NITRA. Nedávno sa nitrianske Nové divadlo vrátilo z Prahy, kde sa s hrou Anna Franková zúčastnilo medzinárodnej prehliadky Assitej pre deti a mládež. Inscenácia, v ktorej vlani za postavu Anny získala Lucia Korená Dosky za najlepší ženský herecký výkon, u pražských divákov výrazne zarezonovala.
„Annu Frankovú sme hrali dvakrát - pre stredoškolákov a pre festivalových hostí a verejnosť,“ hovorí dramaturgička Nového divadla Veronika Gabčíková.
„Myslím si, že predstavenia nám dokonale vyšli - čo sa týka hereckých výkonov na javisku aj prijatia u publika. Dojalo nás, keď večer za nami prišiel 91-ročný bývalý riaditeľ Divadla Jiřího Wolkra a povedal nám, že je šťastný, že mohol pred smrťou ešte niečo takéto vidieť. Pozitívne nás to úplne rozhodilo.“
Nové divadlo je v Česku pomerne často. Po predstaveniach v Liberci, Hradci Králové a Prahe sa s Pinocchiom vybralo do Kopřivnice a na festival Skupova Plzeň a s Annou Frankovou na festival Setkání - Stretnutie do Zlína.
Práve v týchto dňoch začalo divadlo pracovať aj na novej inscenácii, ktorá bude po Pinocchiovi a Cisárových nových šatách jeho treťou tohtosezónnou premiérou a šiestou vôbec. Režírovať ju bude Šimon Spišák, dramaturgiu bude robiť Veronika Gabčíková a scénografiu Karel Czech. Hrať budú Ľuba Dušaničová, Agáta Spišáková, Miloš Kusenda a Ivan Martinka. Hra s názvom Slovensko v obrazoch vznikne na motívy štyroch poviedok Františka Švantnera - Piargy, Suky, Sedliak a Ľudská hra. Premiéru bude mať 25. mája.
„So Šimonom sme si načítali celé jeho dielo a pre to, v čom si myslíme, že je Švantner silný, teda v pomenovaní negatívnych ľudských vlastností, sme si vybrali práve tieto poviedky. Jeho diela, ktoré vznikali počas druhej svetovej vojny, sa výraznou psychologizáciou prikláňali k existencionalizmu a moderne. To je pre mňa Švantnerova druhá tvár, diela, ktoré som predtým príliš nepoznala,“ pokračuje Gabčíková.
Nové divadlo chce na javisko priniesť inscenáciu inšpirovanú skôr naturizmom, lyrizovanou prózou.„Švantnerove poviedky v tomto duchu nie sú nejakými rozprávkami ospevujúcimi krásu hôr, ale presne pomenúvajú osobnostné i spoločenské problémy Slovákov a Slovenska v tých časoch. Nie je to však žiadna negácia, ale vyvážený pohľad, preto nás tieto jeho poviedky zaujali,“ dodala dramaturgička.