je veľmi rozsiahly, je sotva polovicou Dostojevského Bratov Karamazovovcov. Aj to bol podľa neho jeden z dôvodov, prečo po tomto románe siahli - na ploche jednej inscenácie sa dá vyrozprávať takmer celý, bez vypúšťania dejových línií a bez drastických škrtov, ktoré sú u väčšiny dramatizácií nutné, no zároveň vždy ochudobňujú pôvodnú látku.
„Román sme dramatizovali spolu s režisérom Romanom Polákom. Bola to už naša šiesta spoločná dramatizácia. Na začiatku sme si urobili rozvrh práce – určili sme si, koľko obrazov by asi výsledná dramatizácia mala mať a čo by mali obsahovať. Potom sme si jednotlivé obrazy podelili a ďalej sme pracovali samostatne,“ hovorí Majling.
Encyklopedický obraz jednej doby
Otec Goriot je podľa neho jedným z troch základných románov, na ktorých stojí Balzacova Ľuská komédia. „O výnimočnosti Ľudskej komédie je, dúfam, zbytočné hovoriť. Koľko je v dejinách literatúry projektov, ktoré chceli podať doslova encyklopedický obraz jednej doby? Danteho Božská komédia, možno Proustovo Hľadanie strateného času. Človek, ktorý sa považuje za vzdelaného, by skrátka mal poznať aspoň tie tri základné romány Balzacovho diela,“ skonštatoval Majling.
Balzacov Otec Goriot je podľa neho celým vesmírom tém. Dotýka sa mileneckých i rodinných vzťahov, pravidiel spoločenskej dohody i ekonomickej výmeny, zločinu, morálky...
„Divákovi, ktorý je na toto všetko zvedavý, môže dať táto adaptácia veľa. Dúfam, že sa nám všetko podarilo tak, ako sme zamýšľali,“ dodal Daniel Majling.